כל מה שכדאי לדעת על ההחלטה שהקפיצה את שוק הקריפטו

בית המשפט לערעורים בארה"ב קיבל אמש החלטה שפותחת את הדלת לשוק הקריפטו עבור ענקיות פיננסים כמו בלאקרוק ופידלטי • בהחלטה נקבע כי חברת גרייסקייל רשאית להשיק תעודת סל עוקבת ביטקוין ולא תהיה חייבת להסתפק בתעודה שעוקבת אחר חוזים עתידיים • המטבעות והמניות בענף זינקו בחדות, אך הסאגה עוד רחוקה מסיום

צילומים: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי
צילומים: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שוק הקריפטו סוער בעקבות החלטת בית המשפט לערעורים בארה"ב לטובת חברת גרייסקייל (Grayscale) נגד הרשות לניירות ערך בארה"ב, ה-SEC. בית המשפט קבע כי החלטת הרשות לדחות את בקשת החברה להנפיק תעודת סל מבוססת קריפטו הייתה שגוייה ו'שרירותית'. כעת מצפים בשוק הקריפטו שהרשות תיסוג מהחלטתה ותאשר לחברה להנפיק את תעודת הסל, ובכך ליצור כלי פיננסי מרכזי בשוק המבוסס על הביטקוין.

ניתוח | בשוק המט"ח מתרגלים למציאות חדשה ואלו המרוויחות הגדולות
WSJ | מניות של חברות סיניות צונחות, והמשקיעים מזהים הזדמנות חדשה באופק  

מטבע הביטקוין נסק בחדות בעקבות החלטת השופט והתחזק בכ-7% ונסחר סביב 27.5 אלף דולר. גם האת'ריום התחזק בכ-4.5% ונסחר ב-1,720 דולר. בכך רשם שוק הקריפטו את אחד הימים הטובים ביותר שלו השנה. מדוע מדובר בפסיקה כה חשובה עבור השוק, האם נראה בקרוב חברות ענק נוספות בשוק ומה המשמעות כלפי הצרכנים בקצה שמבקשים להשקיע בקריפטו? גלובס עושה סדר.

מה קרה כעת?

לפני כשנתיים הגישה חברת חברת גרייסקייל ביקשה מהרשות לניירות ערך להתיר לה להפוך מוצר קיים שלה, קרן נאמנות מבוססת ביטקוין ולהפוך אותה לתעודת סל. במילים פשוטות, להפוך את נייר הערך שלה (GBTC) מנגזרת של ביטקוין לתעודה שממש מחזיקה בביטקוין כנכס. לפי yahoo!finance, גרייסקייל מחזיקה באחת מקרנות הקריפטו הגדולות בעולם כיום, עם נכסים מנוהלים בשווי של יותר מ-17 מיליארד דולר.

הבקשה נדחתה ע"י ה-SEC בטענה שאין רגולציה מספקת לשוק שתמנע זיוף ומניפולציות בשוק. בחברה ערערו והעניין הדרדר להליך משפטי. בית המשפט לערעורים קבע שתשובת הרשות אינה מבוססת בכלל, למעשה בית המשפט טען שהרשות התירה בעבר מוצרים מבוססי קריפטו, כך שאם הרשות מתירה מוצר אחד היא חייבת להתיר למוצרים אחרים שתואמים את גישת הרשות לפעול גם כן.

לדברי עו"ד רואי קידר, שותף מוביל בתחום טכנולוגיות מתקדמות במשרד ארנון, תדמור־לוי, "בהחלטה תקדימית קבע בית המשפט כי עמדת הרשות לניירות ערך מפלה את גרייסקייל אל מול שתי בקשות למוצרים דומים של חוזים עתידיים של הביטקוין שאושרו על ידי הרשות, וכן לא הוסברה באופן סביר כפי שהיה נדרש מהרשות לעשות כן".

למה הרשות התנגדה כל-כך לעניין?

הרשות לניירות ערך נמצאת תחת מתקפה מצד גורמים מדיניים מאז נפילתה של בורסת הקריפטו FTX בחודש נובמבר בשנה שעברה. באותה תקופה, שוק הקריפטו כולו נכנס לסחרור והרשות עמדה במרכז הביקורת על הבעייתיות של בורסת המטבעות המבוזרים.

יתרה מכך, נראה שמעורבת גם פוליטיקה לא מעטה. הצד השמרני של המפה הפוליטית בארה"ב תוקף את הרשות ואת העומד בראשה, גארי גנסלר, על עמדותיו בנושאי קריפטו. גנסלר, התמנה ע"י ממשלתו של הנשיא ג'ו ביידן לראש הרשות, ומדיניותו מקשה על מתן היתרים למוצרים חדשים בשוק.

עמדותיו על מטבעות חדשים ניציות מאוד, גנסלר אמר בחודש יוני: "אנחנו לא צריכים עוד מטבע דגיטלי, יש לנו מטבע דיגיטלי, קוראים לו הדולר האמריקאי". גורמים רפובליקנים תקפו רבות את הרשות ואת העומד בראשה על עמדותיו, ואף העלו הצעת חוק בבית הנבחרים של הקונגרס שתסיר אותו מתפקידו.

מדוע לגרייסקל מדובר היה בעניין כה עקרוני וחשוב?

