מבטח שמיר | ניתוח

השאיר את תנובה מאחור: השקעת הפינטק שמקפיצה את הרווחים של מאיר שמיר

מאז מימוש מוצלח של מניותיה בקונצרן החלב, חיפשה מבטח שמיר את הרכישה הגדולה הבאה - עד כה ללא תוצאות • בינתיים, הפכה החברה למעין קרן החולשת על כ־40 השקעות שונות • אחת מהן התגלתה כיהלום נוצץ במיוחד

מאיר שמיר, בעל השליטה ומנכ''ל חברת מבטח שמיר אחזקות בע''מ / צילום: כדיה לוי
מאיר שמיר, בעל השליטה ומנכ''ל חברת מבטח שמיר אחזקות בע''מ / צילום: כדיה לוי

כמעט תשע שנים חלפו מאז מכרה חברת מבטח שמיר את חלקה בקונצרן החלב תנובה, שבו החזיקה לצד קרן אייפקס, לידי ברייטפוד הסינית. תנובה התבררה כהשקעה המוצלחת ביותר שביצע בעל השליטה בחברה, מאיר שמיר, ולא מדובר בעניין של מה בכך למי שכבר ידע מספר אקזיטים יפים. האקזיט הגדול הקודם שביצע שמיר היה בחברת התוכנה ליפמן. מבטח שמיר החזיקה בה מאז שהייתה סטארט־אפ זעיר בשווי מיליוני דולרים בודדים, ועד להנפקתה בוול סטריט ובהמשך מכירתה לחברת וריפון האמריקנית לפי שווי של 800 מיליון דולר.

ניתוח | מה שווי המניות של דובי פרנסס? מאחורי הקלעים של הסכסוך בהייטק
ניתוח | הטעות של רמי לוי, האכזבה של ויקטורי והירידה של שופרסל: סיכום דוחות הרשתות
בדיקת גלובס | הרכישות שמכבידות על האחים זלקינד וגיל אגמון

עסקת תנובה הניבה למבטח שמיר תמורה של 1.8 מיליארד שקל ורווח של כ־570 מיליון שקל. היא מילאה את קופתה במזומנים של החברה ואפשרה לה לחלק דיבידנד גדול לבעלי המניות.

בשוק ההון ציפו שמבטח שמיר תבצע רכישה גדולה נוספת, שתהפוך להשקעת "עוגן" במקום תנובה. הרי, שמו של שמיר נקשר ככזה שמתעניין בעסקאות ענק, בהן גם כאלה שהניבו לרוכשים בהם ערך עצום בתוך תקופה קצרה (רכישת מניות שרי אריסון בשיכון ובינוי והשתלטות על אפריקה ישראל בדרך של הסדר חוב).

אבל זה לא קרה. גם הניסיון לחזור ולהשקיע בתנובה לא קרם עור וגידים. בסופו של דבר בחרה מבטח שמיר להתרכז בהשקעות מגוונות בתחומים של נדל"ן, מימון, טכנולוגיה ואנרגיה, תחום שבו ביצעה בשנים האחרונות השקעות ניכרות.

מקורבים למבטח שמיר טוענים כי אם בעבר היא פעלה במתכונת של פרייבט אקוויטי (השקעה בחברות במצב מאתגר, השבחה ומכירה), הרי שכיום המטרה ברוב ההשקעות שהיא מבצעת היא להחזיק בחברות הנרכשות כדי לייצר מהן תזרים של דיבידנדים בעתיד.

 

בתחום הטכנולוגיה, אופי הפעילות שונה. החברה מחזיקה במספר דו-ספרתי של חברות הייטק בהן היא משקיעה בשלבים מוקדמים, מסייעת בבנייתן ומקווה בעתיד ליהנות ממכירה או מהנפקה שלהן.

השקעות בנדל"ן, אנרגיה, מימון והייטק

נכון להיום, מבטח שמיר חולשת על לא פחות מ־40 השקעות ששוויין הכולל בדוחות החברה עומד על כ־1.4 מיליארד שקל. בין המשמעותיות ביניהן נמנות ההשקעה בחברת מימון הנדל"ן הבורסאית מניף, בחברת הנדל"ן המניב מגדלי הוד השרון ובתחנת הכוח אלון תבור.

בתחום הטכנולוגיה יש למבטח שמיר החזקות רבות, בהן ההשקעה הוותיקה בגילת רשתות לווין, בה היא מחזיקה קצת פחות מ־5% מהמניות. היא מחזיקה גם בכרבע ממניות חברת Bean & Co Global העוסקת בטיפוח, גידול ועיבוד של מטעי קקאו וכן ייצור והפצה שלו, באמצעות טכנולוגיה שפיתחה. חברה נוספת מתחום הטכנולוגיה לחקלאות היא Supplant המפתחת טכנולוגיה להשקיה אוטונומית לשדות במטרה לחסוך במים.

חברות טכנולוגיה אחרות בהן מחזיקה מבטח שמיר הן סליום, שמפתחת פתרונות בתחום הכיסוי האחיד של תקשורת וביצועי רשת, Accelario Software מתחום מחשוב הענן, ותמר רובוטיקה שעוסקת בפיתוח וייצור רובוטים לניתוחי מוח.

