290 מיליון דולר שגויסו במרמה ועבירות מין: חקירת פרשת ההונאה של משה חוגג הסתיימה

המשטרה סיימה את חקירת פרשת ההונאה נגד איש העסקים והבעלים לשעבר של בית"ר ירושלים ונגד חשודים נוספים, והודיעה כי קיימת תשתית ראייתית להעמדתו של משה חוגג לדין בעבירות מרמה, גניבה, הלבנת הון ועוד • החומר הועבר לפרקליטות להכרעה האם להגיש כתב אישום

משה חוגג / צילום: יונתן בלום
משה חוגג / צילום: יונתן בלום

"קיימת תשתית ראייתית להעמדה לדין של איש העסקים והבעלים לשעבר של מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, משה חוגג, בפרשת ההונאה בתחום הקריפטו והלבנת ההון" - כך עולה מהודעת משטרת ישראל ורשות המסים, עם סיום חקירת הפרשה.

רשויות החקירה הודיעו הבוקר (ד') כי ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 הסתיימה החקירה המורכבת ורחבת-ההיקף בעניינם של חוגג וחשודים אחרים, בנוגע לעבירות מרמה, גניבה, הלבנת הון ועבירות נוספות. בנוסף, הסתיימה גם חקירת חשדות בנוגע לעבירות מין שביצע לכאורה חוגג. 

משה חוגג מציג: איך נעלמים 2.5 מיליון שקל מארנק דיגיטלי? 
איך הפך שוק הקריפטו מחזון על "כלכלת העתיד" לבור של הונאות? 

תיק החקירה מועבר כעת לעיון והחלטה של פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), שאמורה להכריע האם להגיש כתב אישום נגד חוגג וחשודים אחרים.

על-פי חוק, המשטרה נמנעת מ"המלצה" על הגשת כתב אישום, ואולם לשון ההודעה של המשטרה על סיום החקירה וציון "ביסוס התשתית הראייתית" לא מותיר מקום לספק כי לעמדת גורמי החקירה יש להגיש כתב אישום נגד חוגג ואחרים בפרשה. 

מצגי שווא וריקון קופות 

על-פי גורמי החקירה, מתוך חומר הראיות הרב שנאסף בחקירה עולה לכאורה תמונה לפיה במהלך השנים 2017-2018 גייסו חוגג ושותפיו סך של כ-290 מיליון דולר ממשקיעים עבור ארבעה מיזמי קריפטו, תוך הצגת מצגי שווא, ריקון קופות המיזמים ונטילת כספי המשקיעים לשימושם הפרטי.

חוגג נעצר לפני כשנתיים בחשד להשתתפות בהונאת ענק בתחום הקריפטו יחד עם 7 חשודים נוספים, בהם עדי שלג, שהיה עד מדינה בפרשת נוחי דנקנר.

ראשיתה של החקירה בחקירה סמויה שהחלה ביאח"ה, בעקבות קבלת מידע שבמרכזו חשדות לכאורה כי חוגג ונוספים גייסו כספים רבים ממשקיעים בישראל וברחבי העולם לטובת הקמה לכאורה של מיזמים בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים, בעוד שבפועל, רוב הכסף שגויס לא שימש להקמת המיזמים אלא לשימושים פרטיים.

משהסתיימה החקירה הסמויה ועם המעבר לחקירה גלויה בנובמבר 2021, בוצעו פעולות חקירה רבות, שכללו בין השאר חקירה של כ-180 מעורבים, ביצוע עשרות חיפושים, תפיסה של למעלה מ-900 מוצגים, תפיסות כספים ורכוש לשם חילוט, ביצוע חיקורי דין במדינות רבות ועוד.

עם סיום החקירה סבורים במשטרה כי "כלל פעולות החקירה, סמויות כגלויות, הובילו לביסוס תשתית ראייתית נגד החשודים".

החקירה נוהלה כאמור ביאח"ה, בליווי פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) ובשיתוף רשות המסים - יחידת יהלום וחקירות מכס ומע"מ תל אביב והמרכז, רשות ניירות ערך, הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים ויחידת החילוט באפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים. 

תשתית ראייתית 

בהודעה על סיום החקירה נמסר כי "עם סיום החקירה ניתן לומר כי התבססה תשתית ראייתית נגד משה חוגג לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, קשירת קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון, עבירות מס ועבירות נוספות".

בנוסף, התבססה תשתית ראייתית נגד חשודים נוספים בפרשה בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות מס.

כאמור, במסגרת החקירה נחקר בנוסף חשד נגד משה חוגג לביצוע עבירות מין ופגיעה סדרתית בפרטיות של נשים. פרשיה זו לוותה על-ידי פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי), ותיק החקירה בעניין החשד לביצוע עבירות כלפי נשים מועבר אף הוא היום לעיון והחלטת הפרקליטות. 

חשודים נוספים שנחקרו במסגרת הפרשה היו עידו שדה מן וירון שלם, המחזיקים באחוזים קטנים בקרן הון הסיכון סינגולריטים אותה הקים חוגג יחד עם המיליארדר הקזחי קינס רקישב. הקרן, המהווה פלטפורמה לגיוס השקעות לצורך הקמת מיזמים עסקיים, עומדת בלב הפרשה שנחקרה. חשוד נוסף שנחקר בפרשה הוא אבישי זיו, לשעבר מנכ"ל קרן סינגולריטים.

*** חזקת החפות: משה חוגג ויתר הנחקרים הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.