פסק הדין של בית המשפט לערעורים מהווה ניצחון גדול עבור גרייסקייל ועבור התעשייה כולה. כדי להבין עד כמה, כדאי להסתכל על פערי התשואות בין המוצר הקיים שלה לזה שהיא מבקשת להשיק. מאז ההחלטה של הרשות לדחות את בקשתה של החברה להשיק תעודת סל ועד להחלטה של ביהמ"ש כעת נסחרה התעודה שלה בביצועי חסר אל מול הביטקוין עצמו. בשיא, בחודש דצמבר האחרון, הפער הזה הגיע ליותר מ-40%.

אתמול, לאחר ההחלטה, קפצה מניית GBTC ביותר מ-16% - הרבה יותר מהביטקוין עצמו שקפץ בקצת יותר מ-6%. עם זאת, היא עדיין מגלמת דיסקאונט של כמעט 20% ביחס למחירו של המטבע עצמו. סיבה אפשרית לכך היא שכעת עומדים לרשות 45 ימים להגיש ערעור והיא טרם הודיעה על צעדיה הבאים.

ברשות יצטרכו למצוא סיבות אחרות, טובות מספיק, לבית המשפט בכדי להמשיך את ההתנגדות להתרת תעודת הסל.

האם נפתחה הדלת עבור ענקיות פיננסיות נוספות?

להערכת עו"ד קידר, המשמעות של ההחלטה היא שנסללה הדרך למוצרי קריפטו באופן שיאפשר נגישות ליותר משקיעים לרכוש את המכשיר ולסחור בו בשווקים הפיננסיים. ישנן קרנות נוספות המחכות לאישור של ה-SEC, ביניהן גם ענקיות כמו בלאקרוק וקרן פידליטי, הממתינות לאישור הרשות להנפקת תעודות סל דומות.

עצם הדיווחים על כך שהן נערכות להשיק תעודות סל דומות עוררו התלהבות בשוק ועלייה בתשואות. "יש לצפות כי בעקבות ההחלטה לרשות יהיה קשה לסרב לבקשות דומות של חברות נוספות כמו בלאקרוק כך שנראה יותר גורמים מוסדיים חושפים את המשקיעים שלהם לתחום זה", אומר קידר.

האם הרשות צפויה לערער?

ברשות אומרים שהם עדיין בוחנים, אך אם לשפוט לפי המדיניות שלהם בשנה האחרונה יש לכך סיכויים לא קטנים..הרשות ניצית מאוד בכל הנוגע לשוק הקריפטו, ולאחרונה ביצעה לצד רשויות נוספות מהלכים אגרסיביים למעורבות בשוק בשוק. דוגמה לכך היא התביעה נגד בורסות קריפטו מובילות בינאנס וקוינבייס. בנוסף, גם הכרזה על מטבעות מבוזרים מרכזיים כדוגמת 'סולאנה' כעל ניירות ערך המחויבים ברגולציה כבדה יותר והנפקת דוחות עבור הרשות.

זהו אינו המקרה הראשון שבו הרשות פוסקת לטובת התעשייה ונגד הרשויות האמריקאיות. במקרה אחר, של חברת ריפל, החברה נתבעה ע"י הרשות בכך שהמטבע הדיגיטלי שלה ה-XRP הוא למעשה נייר ערך. ביולי האחרון הכריז בית המשפט שהמטבע אינו נייר ערך כאשר הוא נמכר לציבור.

אלדד רודריג, סמנכ"ל מוצר Bits of Gold, אומר בשיחה עם גלובס כי "ה-SEC יכול וצפוי להמשיך ולהילחם בעניין התרת הנפקת תעודת הסל. אבל, וזה אבל גדול, בית המשפט מחייב את הרשות להיות מנומקת הרבה יותר בחסמים שהיא מציבה, הרשות מבינה שהיא תצטרך לעשות 'שיעורי בית' כמו שצריך בעניין".

מה צופן העתיד?

בתעשיית הקריפטו שוררת אופטימיות גדולה בעקבות החלטת בית המשפט. מעבר לזינוק של הקרן של גרייסקייל ושל מטבעות הקריפטו, שורה ארוכה של גופים בתחום רשמו עליות חדות וביניהם מניית בורסת הקריפטו קוינבייס שזינקה ב-15%. אלדד רודריג אומר על כך כי "החלטת בית המשפט יוצרת סנטימנט חיובי בשוק שהרשות תהיה חייבת בסופו של דבר לאפשר הנפקת מוצרים פיננסים המתבססים על מטבעות קריפטו".

עם זאת, השוק עדיין סובל מצרות רבות וממוניטין בעייתי, ורחוק מאוד מהשיא שלו. אם כעת הביטקוין נסחר סביב 25-27 אלף דולר למטבע, בשיא הוא היה קרוב ל-70 אלף דולר. הדרמה במשפט נגד מייסד בורסת FTX, סאם בנקמן-פריד, עוד בעיצומה ותמשיך להכות גלים בזמן הקרוב. בנוסף, תביעות נוספות של הרשות לניירות ערך נגד בורסות קריפטו עודן מתנהלות ותוצאותיהן ישפיעו באופן נרחב על אופי השוק המבוזר בארה"ב.

עו"ד קידר מסכם בנימה חיובית. "יש בהחלטה הזו סימן חיובי להתמסדות הביטקוין ולהנגשתו ליותר משקיעים באמצעות כלי מסחר מוכרים ונגישים".