נעילה מעורבת בבורסה; מדד ת"א ביטוח טיפס ב-1.5%

מדד ת"א 35 ננעל בירידה של 0.3% ומנגד מדד ת"א 90 עלה בכ-0.8% • השקל נחלש מול המטבעות הזרים • עליות בולטות רשמו בין השאר פריון, נפטא, ישראל, כלל ביטוח, אלקטרה, נובה, סאמיט, מגה אור ואאורה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:27

נעילה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 ננעל בירידה של 0.3% ומנגד מדד ת"א 90 עלה בכ-0.8%. מדד ת"א ביטוח בלט עם עלייה של 1.5%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.24 מיליארד שקל.

עליות בולטות רשמו בין השאר פריון נטוורק , נפטא , ישראל קנדה , כלל ביטוח, אלקטרה , נובה , סאמיט , ביוליין, אינטרקיור , מגה אור ואאורה.

מנגד, ירידות חדות רשמו אופקו, אל על , זפירוס , דלק רכב  ופז.

הנהלת חברת שירותי בנק אוטומטיים  שאחראית על סליקת האשראי, וההסתדרות חתמו היום על הסכם קיבוצי חדש לעובדי החברה. במסגרת ההסכם שנחתם, יקבלו עובדי שבא תוספת שכר שנתית בגין השנים 2023-2027 בשיעור שנתי ממוצע של 3%. כמו כן, נקבע כי החברה תבצע מהלך של הקצאת אופציות לעובדים בהיקף של 300 אלף אופציות. מנגנון האופציות יהיה דומה לתנאים שנקבעו לנושאי המשרה בחברה לפני כשנתיים. ההסכם יחול לתקופה של 5 שנים מלאות החל מה-1 בינואר 2023 ועד ל-31 בדצמבר 2027.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים רשמו ירידות של עד 0.1%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ירדו בכ-0.6%.

16:20

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 נסחר ביציבות ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.6%. בולט לחיוב מדד מניות הביטוח שקופץ ב-1.6%. מחזור המסחר נמוך ומסתכם בכ-732 מיליון שקל בלבד.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. אגרות החוב הממשלתיות השקליות נסחרות בירידות קלות.

15:07

מגמה מעורבת בת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2% ומדד ת"א 90 מטפס בכ-0.3%. בולט לחיוב מדד ת"א ביטוח שקופץ ב-1.2%.

בולטות לחיוב מניות פריון נטוורק , יוחננוף , וואן טכנולוגיות  וישראל קנדה .

מנגד, בולטות לשלילה מניות זפירוס , אופקו הלת' , אלקטרה צריכה  ופז בית זיקוק .

חברת האנרגיה המתחדשת טראלייט , מדווחת היום על הסכם למכירת חשמל לחברת דליה אנרגיה, שפועלת כמספק חשמל, בהיקף מוערך מצטבר של כ-2.2-2.3 מיליארד שקל, לתקופה של 23 שנה. במסגרת ההסכם, טראלייט תמכור את מלוא החשמל המיוצר במסגרת פרויקט 'תענך 2' שצפוי להתחיל בהפעלה מסחרית החל מהמחצית הראשונה של 2025.

14:07

מגמה מעורבת בת"א: מדד ת"א 35 יורד בכ-0.2% ומדד ת"א 90 מטפס בכ-0.3%. בולט לחיוב מדד ת"א בנייה שמזנק בכ-1%.

מניית חברת המימון החוץ בנקאי, בול מסחר , צוללת בכ-11% לאחר שפרסמה טיוטה לעקרונות ההסדר שידון באסיפת מחזיקי האג"ח החברה בהמשך לבקשתה להסדר חוב עבור סדרות א' וב' של החברה. 

חברת שמן נדלן , העוסקת בנדל"ן מניב בישראל, דיווחה כי חתמה יחד עם קיבוץ גבת השוכן בעמק יזראל, על הסכם לקידום בניית פרויקט תעשיה ולוגיסטיקה בהיקף של 16 אלף מ"ר בתחומי הקיבוץ. במסגרת ההסכם יקימו שמן נדל"ן מניב וקיבוץ גבת פרויקט תחת תאגיד משותף בו יחזיקו בחלקים שווים. התאגיד המשותף יקים, ינהל ויתחזק את הפרויקט. שמן נדל"ן מניב תשקיע סכום של עד 21 מיליון שקל לצורך ביצוע העסקה מול רמ"י ותשלום המיסים בגינה. בנוסף, הצדדים התחייבו להעמיד הון עצמי נוסף לתאגיד המשותף בסכום של 3.5 מיליון שקל לטובת הקמת הפרויקט. 

