הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות בנעילה בבורסה בת"א; מדד הבנקים נסוג ב-1.3%

מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.7% ומדד ת"א 90 ירד בכ-0.5% • מדד הביומד בלט בירידה של 1.8% ואילו מדד הנפט והגז עלה בכ-1.5% • הדולר ממשיך לשבור שיאים מול השקל ונסחר סביב 3.85 שקלים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:27

נעילה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 רשם ירידה של כ-0.7% ומדד ת"א 90 ירד בכ-0.5%. מדד הבנקים נסוג ב-1.3%, מדד הביומד בלט בירידה של 1.8% ואילו מדד הנפט והגז עלה בכ-1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.9 מיליארד שקל.

בסיכום שבועי, מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו השבוע ב-1.1%, כל אחד. את ירידות השערים הוביל מדד ת"א בנקים 5 שירד השבוע בכ-2.3% . יוצאי דופן השבוע, מדדי ת"א-נפט וגז ות"א-ביטוח שעלו בכ-3.5% ובכ-2%, בהתאמה.

עליות בולטות רשמו בין השאר אלקטרה צריכה , רציו , אודיוקודס , ורידיס, אלארום , נפטא  ואלקטריאון .

מנגד, ירידות חדות רשמו אפיטומי מדיקל , ביוליין , פרטנר , פמס, לייבפרסון , זפירוס, אאורה  ונובה .

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו ירידות קלות. בשוק האג"ח הממשלתי, מדד תל גוב שקלי 10 + רשם ירידה של 0.5%.

16:48

מתחזקות הירידות בבורסה. מדד ת"א 35 יורד בכ-1% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-1%. מדד הביומד נופל ב-1.6% ומדד הבנקים ב-1.3%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.4 מיליארד שקל.

14:54

ירידות בבורסה: מדד ת"א 35 יורד ב-0.7%, ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.6%. ת"א בנקים 5 מוביל את המגמה השלילית ויורד ב-1.3%.

חברות טאואר  ואינולייט טכנולוגיות הודיעו לפני זמן קצר על שיתוף פעולה בפיתוח מערך מוצרים לתקשורת אופטית במהירויות גבוהות המיועדים לשווקי הבינה מלאכותית (AI), תקשורת בחוות שרתים מתקדמות (שירותי ענן), והדור הבא בטלקום. שיתוף הפעולה האסטרטגי בפיתוח המוצרים, שחלקם כבר בתחילת ייצור, מבוסס על פלטפורמת הסיליקון פוטוניקס (Silicon Photonics) של טאואר המאפשרת תכנון וייצור שבבים לתקשורת האופטית בעלי יתרונות תחרותיים ורמת ביצועים גבוהה במיוחד. לפי Yole Group, חברת מחקרי שוק מובילה, שוק שבבי הסיליקון פוטוניקס צפוי לגדול בקצב שנתי של 22% ויגיע לכמעט מיליארד דולר עד 2027.

בשוק המט"ח, הדולר מזנק בכ-1.1% ונסחר סביב 3.85 שקלים. גם האירו מתחזק ב-0.7% ונסחר סביב 4.12 שקלים.

13:40

חברת אנרג'יאן  מרכזת עניין לאחר שפרסמה היום (ה') את תוצאות המחצית הראשונה, שמהן עולה כי הרווח התפעולי לפני מס הגיע ל-345.2 מיליון דולר, כ-35% מתחת לתחזיות. בה בעת, ההכנסות הסתכמו ב-587.6 מיליון דולר, עלייה של 73.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

מעבר לכך, החברה הודיעה כי קצב ההפקה ממאגר כריש עומד כעת על יותר מ-6 BCM לשנה, כאשר האסדה צפויה להגיע להיקף מלא של 8 BCM לשנה עד סוף 2023. נזכיר כי בעקבות מתווה הגז, כל ההפקה של מאגר כריש מופנית למשק המקומי. על כן, החברה שואפת לפתח את מאגר קטלן, שנמצא בין מאגר כריש לבין מאגר תנין, וממנו היא תוכל לייצא. החברה עדכנה היום כי הגישה לממשלת ישראל את תכנית הפיתוח לקטלן, וכי החלטת השקעה סופית בפרוייקט מתוכננת עד סוף השנה.

12:26

נמשכות הירידות בבורסה בת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.5% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.6%. בולט לשלילה מדד ת"א בנייה שצולל בכ-1.3%.

בולטות לשלילה מניות הכשרת הישוב , אקרו , אייאיאס , ואאורה .

מנגד, בולטות לחיוב מניות הבורסה לניע בתא , רציו יהש , אלקטרה צריכה  ואנרג'יאן .

