"כשחברה פועלת בקהילה ויוצרת גיוון תעסוקתי, גם שורת הרווח משתפרת"

השרה לשעבר, אורנה ברביבאי, שיתפה בכנס "החברה של המחר" של גלובס ותנובה את תפיסתה בנוגע לגיוון בשוק העבודה • ברביבאי: "יש לנו צעירים מצוינים עם יכולות גדולות, והיכולת שלהם למקסם את הפוטנציאל לא קיים - כי שוק העבודה לא מגיע אליהם"

אורנה ברביבאי, המתמודדת לראשות עירhית תל אביב־יפו, שרת הכלכלה והתעשייה לשעבר ואלופה במיל', דיברה בכנס "החברה של המחר" של גלובס ותנובה, ושיתפה מהפרספקטיבה שלה כמי שניהלה את ארגון כוח האדם הגדול בישראל, את תפיסתה בנוגע לגיוון בשוק העבודה. "כשהייתי ראש אגף כוח אדם בצה"ל קלטתי את בני הנוער. יש פערים תהומיים בין מי שמגיעים לפריפריה לבין אחרים. זה מתחיל בהשכלה שלא מותאמת ולא מאפשרת מיומנויות וכישורים בשוק העבודה".

"בגיוון תעסוקתי לא עושים טובה לאף אחד. זה אינטרס עסקי ממעלה ראשונה"
מנכ"לית חטיבת החלב בתנובה: "אחריות תאגידית קריטית להמשך קיומנו כחברה"

ברביבאי דיברה על נקודת המבט על שוק העבודה מכהונתה כשרת הכלכלה: "כשמסתכלים ממעוף הציפור על החברה הישראלית, רואים תופעה מוזרה - גרף היעילות והפריון שלנו מזנק, ובו זמנית רואים עקומה נמוכה של מיצוי פריון באוכלוסיות שלא לוקחות חלק. האם מדינה קטנה יכולה להרשות לעצמה לוותר על כל כך הרבה אוכלוסיות בשוק העבודה?".

בנקודה זו, פנתה ברביבאי למעסיקים, שבעיניה צריכים להיות שותפים מרכזיים בשילוב אוכלוסיות חלשות וגיוון תעסוקתי. "כשבניתי תוכנית הכשרה, שאלתי את עצמי, למי אני בונה אותה - לפרט שקונה כישורים, או למעסיק?", אמרה ברביבאי. היא הוסיפה כי "בעזרת מנהלת המעסיקים של משרד הכלכלה (היום הוא במשרד העבודה שפוצל, ע"א), סימנו מטרות ונתנו למעסיקים להיות חלק מהעשייה. הפיתוח האנושי משפיע על הפריון, וזה פער שהוא החמצה בין המדינה שיכולה להיות לנו לבין מה שיש. מכאן מגיע שיתוף הפעולה בין המגזר העסקי, האחריות התאגידית, לבין הממשלה ולמגזר השלישי. כשחוברים יחד, יש שינוי בתוצאות".

"אין תכנון לטווח הארוך"

בעיני ברביבאי, נקודת המפתח המרכזית למצב אופטימלי היא תכנון ארוך־טווח. "כשהתבוננתי על התוכניות לעתיד למשק העבודה, ראיתי שאין תכנון לטווח הארוך. מה יש לנו במדינה אם לא אנשים שמהווים את הנכס המשמעותי ביותר שלנו?

"כשלוקחים את הדברים האלה ביחד, ישראל לא נמצאת בנקודה אופטימלית במשאב האנושי. ברמה הערכית, המדינה לא מבינה את המפגש בין הפוטנציאל להזדמנות. יש לנו צעירים מצוינים עם יכולות גדולות, והיכולת שלהם למקסם את הפוטנציאל לא קיים - כי שוק העבודה לא מגיע אליהם", הוסיפה ברביבאי. לדבריה, "צריך להקים תשתיות מדינתיות שיאפשרו להגיע למקומות שבהם אפשר להתפתח. כשמסתכלים על המכלול, זו האחריות של המדינה לאפשר לאזרחים לחיות בכבוד. האחריות של הרשות המקומית היא לייצר תנאים ולסייע לפתח".

"בסוף, כולם מרוויחים"

בנוסף לכך, התייחסה ברביבאי גם לאינטרס של המעסיקים ליצור שוויון הזדמנויות וגיוון. "גם שורת הרווח משתפרת. כשפועלים בקהילה, יוצרים גיוון תעסוקתי, ויוצרים הכרה בזה שלא מדובר רק בחברה עסקית־כלכלית אלא בכזאת שמביאה את היכולת לקהילה כולה, הרווח הוא של כולם. כשאומרים 'להביא מיליון אנשים להייטק' - הכוונה לא רק לחזק את הקטר, אלא לוודא שבכל הקרונות יש אנשים שמתאימים לתפקידים".

ברביבאי התייחסה להצהרתו של ראש מפלגתה, יאיר לפיד, שקרא למדינה לעודד את התעסוקה בענף. "היום יש פחות אנשים שמגיעים להייטק, בגלל שיש פחות השקעות ובשל רפורמות שלצערי פוקדות אותנו. זה משפיע על היכולת של אנשים למקסם את היתרון שלהם".

 *** גילוי מלא: הכנס נערך בשיתוף חברת תנובה