ביו עבודות: מי זקוק לשדרוג מקצועי של קורות חיים ולינקדאין?

עב"מים תעסוקתיים ואנשים האוחזים בשני מקצועות או יותר, מתקשים למצוא עבודה ראויה גם ב"עולם העבודה החדש" • מי מהם זקוק לעזרה מקצועית, ואיך יודעים אם המסמך החדש טוב יותר?

אין צורך לזרוק כסף על שדרוג קורות חיים / צילום: גלובס
אין צורך לזרוק כסף על שדרוג קורות חיים / צילום: גלובס

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

מי שקורא את הטור שלי בקביעות כבר יודע שאין צורך לזרוק כסף על שדרוג קורות חיים, וזאת כי הקריטריונים המכריעים לסינון עובדים ממילא לא ניתנים לשינוי (ההשכלה ואיכותה, זהות/תדמית המעסיקים, הגדרת התפקיד). לכן לא יעזרו ניסוחים מחדש או כמה מילות מפתח תדחפו למסמך, בסוף הוא מגיע לבן אדם שמחליט אם השכלתכם והרקורד המקצועי שלכם עומדים בדרישות הסף (הרחבה בטור "אל תזרקו כסף על קורות חיים"). 

מה הסיכוי שלכם להחליף מקצוע ולשפר את השכר?
שכירים ועצמאים במקביל? צפו פגיעה בקריירה ובחשבון הבנק

עב"מים תעסוקתיים

מתי בכל זאת נדרש טיפול מקצועי בקורות חיים? כשלאדם אין עמוד שדרה מקצועי ברור, עקב דילוג בין מקצועות ותחומי עיסוק. כתוצאה מכך המגייס לא מזהה מה המקצוע שלו ולאיזה תפקיד הוא מתאים, ומועמדותו נפסלת על הסף. מקרה פרטי של אותה תופעה - אדם בעל שני מקצועות ברורים אבל שונים, ללא קשר ביניהם. בשני המקרים נוצרת פגיעה בתדמית המקצועית ובתפיסת המומחיות של המועמד, ועל כן המגייס ידפדף אותם ויעבור למועמד הבא. 

מה עושים? העדר עמוד שידרה מקצועי זו בעיה מאוד מורכבת לפתרון, וברוב המקרים יהיה צורך בעזרה מקצועית. אבל לפני הטיפול במסמך קורות החיים, שהוא שלב טכני בלבד, יש לזהות את הציר שסביבו ניתן לבנות תדמית מקצועית ברורה. משזוהה העולם המקצועי המתאים צריך לוודא שהוא כזה שיש בו סיכוי סביר למצוא עבודה, אחרת לא עשינו כלום. יועץ שמכיר את שוק העבודה על בוריו, ויודע מהם מסלולי הקריירה בכל המקצועות, עשוי לסייע לעב"מ לפתור את הבעיה היסודית, למצוא את המקצוע הנכון, ואת הדרך אליו, שלעתים איננה ישירה (למשל להגיע לניהול לקוח דרך שירות הלקוחות של הארגון). רק משפוצחה החידה האסטרטגית, אפשר לעבור לשלב הטקטי ולבנות קורות חיים ופרופיל לינקדאין. 

אנשי הגם וגם

לעומת זאת, מי שאוחז בשני מקצועות "בלבד", צריך קודם כל לבחון את מידת הקרבה ביניהם. כאשר המקצועות שייכים לאותו עולם, למשל ניהול ייצור וניהול לוגיסטיקה, השייכים שניהם לעולמות התפעול - לא אמורה להיות בעיה. וזה בתנאי שלמועמד יש ניסיון מספק במקצוע/תפקיד בו הוא מעוניין, ושלא עברו יותר מדי שנים מהתפקיד האחרון במקצוע. מאידך, כשאדם הוא בעל שני מקצועות שאין ביניהם שום קשר, למשל חשב שהוא גם צלם אירועים, יהיה לו קשה למצוא עבודה כחשב שכיר. עובדת היותו צלם אירועים פוגעת בתדמית המומחיות כאיש כספים, גם בגלל ריבוי המקצועות, ובפרט משום שצילום אירועים הוא מקצוע שממוצב מתחת לראיית חשבון (שהוא מקצוע רישיון הממוקם בצמרת פירמידת מיצוב המקצועות). 