10:38

מתחזקות הירידות בבורסה בת"א: מדד תל אביב 35 יורד בכ-0.8% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-1.1%. בקרב המדדים הענפיים מדד ת"א ביטוח צולל ב-1.6%.

חברת נקסט ויז'ן , העוסקת בפיתוח וייצור מצלמות יום ולילה מיוצבות לכלי רכב וכלי טיס, דיווחה הבוקר כי קיבלה הזמנה לרכישת מצלמות ומוצרי החברה תמורת 1,062 אלפי דולרים. 

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בירידות קלות. בשוק האג"ח הממשלתי, מדד תל גוב שקלי 10 + מאבד מערכו 0.4%.

10:05

יום המסחר בת"א נפתח בירידות שערים: מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.3%.

בולטות לשלילה מניות אנרג'יאן , פלסאון תעשיות , אלקטרה נדלן  ואלקטרה צריכה .

מנגד, בולטות לחיוב מניות אודיוקודס , אופקו הלת' , רציו יהש , וישראמקו יהש .

09:01

הבוקר בשוק המט"ח, הדולר ממשיך לשבור שיאים מול השקל ומזנק ל-3.84 שקלים. גם האירו מתחזק מול הדולר ונסחר סביב 4.11 שקלים.

07:44

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח בירידות שערים קלות. אמש (ד') המסחר בבורסה התקיים במגמה מעורבת: מדד ת"א 35 ירד בכ-0.2% ומדד ת"א 90 טיפס בכ-0.3%. 

מניית קבוצת מר , המספקת פתרונות בתחומי התקשורת, ביטחון, מודיעין וסייבר, זינקה בכ־5% במהלך המסחר לאחר שדיווחה כי זכתה במכרז של משרד הביטחון בהיקף משוער של 36 מיליון שקל, עם אופציה להארכה והגדלת היקף הפרויקט.

חברת האנרגיה המתחדשת טראלייט  דיווחה על הסכם למכירת חשמל לחברת דליה אנרגיה, אחד מיצרני החשמל הפרטי הגדולים במשק, בהיקף מוערך מצטבר של כ־2.2 מיליארד שקל, לתקופה של 23 שנה.

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל במגמה שלילית על רקע חשש המשקיעים כי מתווה העלאות הריבית של הפד יימשך לאחר שנתוני מדד ה-ISM הפתיעו לחיוב, ולצד חששות מההאצה מחודשת בקצב האינפלציה ועלייה בתשואות האג"ח. מדד הנאסד"ק ננעל בירידה של כ-1.1%, מדד S&P 500 נסוג בכ-0.7% והדאו ג'ונס ירד ב-0.5%. 

מניית אפל  בלטה לשלילה וצללה בכ-3.5%. זאת לאחר שדווח אמש כי סין צפויה להרחיב את ההגבלות בשימוש באייפון לחברות ששייכות למדינה ולסוכנויות הנתמכות על ידי הממשלה.

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. לייבפרסון בולטת עם פער שלילי של כ-3.4% ומנגד אודיוקודס עם פער חיובי של 2.5%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים הבוקר בירידות קלות.

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה שלילית: הניקיי יורד ב-0.4%, ההנג סנג צולל בכ-1%, בורסת שנחאי יורדת ב-0.6% ומדד הקוספי משיל מערכו 0.7%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו ביציבות אמש (ד'). תשואות האג"ח הממשלתיות עלו קלות. מדד תל גוב שקלי 10+ ירד בכ-0.2%.

אגרות החוב של ממשלת ארה"ב קפצו בחדות לאור הזינוק במחירי הנפט שנבע מהצהרת רוסיה וסעודיה כי הן צפויות להאריך את הקיצוץ בתפוקה עד לסוף השנה. הזינוק במחירי הנפט צפוי בסופו של יום לייצר לחצים אינפלציוניים ברחבי העולם, מה שמגביר את חשש המשקיעים כי מתווה העלאות הריבית של הפד יימשך ומייצר לחץ על תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב. הבוקר, התשואה על האג"ח ל-10 שנים יורדת קלות ועומדת על 4.29%, התשואה על האג"ח לשנתיים נסחרת סביב 5%.

תשואות האג"ח של ארה"ב ברמות שיא, והמניות האלו משלמות את המחיר 

3. שוקי הסחורות והמטבעות

על רקע התחזקות הדולר בעולם ולצד הדיווחים כי הסיכויים לפשרה בנוגע לרפורמה המשפטית פחתו, הדולר זינק בחדות אמש (ד') מול השקל ושבר שיא נוסף כאשר נסחר סביב 3.83 שקלים. גם האירו התחזק מול השקל ונסחר סביב 4.10 שקלים.

