השקעות הענק בבינה המלאכותית מגיעות לישראל: חברה של אמנון שעשוע תגייס לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר

הסטארט-אפ AI21 של פרופ׳ אמנון שעשוע עומד בפני סיבוב גיוס ענק שיציב אותו במעמד של חד קרן • החברה נחשבת לישראלית היחידה שפיתחה מודל שפה גדול עד כה • הכנסות החברה ב-2022 עמדו על 20 מיליון דולר, ועד סוף השנה אלה צפויים לגדול ל-50 מיליון דולר

פרופ' יואב שוהם, אורי גושן ופרופ' אמנון שעשוע שהקימו את AI21 Labs / צילום: רועי שור
פרופ' יואב שוהם, אורי גושן ופרופ' אמנון שעשוע שהקימו את AI21 Labs / צילום: רועי שור

חברת הסטארט-אפ AI21 של פרופ' אמנון שעשוע, פרופ' יואב שוהם ואורי גושן עומדת בפני סיבוב גיוס ענק שיציב אותה במעמד של חד קרן. החברה - שנחשבת לישראלית היחידה שפיתחה מודל שפה גדול, הטכנולוגיה העומדת בבסיס מנוע הדיבור שלה Wordtune  - תגייס 155 מיליון דולר לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר, כך לפי אתר חדשות הטכנולוגיה דה אינפורמיישן. את הגיוס מובילות פיטנגו, אחת המשקיעות המוקדמות, וכן קרן וולדן-קטליסט של ליפ-בו טאן, לשעבר מנכ״ל חברת השבבים קיידנס  ושותפו לשעבר להשקעות של אביגדור וילנץ.  

פרשנות | הקו המחבר בין אסף רפפורט לבין השר אלי כהן 
החששות הופכים למציאות? כ-45% מהסטארט-אפים החדשים מתאגדים מחוץ לישראל 

בין המשתתפות בסבב החדש נמצאות גם גוגל ואנבידיה, ענקית המעבדים הגרפים ששולטת כיום בשוק עיבוד הנתונים לבינה מלאכותית יוצרת. ״AI21 תסייע לחברות ולארגונים להגביר את יעילות העבודה של מערכות מבוססות בינה מלאכותית ותהפוך אותה למדויקת ואמינה יותר״, אמר ג'נסן הואנג, מנכ״ל ומייסד אנבידיה בהודעה.

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock
 ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

לפי הפרסום הלילה (רביעי), הכנסות החברה ב-2022 עמדו על 20 מיליון דולר, ועד סוף השנה אלה צפויים לגדול ל-50 מיליון דולר. עיקר ההכנסות מגיעות מתוכנת שיפור השפה Wordtune  - תוסף המותקן על גבי מחשב ומשפר דקדוק וניסוח של משפטים שלמים באנגלית.

בנוסף לכך היא מייצרת הכנסות מעמלות על תמלוגים מחברות שעושות שימוש במודל השפה שלה המכונה Jurassic-2, ומתחרה בפועל במודל GPT-4 של OpenAI ובמודלים מסחריים אחרים, כגון זה של אנטרופיק, וכן בעלייתן של מודלי שפה פתוחים כגון Llama 2 של מטא.

אם יושלם הגיוס, יעמוד סך ההון שגייסה AI21 על 278 מיליון דולר, ממשקיעים דוגמת פיטנגו, אמנון שעשוע ליפ-בו טאן, מארק לסלי, TPY ואיירן אינוביישן. זו קפיצה של יותר מכפול בשווי ביחס לסיבוב הקודם, שנערך ביולי 2022, אז ניתן לחברה תג מחיר של 664 מיליון דולר, כך לפי PitchBook.