הקיפאון בשוק נמשך: לקיחת המשכנתאות נפלה ב-36% יחסית לשנה הקודמת

שוק הנדל"ן נמצא מיתון עמוק, כך משתקף מנתוני המשכנתאות של בנק ישראל לחודש יולי • המשכנתה הממוצעת בחודש שעבר עמדה על 957 אלף שקלים בלבד, ושיעור ההחזר החודשי הממוצע הגיע ל-28.8%

שוק הנדל''ן ממשיך לדשדש / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שוק הנדל''ן ממשיך לדשדש / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות מתייצב סביב אחת מרמותיו הנמוכות ביותר בשנים האחרונות, שמשקפת את כניסת שוק הנדל"ן למיתון עמוק. מנתוני בנק ישראל עולה, כי היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר היו נמוכים ב-36% לעומת אלה שנלקחו ביולי שעבר וב-44% לעומת המשכנתאות שנלקחו ביולי מלפני שנתיים. רוכשי הדירות המוזלות במסגרת "מחיר למשתכן" מוסיפים להיות הציבור שנוטל את המשכנתאות הגבוהות ביותר.

הציבור החרדי לא מקמבן את הרשויות כדי לרכוש דירה 
דוחות חברות הבנייה: איפה נרשם השינוי החד ביותר ומי מכרה 5 דירות בלבד ברבעון?

בחודש שעבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.4 מיליארד שקל, כאמור מספר שנמוך בעשרות רבות של אחוזים לעומת יולי 2021 ויולי 2022. בהתאמה, גם מספר הלווים צנח בשליש מיולי שנה שעברה וב-45% מיולי 2021, והגיע בחודש שעבר ל-6,578, רמה דומה למדי לכמות הלווים החודשים בחודשי השנה הקודמים.

מדובר ברמה שמביאה לידי ביטוי את השוק העכשווי החלש, שנקלע לקיפאון בעקבות העלאות הריבית של בנק ישראל. הממוצע הרב שנתי של לקיחת משכנתאות מגיע לכ-7,800 בחודש, כך שנתוני המשכנתאות מהווים מדד נוסף לביצועי השוק.

יש תחושה שהעלאות הריבית נמצאות ב"מנוחה"

התנהגויות הלווים בחודש יולי המשיכו את החודשים הקודמים. זוכי "מחיר למשתכן" לקחו את המשכנתאות הגבוהות ביותר - 1.2 מיליון שקל בממוצע. בחודש שעבר נמכרו דירות מוזלות במקומות כמו ראש העין, שדרות, אלעד ואשקלון. הסיכון הפיננסי הרב של לקיחת משכנתה גבוהה בעת הזו, נראה בעיני רבים נמוך מהחיסכון של רכישת דירות במחירים של 50-60% ממחירי השוק.

לווי משכנתה בשוק החופשי שאינם משקיעים, לקחו בחודש שעבר משכנתה בגובה 957 אלף שקל ואילו משקיעים נטלו משכנתאות של כ-950 אלף שקל בממוצע. מדובר במספרים דומים לאלה של החודשים הקודמים ואולי תרמה להם התחושה, שהעלאות הריבית נמצאות בשלב זה ב"מנוחה".

ירידה נרשמה בשיעור המשכנתאות המסוכנות, שבהן שיעורי ההחזר מסך ההכנסה של משקי הבית נחשבים לגבוהים במיוחד. שיעור ההחזר החודשי הממוצע ביולי הגיע ל-28.8% ואילו משקל המשכנתאות, שבהן החזרים חודשיים עולים על 30% הגיע ל-45% מכלל המשכנתאות. מדובר בירידה לעומת החודשים הקודמים וחזרה לרמה של ספטמבר שנה שעברה.