בינתיים, האסטרטגיה הוכיחה את עצמה

דוחות הרבעון השני לשנת 2023 שפורסמו השבוע, מלמדים שהאסטרטגיה של מבטח שמיר מניבה תוצאות חיוביות. החברה רשמה רווח נקי של 108 מיליון שקל, לעומת רווח של 119 מיליון שקל ברבעון המקביל ב־2022. בסיכום המחצית הראשונה של השנה, ירד הרווח הנקי ב־29% לכ־127 מיליון שקל, בין היתר בשל עלייה בהוצאות המימון בהשוואה לתקופה המקבילה.

מה שהשפיע במיוחד על רווחי החברה בשנתיים הללו היה ההשקעה בחברות טכנולוגיה ונדל"ן, בדגש על חברת הפינטק לנדבאז (Lendbuzz), אשר מעניקה שירותי אונליין למימון כלי רכב לסטודנטים ולאנשים ללא דירוג אשראי בארה"ב.

ביולי השלימה לנדבאז גיוס הון בסך של כ־28 מיליון דולר לפי שווי של 900 מיליון דולר. מבטח שמיר לא השתתפה בסבב הגיוס, ולאחר השלמתו, היא מחזיקה ב־7.8% ממניות החברה. ברבעון השני של השנה, מבטח שמיר ביצעה הערכת שווי להשקעתה בחברה ועדכנה אותה כלפי מעלה ב־46 מיליון שקל.

לנדבאז השפיעה כאמור לטובה גם על דוחות הרבעון המקביל בשנת 2022: אז היא השלימה גיוס של 44 מיליון דולר ממשקיעים קיימים וחדשים, והערכת שווי של מבטח שמיר עודכנה כלפי מעלה בכ־80 מיליון שקל.

השקעה נוספת שהשפיעה על השורה התחתונה של מבטח שמיר במחצית הראשונה של השנה בוצעה במגדלי הוד השרון, חברה שזכתה להערכת שווי של כ־1.08 מיליארד שקל. מדובר בחברה פרטית, העוסקת בהשכרת משרדים בפארק משרדים לתעשיות עתירות ידע בהוד השרון, ושיעור ההחזקה של מבטח שמיר בה עומד על 42.3%. תרומתה לרווח עמדה על 20 מיליון שקל.

עוד החזקה שנחשבת לבעלת חשיבות משמעותית לעסקי מבטח שמיר היא ב־MRC, בעלת תחנת הכוח באלון תבור. מבטח שמיר מחזיקה בה ב־33.3%, לצד רפק אנרגיה ו־MRC. China Harbour Engineering זכתה בשנת 2019 במכרז של חברת החשמל לרכישת תחנת הכוח אלון תבור תמורת 1.9 מיליארד שקל.

במחצית הראשונה של 2023 תרמה MRC כ־30 מיליון שקל לרווחי מבטח שמיר. הכנסותיה של חברת תחנת הכוח עמדו בתקופה זו על 311 מיליון שקל, ירידה של 6% ביחס לתקופה המקבילה. בהתאם, עמד הרווח תפעולי שלה על 62 מיליון שקל - ירידה של כ־36%.

מה עשתה מניית החברה לעומת המדדים

מאיר שמיר, בעל השליטה ומנכ"ל החברה, הוא דמות ותיקה ומוערכת בשוק. את ההון המשמעותי הראשוני שלו עשה בענף הביטוח, באמצעות סוכנות מבטח שמיר שהקים ושאותה יצק לשלד בורסאי בתחילת שנות ה־90. בשנים הבאות ביצעה החברה השקעות בתחומי הטכנולוגיה, תקשורת, נדל"ן ומזון, בדרך כלל בהצלחה לא מבוטלת, ששיאה כאמור בעסקת המכירה של תנובה.

בשנים שחלפו מאז הושלמה המכירה (מרץ 2015), הניבה מניית מבטח שמיר תשואה סולידית, מתואמת דיבידנדים, של 55%. לשם השוואה, מדד ת"א SME 60 שבו נכללת מניית החברה, עלה בתקופה זו בכ־8% בלבד, בעוד מדד ת"א All-Share, הכולל מאות חברות הנסחרות בת"א, הניב תשואה של כ־20%. עם זאת, שווי השוק הנוכחי של מבטח שמיר, 950 מיליון שקל, נמוך בשליש מההון העצמי שלה. סיבה אחת אפשרית לכך היא נזילות נמוכה במניה כשמלבד שמיר, המחזיק ב-40% מההון, נמנים עם המשקיעים הבולטים במבטח שמיר גם ליאון רקנאטי וחברות הביטוח כלל והפניקס.

האם מבטח שמיר עדיין מחפשת את ההשקעה הגדולה הבאה שלה? ככל הנראה החברה לא תפסול כזו אם תהיה הזדמנות. בינתיים, מספר השקעות גדולות מאוד עומדות על הפרק בעסקי הפרוטפוליו שלה, ביניהם הקמת תחנת הכוח קסם בדרום השרון ובניית פרויקט נדל"ני בהרצליה.