11:57

מגמה מעורבת בבורסה: מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 עולה בכ-0.1%. בולט לחיוב מדד ת"א טכנולוגיה שמטפס בכ-0.7%.

קבוצת מר , המספקת פתרונות בתחומי התקשורת, הביטחון, המודיעין והסייבר, דיווחה לפני זמן קצר כי זכתה במכרז של משרד הביטחון בהיקף משוער של 36 מיליון שקל עם אופציה להארכה ולגידול בהיקף הפרויקט. 

חברת הטכנולוגיה באטמ , המייצרת מערכות תקשורת וסייבר מתקדמות וציוד רפואי לבדיקות מעבדה, הודיעה כי קיבלה חוזה אבטחת סייבר חדש, בשווי של 3.4 מיליון דולר. החוזה מיועד לאספקת פתרון הסייבר מבוסס התוכנה המתקדם של הקבוצה ללקוח בטחוני ממשלתי ותיק.

10:26

חברת אלקטרה פאוור  וחברת אנלייט אנרגיה  הודיעו הבוקר על שיתוף פעולה בו  יקימו מיזם ייעודי לאספקת חשמל מאנרגיה ירוקה לצרכנים ביתיים. 

בשוק המט"ח המקומי, הדולר מתחזק בחדות מול השקל וחוצה שיא נוסף כאשר עומד על רמה של 3.822 שקלים.

בשוק האג"ח, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים ביציבות. אגרות החוב הממשלתיות נסחרות בעליות קלות.

10:05

יום המסחר בבורסת ת"א נפתח בירידות קלות: מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.1%. בולט לשלילה מדד ת"א ביומד שיורד בכ-1.2%.

בולטות לחיוב מניות פריון נטוורק , לייבפרסון , אלקו  ונובה .

מנגד, בולטות לשלילה מניות אופקו הלת' , טאואר  וטבע .

בשוק המט"ח, השקל נחלש מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק בכ-0.5% מול השרל ונסחר סביב 3.81 שקלים. האירו מתחזק מול השקל בשיעור דומה ועומד על 4.09 שקלים.

08:17

יום המסחר בשוק המט"ח נפתח עם היחלשות קלה של השקל מול המטבעות הזרים: הדולר מתחזק ב-0.2% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.8 שקלים. האירו מתחזק מול השקל בשיעור דומה ועומד על 4.08 שקלים.

07:44

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש (ג'), המסחר ננעל בעליות שערים על רקע הדיווחים על מגעים לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה בנושא החקיקה המשפטית. מדד הבנקים בלט עם עלייה של יותר מ-2%.

אפיטומי מדיקל  המשיכה לרכז עניין, ומנייתה קפצה בעוד 15% והשלימה את הכפלת ערכה ביומיים. מפתחת הגלולה להרזיה זינקה בתחילת השבוע בעקבות דיווח על הצלחה בניסוי והתקדמות לקראת אישור המוצר בארה"ב.

אמש בוול סטריט המסחר ננעל בירידות קלות: מדד הנאסד"ק ירד בכ-0.1%, הדאו ג'ונס איבד מערכו כ-0.6% וה-S&P 500 ירד ב-0.4%. 

מרבית המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים שליליים. אופקו הלת' בולטת עם פער שלילי של כ-4.6% ומנגד לייברסון עם פער חיובי של 3.2%.

החוזים העתידיים נסחרים הבוקר בירידות קלות.

הבוקר באסיה, מרבית המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הניקיי עולה בכ-0.7%, ההנג סנג יורד ב-0.8%, בורסת שנאחי מאבדת מערכה 0.3% ומדד הקוספי יורד בכ-0.5%.

2. שוקי האג"ח

בשוק האג"ח המקומי נרשמה מגמה מעורבת בשלישי. מדדי התל בונד הקונצרניים המרכזיים רשמו בצהריים עליות של עד 0.2% והאג"ח הממשלתיות נסחרו תוך תנודות קלות לשני הצדדים.

