לתעשיית הביומד יש מועמד משלה לנשיאות ארה"ב, והיא לא מרוצה

מהביקורת על ה־FDA דרך תפיסת ה"אנטי אחריות חברתית", המועמד ויווק רמאסוואמי מעורר חשש בעולם הביומד ממנו הגיע

ויווק רמאסוואמי / צילום: ap, Matt Rourke
ויווק רמאסוואמי / צילום: ap, Matt Rourke

ויווק רמאסוואמי בן 38, וכבר מתמודד על מועמדות לנשיאות ארה"ב, וזה אולי לא הפרט הכי מפתיע בביוגרפיה שלו. הוא אמריקאי ממוצא הודי ובן הדת ההינדית, שמתמודד במפלגה הרפובליקאית. רמאסוואמי לא הגיע ממשפחה מיליארדרית, אך בגילו הצעיר הוא כבר מיליונר בפני עצמו, והוא עשה את זה בתעשיית הביומד. לא כולם בתעשייה מאושרים מכך שזהו הנציג הבולט ביותר שלהם בפוליטיקה האמריקאית, שמשפיעה על תעשיית התרופות בכל העולם.

רמאסוואמי תואר בעבר כ"מנכ"ל חברת אנטי־Woke". כלומר, איש עסקים ליברטן שמזלזל בפוליטיקת הזהויות, משקיע בחברות אנרגיה והקים קרן השקעות שהיא במיוחד "אנטי אחריות תאגידית". הוא טוען כי ארה"ב מאופיינת במשבר זהות לאחר שצצו בה "דתות חדשות כמו קוביד־איזם, אקלים־איזם ואידיאולוגיות מגדר". היא צריכה, לדעתו, לחזור לשורשים המאחדים שלה: דת הכסף.

ליברטן ש"אוהב להתריס"

מבחינת עמדתו לגבי תעשיית הביומד, הוא ביקורתי מאוד לגבי ה־FDA, טוען כי מדובר בגוף מושחת שיש לפרקו או לשנותו מן היסוד. גישה זו מעוררת אי־נוחות בקרב אנשי התעשייה. אמנם תעשיית הביומד נזהרת מן הנשיא הדמוקרטי הנוכחי ג'ו ביידן שיצא למאבק להורדת מחירי התרופות שנחשב כמתקפה על התעשייה, אבל ה־FDA לא נחשב על ידי התעשיה כאויב שלה. חברות התרופות יודעות שעליהן לשמור על FDA חזק, כדי שלציבור וגם למי שמשלם עבור התרופות, חברות הביטוח, יהיה אמון בכך שהמוצרים של התעשייה אכן נבדלים מכל בקבוקון של תוסף שניתן לקנות באינטרנט.

כרגע רמאסוואמי אינו נחשב למועמד מוביל לנשיאות. אולם, בעקבות תשומת הלב שמשך בעימות בין המתמודדים הרפובליקאיים בסוף אוגוסט, מעמדו מבין המזנבים במועמד המוביל דונלד טראמפ עלה.

בלימודי הביולוגיה באוניברסיטת הרווארד התבלט כליברטן שחצן וחצוף, שמות תואר שהוא מאמץ לעצמו בשמחה. הוא אמר באותה תקופה שהוא "אוהב להתווכח" ולבחור דווקא בצד המתריס בוויכוח.

כסטודנט הוא כבר התקבל כסטאז'ר לעבודה בקרן גידור ובבנק ההשקעות גולדמן זאקס. על שני התחומים הייתה לו ביקורת בספרו Woke Inc. קרן הגידור נראתה לו רהבתנית והוא נחרד מבזבוז כספי המשקיעים בעבור בלינג של מנהלי הקרן. בגולדמן זאקס התאכזב מ"בנקאים בחולצות מחוייטות שלא עושים הרבה מלבד להציג כמה הם עסוקים".

כשהתקבל ללימודי משפטים באוניברסיטת ייל, כבר ספר את הונו במיליונים. הוא טען כי בחר בלימודי משפטים מתוך עניין ב"שאלות של צדק". בשביל הכיף והלעומתיות, הוא הצטרף לקבוצת הדיבייט היהודית "שבתאי".

הוא המשיך לעבוד כאיש הון סיכון בתחום הביומד, בקרן QVT, שאת מנהליה שהם פיזיקאים במקור, תיאר כמבריקים, כנראה המבוגרים הראשונים שהעריך. ב־QVT השקיע בין היתר בחברה Retrophin של מרטין שקרלי, שכונה "המנכ"ל השנוא בארה"ב" לאחר שהורשע בהונאה ובניפוח מחירים של תרופות חיוניות תוך הפרת חוקי התחרות האמריקאים.

בספרו, רמאסוואמי כתב על שקרלי היה שקרן פתולוגי, אך כי פשעיו, אף שהיו חמורים, היו "פשעים ללא קורבן". התשלום הנוסף עבור התרופות לא הגיע מכיס החולים אלא מחברות הביטוח, וממילא העלאות מחירים חדות הן פרקטיקה המיושמת על ידי כל תעשיית הפארמה, התפלסף רמאסוואמי.

ההצלחה הגדולה של רמאסאוומי הגיעה כשהקים את קבוצת הביוטק Roivant Sciences, בהשקעה ראשונה של QVT. רמאסוואמי הבטיח כי החברה תהיה "ברקשייר האת'ווי של פיתוח התרופות". החברה רכשה נכסים שפותחו בחברות אחרות והקימה מספר רב של חברות בנות, שגייסו הון משלהם, ואחת מהן הונפקה בבורסה והגיעה לשווי של 3 מיליארד דולר, אף שהיו בה רק שמונה עובדים כולל אחיו ואמו של רמאסוואמי. אך בסופו של דבר גורל החברה הבת היה כשל חברות ביומד רבות - נכשלה בניסוי קליני ושוויה צנח ביום אחד.

Roivant הונפקה בנאסד"ק אחרי שרמסוואמי כבר עזב את תפקיד המנכ"ל, והיום היא נסחרת לפי שווי של 9 מיליארד דולר. יש לו עדיין 7.17% בחברה.

בפברואר 2023 פרש רמאסוואמי מ־Strive כדי להתרכז במירוץ לנשיאות. הוא ציין כי בעבר הצביע למפלגה הליברטנית או נמנע מלהצביע, עד שב־2020 בחר בדונלד טראמפ וכעת הוא רפובליקן. בעבר אמר כי אם ייבחר לנשיא, וטראמפ יורשע בפלילים, הוא יחון אותו. הוא מגיע למירוץ לנשיאות ללא ניסיון פוליטי קודם. הוא מתנגד להפלות, טוען כי התנועה הלהט"בית היא "כת", ומתכנן לבטל חלק מזכויות המהגרים.

אנשים בתעשיית הביומד הביעו חשש מההשפעה של המרוץ של רמאסוואמי על תדמיתה, והקשר הנתפס שלה לרדיפה אחרי כסף בלבד, תוך הזנחת האחריות החברתית.