הדולר שובר שיא נוסף מול השקל: "קיבלנו בית ספר לקשר בין הסיטואציה הפוליטית לשוק המט"ח" 

השבוע, הודיעו סעודיה ורוסיה על הארכת חיתוכי התפוקה שלהם בנפט, של מיליון חביות ביום ו-300 חביות ביום בהתאמה עד לתום השנה. כתוצאה מכך, מחיר חבית מסוג ברנט חצה את רף ה-90 דולרים. הבוקר, מחירי הנפט יורדים קלות. מחיר חבית נפט גולמי עומד על 87 דולר לחבית ומחיר חבית נפט מסוג ברנט עמד על 90.3 דולרים.

"סעודיה כבר לא מצליחה ליישר את יתר המדינות": מי דוחף את מחיר הנפט למעלה ומי המפסידים הגדולים 

במקביל, מחיר הזהב, הגיע לשפל מאז תחילת החודש, כאשר נסחר ביום ד' ברמה של 1,950 דולר לאונקיה בלבד.

4. מאקרו

אמש פורסמו נתוני מדד ה-ISM בארה"ב שהפתיעו לחיוב. מדד ה-ISM במגזר הלא יצרני עלה בחודש אוגוסט ל-54.5 נקודות (צפי- 52.5 נקודות). מדד ה-ISM לפעילות עסקית במגזר הלא יצרני עלה ל-57.3 נקודות.

ההפתעה החיובית במדדי ה-ISM העלתה את חשש המשקיעים כי הפד ימשיך את מתווה העלאות הריבית בהמשך השנה. חברי הפד ממשיכים להדגיש ולהצהיר כי הם ממתינים לראות את השפעת העלאות הריבית על האינדיקטוריים הכלכליים בארה"ב שכוללים בין היתר את מדדי מנהלי הרכש במגזר הייצור והשירותים, לצד נתוני האינפלציה ונתוני התעסוקה בארה"ב.

בהמשך לכך, ההפתעה במדדי ה-ISM מאותתת על כך שפעילות המגזר הלא יצרני עודנה חזקה, מה שיכול לתת רוח גבית לחבית הפד להמשיך לעלות את הריבית בארה"ב.

הבוקר בסין, פורסמו נתוני הסחר לחודש אוגוסט. הייבוא השנתי ירד ב-7.3% בקצב שנתי והפתיע את הצפי המוקדם שחזה ירידה חדה יותר. הייצוא ירד ב-8.8% (צפי: 9.2%).

בהמשך היום, צפויים להתפרסם נתוני הייצור התעשייתי בגרמניה, ונתוני התמ"ג בגוש האירו.

בארה"ב, בשוק מחכים לפרסום נתוני האינפלציה בשבוע הבא, שיהוו גורם מרכזי בהחלטות הריבית של הפד. כיום, האינפלציה בארה"ב עומדת על 3.2% בקצב שנתי, ועל פי התחזיות המוקדמות, צפויה לעלות בחודש אוגוסט ל־3.4%, בפעם שנייה ברציפות. מדד הליבה לעומת זאת, צפוי לרדת מעט ל־4.5% (4.7% כעת).

בכיר הפד, המושל כריסטופר וולר אמר בראיון כי הוא מאמין שהפד יוכל להרשות לעצמו להחזיק את הריבית ברמה גבוהה ולאורך זמן, זאת בשביל לוודא כי האינפלציה אכן נמצאת במסלולה הנכון לעבר יעד הפד, העומד על 2%.

וולר, שנחשב ניצי מבין חברי הפד, הדגיש ש"הכל תלוי בנתוני האינפלציה שיבואו בחודשים הקרובים", זאת לאחר שהדגיש שנתוני האינפלציה האחרונים היו חיוביים, לראייתו. הוא הדגיש כי למרות עליות הריבית, ארה"ב לא נמצאת בסכנה למיתון.

5. תחזית

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים מציין בסקירתו כי "רצף הנתונים המאכזבים מסין הובילו להרחבות פיסקאליות (מתונות) ע"י הממשלה, לצד צעדים נוספים כמו הקלה בתנאי ההלוואות בענף הנדל"ן". הוא מסביר כי בינתיים לא נראה שהצעדים מספיק משמעותיים בשביל לשנות את המגמה.

קליין מוסיף כי "בניגוד למרבית המדינות המפותחות, המסחר במטבע הסיני מול הדולר הוא לא חופשי ואינו נייד. כל יום הבנק המרכזי קובע את מחיר הפתיחה, והמטבע יכול לנוע עד מגבלת 2%. בשבועות האחרונים המטבע פוחת באופן עקבי כמעט בשיעור המקסימלי, דבר המלמד על עומקו של המשבר המקומי". בשורה התחתונה קליין מסכם ש"נראה בחודשים הקרובים צעדים נוספים של הממשל הסיני".