הצמיחה בישראל עומדת בתחזיות, אבל הציבור מהדק את החגורה ברכישת בגדים ומכוניות

קצב הצמיחה ברבעון השני של 2023 - 3% - תואם לתחזית השנתית של בנק ישראל, וגבוה מעט מהצפי של משרד האוצר • אלא שבמוצרים שנחשבים לפחות חיוניים, כבר נרשמה צניחה של ממש • כך לדוגמה, בהוצאה לצריכה על מוצרים כמו אופנה והנעלה, בידור ופנאי וחפצים אישיים נרשמה ירידה של 11.2% • ההשקעה בענף ההייטק צנחה ב-19.4%

נתוני התוצר בישראל לרבעון השני מצביעים על צמיחה אך מראה ירידה בצריכה בפרטית / צילום: כדיה לוי
נתוני התוצר בישראל לרבעון השני מצביעים על צמיחה אך מראה ירידה בצריכה בפרטית / צילום: כדיה לוי

התוצר המקומי של ישראל צמח ברבעון השני של 2023 בקצב שנתי של 3% - כך מפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. קצב הצמיחה תואם לתחזית השנתית של בנק ישראל, וגבוה מעט מהצפי של משרד האוצר לצמיחה בשיעור של 2.7% עד סוף השנה. ב-OECD אמדו בחודשים האחרונים את הצמיחה החזויה בישראל בסוף השנה ב-2.9%.

הצמיחה תתכווץ בגלל התקציב, הרפורמה המשפטית תכביד: סיטי בדוח פסימי על הכלכלה הישראלית
שאלות ותשובות | סערה בשוק המט"ח: האם הדולר בדרך ל-4 שקלים? 

קצב הצמיחה של 3% מתקבל בהשוואה של הרבעון השני לרבעון הראשון, והן ביחס לרבעון השני אשתקד. עם זאת, קצב הגידול ברבעון הראשון של 2023 היה גבוה יותר, ועמד על גידול של 4.2% בתוך שנה.

בניכוי קצב גידול האוכלוסייה הגבוה בישראל, מתקבלת כיום צמיחה שנתית בסדר גודל של אחוז בודד. בחודשים אפריל-יוני השנה חל גידול של 1.1% בחישוב התוצר לנפש בארץ. ההוצאה לצריכה פרטית בישראל צמחה בשיעור זהה לתוצר-לנפש, וגדלה ב-1.1%.

איך משפיעות האינפלציה והעלאות הריבית על הרגלי הצריכה של הישראלים? בחישוב שנתי עלתה ההוצאה לצריכה פרטית ב-1.9% ושמרה על יציבות ברבעון השני של 2023 בהשוואה לרבעון הראשון של השנה. אולם, מפילוח ההוצאות עולה שהצריכה הפרטית השוטפת - שכוללת הוצאות שוטפות כמו מזון, דיור, דלק וחשמל - דווקא ירדה ב-0.6% ברבעון השני.

במוצרים שנחשבים לפחות "שוטפים" או חיוניים, כבר נרשמה צניחה של ממש, של 11.2% בהוצאה לצריכה על מוצרים כמו אופנה והנעלה, בידור ופנאי וחפצים אישיים. ההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי נשחקו באופן חד עוד יותר וירדו ב-14.5% בשיעור שנתי.

בלמ"ס צירפו השוואה בינלאומית של השינוי בתמ"ג (תוצר מקומי גולמי) בין הרבעון הראשון לרבעון השני של 2023. לפי ייחוס זה, צמיחה רבעונית של 0.7% מעמידה את ישראל במקום מכובד ומשופר לעומת מדינות מפותחות שרשמו הרבעון צמיחה אפסית. למשל, ארצות הברית שבה נמדדה צמיחה של 0.6%, בריטניה עם צמיחה של 0.2%, גרמניה שלא רשמה צמיחה בכלל, ואוסטריה שכלכלתה הצטמקה ב-0.4% ברבעון הקודם. את ההשוואה מובילה ליטא, עם קפיצה רבעונית חדה של 2.8% בתוצר.

הנתונים שמפרסמת הלמ"ס משקפים גם את החולשה בענף ההייטק, שסובל מירידה משמעותית בהשקעות. כך, ההשקעה במכונות וציוד ענפי טכנולוגיות המידע והתקשורת צנחה ב-19.4% בחישוב שנתי.