שתי דוגמאות נוספות להמחשה: הראשונה היא שמאית נדל"ן ומורה למתמטיקה, בעלת תואר שני בהנדסה בהצטיינות, מאוניברסיטה טובה ; השנייה, פסיכותרפיסט ומוסיקאי, בעל תואר שני במקצוע טיפולי, והכשרה כפסיכותרפיסט. שניהם שלחו מאות קורות חיים במשך חודשים ארוכים, אך לא הגיעו לראיונות עבודה מאותן סיבות. ריבוי המקצועות מחד והמיצוב הנמוך יחסית של המקצוע הנוסף מאידך (הוראה ממוצבת מתחת לשמאות נדל"ן, ופסיכותרפיסט מתחת למוסיקאי, שלא נדרש בהכרח השכלה פורמלית). 

מיצוב מחדש בקלי קלות

בשני המקרים הפתרון היה מהיר ופשוט, העלמת המקצוע הלא רלוונטי מקורות החיים והלינקדאין. הפעולה הטכנית הזו מיצבה אותם מחדש, חיזקה את ערך המותג במקצוע המטרה והעצימה את תדמית המומחיות בו. המורה/שמאית זומנה תוך ימים לראיון אצל שמאי מהבכירים בישראל, שקיבל אותה מיד לעבודה, ואילו המוסיקאי/פסיכותרפיסט מצא עבודה תוך חמישה שבועות כמטפל במסגרת חינוכית, הגם שניסיונו הקודם בפסיכותרפיה דל יחסית. 

חשוב להדגיש ששניהם יכלו להסתדר מצוין גם ללא עזרה מקצועית, אבל הם לא ידעו כי המקצועיות הדואלית היא שחוסמת אותם מלהגיע לראיונות עבודה. 

ומה עם החשב/צלם אירועים? הוא משוכנע שבמקצוע "אפור" כמו כספים מקצועו הנוסף כצלם מבדל וממתג אותו כאדם יצירתי, ומקנה לו יתרון יחסי על פני חשבים מתחרים. אבל מעסיקים לא באמת מתרשמים מרואה חשבון שהוא גם צלם אירועים, והוא לא מוצא עבודה התואמת את כישוריו כחשב. 

משאלת לב ולא מציאות

הדוגמאות הללו חשובות להבנת הנזק של ריבוי מקצועות לא קשורים, תופעה שעלולה להתרחב בקרב מי ש"קונים" את בשורת העולם החדש. והאמת שאפשר להבין אותם. מי לא רוצה את האופציה להתפרנס מכמה מקצועות? הרבה יותר מעניין, מה גם שלפתע אפשר להתפרנס אף מתחביבים שעד היום עלו כסף וכעת מתחילים להכניס. רק שזו בעיקר משאלת לב ולא מציאות. שוק העבודה הוא שוק מתמחה ומעסיקים ממשיכים להעדיף את בעלי המקצוע הכי טובים שמוכנים לעבוד עבורם ולא את הכולבויניקים ומרובי המקצועות.

אז במקום לבזבז כסף על "מומחי" קורות חיים, ותרו מלכתחילה על תפקידי כולבויניק בסטארט-אפים קטנים, הם יתקעו את הקריירה שלכם בדרך ללא מוצא. ואם אתם אוחזים בשני מקצועות, קרוב לוודאי שאתם יכולים להסתדר לבד. העלימו מקורות החיים ומפרופיל הלינקדאין את המקצוע הלא רלוונטי (או מזערו אותו למינימום), ותגדילו את הסיכוי למצוא תפקיד איכותי יותר בחברה יותר טובה. 

וטיפ לסיום: איך תדעו אם יש הבדל מהותי בין המסמך המקורי למשודרג? הסירו את השם והפרטים המזהים שלכם משני המסמכים, ובקשו ממישהו חוות דעת. אם הוא יחשוב שמדובר בשני אנשים שונים - השדרוג אמיתי. אם לא - קרוב לוודאי שגם המעסיק לא יתרשם מהשדרוג.