במסחר באג"ח הממשל האמריקאי תשואות האג"ח הממשלתיות זינקו אמש בחדות. הבוקר תשואות האג"ח יורדות קלות: תשואת האיגרת ל-10 שנים נסחרת סביב 4.25% ותשואת האג"ח לשנתיים עומדת על 4.94%. 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, כותב בסקירתו השבועית כי נהוג לייחס לשוק האג"ח "חוכמה יתרה", אך צריך להצביע על כך שהוא טעה בגדול פעמיים בשנתיים האחרונות. בפעם הראשונה כשהלך שבי אחרי המסר של "טרנזיטוריות" האינפלציה (עלייה זמנית באינפלציה עקב גורמים חד פעמיים) של הפד, והטעות השנייה הייתה כשעד למחצית 2023 שוק האג"ח גילם הגעה למיתון קשה לכלכלת ארה"ב וירידה מהירה בריבית עוד השנה, כפי שהשתקף בהיפוך חד של עקום התשואות.

לדבריו, שוק האג"ח נצמד למסריו של הפד, למרות שהוא עצמו מעריך שסיפור האינפלציה נגמר. במיטב מעריכים כי "תחת השפעה של הירידה באינפלציה והיחלשות בצריכה הפרטית, הפד ישנה את מסריו הניציים בקרוב, מה שיוביל לירידה נוספת בתשואות האג"ח".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

גם המסחר במטבע חוץ הושפע מהדיווחים על מגעים לפשרה בנושא החקיקה המשפטית. נכון לשעות הצהריים ביום שלישי, הדולר נחלש קלות מול השקל ונסחר סביב 3.79 שקלים. האירו נחלש מול המטבע המקומי בשיעור חד יותר של כ-1% ונסחר סביב 4.07 שקלים.

מה יקרה לשקל אם תהיה פשרה: התחזיות של ארבעה כלכלנים בכירים 

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט זינקו אמש בחדות במהלך המסחר אחר שערב הסעודית ורוסיה הודיעו על הארכת חיתוכי ההפקה שלהן, של מיליון חביות ביום ו-300 חביות ביום בהתאמה עד לתום השנה. בהמשך לכך, מחירה של חבית מסוג ברנט זינק מעל ל-90 דולרים, ושבר שיא של 10 חודשים.

מחיר חבית ברנט זינק וחצה את רף ה-90 דולר: זו הסיבה לעלייה 

הבוקר, מחירי הנפט נסחרים ביציבות. החוזה לנובמבר על חבית מסוג ברנט נסחר סביב 90.1 דולר, וחוזה על נפט מסוג WTI בשער של 86.7 דולר לחבית.

4. מאקרו

אמש פורסמו נתוני האינפלציה השנתית במדינות ה-OECD, על פיהם האינפלציה עלתה ל-5.9% ביולי, מרמה של 5.7% ביוני ,לראשונה מאז שהחלה באוקטובר 2022 מגמת ירידה רצופה בקצב האינפלציה השנתי. העלייה נבעה בעיקר מעלייה חדה באינפלציה בטורקיה. מנגד, ירידות נרשמו ב-26 מתוך 38 מדינות הארגון, מתוכן 17 רשמו ירידות של מעל 0.5%.

הבוקר פורסמו באוסטרליה נתוני התמ"ג הרבעוני שהצביעו כי הצמיחה במדינה ברבעון השני של השנה עמדה על 0.4%, מעט מעל הצפי שעמד על 0.3%.

בהמשך היום צפויים להתפרסם מדד מנהלי הרכש בארה"ב והחלטת הריבית בקנדה.

5. תחזית

רפי גוזלן, כלכלן ראשי באי.בי.אי, מתייחס בסקירתו השבועית להתפתחויות האחרונות בארה"ב ואירופה, "סביבת הנתונים אמנם מאפשרת לפד לבצע הפוגה נוספת בהעלאות הריבית גם בספטמבר", כתב גוזלן. "אך ההתפתחויות שתוארו, הן מבחינת בלימת הירידה הצפויה באינפלציית הסחורות, והן בכל הנוגע לאינפלציית השירותים הדביקה, צפויות להותיר להערכתנו את הפד עם הסתברות גבוהה להעלאת ריבית נוספת".

בנוגע לגוש האירו מעריך גוזלן כי "על אף החולשה היחסית בפעילות, סביבת האינפלציה הגבוהה ושיעור האבטלה שנותר ברמות שפל (6.4% ביולי), מעלים הסתברות להעלאת ריבית נוספת, אולי כבר בספטמבר, בשיעור גבוה מזה המתומחר בשוק".