הכלכלנים מעריכים: איך ישפיע המדד של יולי על החלטת הריבית?

מדד המחירים לצרכן בישראל אומנם הפתיע לטובה בחודש יולי אך בשוק חוששים שהפיחות בשקל יגרור העלאת ריבית נוספת • ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים: "הפיחות של החודש האחרון בשער החליפין, עשוי לשנות גם את מגמת הירידה במחירי המוצרים התעשייתיים שאנו רואים בחודשים האחרונים"

פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: Reuters, STEVEN SCHEER
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: Reuters, STEVEN SCHEER

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3% בחודש יולי 2023, כך מפרסמת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בשנים עשר החודשים האחרונים עלה המדד ב-3.3%, לעומת 4.2% לפני הפרסום הנוכחי. נתונים אלו הפתיעו את התחזיות המוקדמות, אשר ציפו לעלייה של 0.4%-0.5% ולמעשה ציפו לירידה מתונה יותר באינפלציה השנתית.

שוק הדיור ברבעון הראשון: באיזו עיר רבע מהמשקיעים מכרו בהפסד? 
המחצית הכי טובה של הבנקים: מי מוביל וכמה הכניסו הריביות 

מדובר בשיעור האינפלציה הנמוך ביותר מאז ינואר 2022. פרט לכך הנתון החודשי מסמן ירידה שלישית רצופה במדד המחירים לצרכן בקצב שנתי שהגיע לשיא של 5.4% בתחילת השנה בסבב הנוכחי.

"מדד יולי אינו משקף את השפעות הפיחות בשער הדולר"

חן הרצוג הכלכלן הראשי של BDO אומר לגלובס כי השמחה בשווקים בעקבות הירידה באינפלציה תהיה מאופקת במיוחד בשל "קצב האינפלציה שבשנה האחרונה ירד ל-3.3%, אולם מדובר בירידה טכנית זמנית, והערכות הינם שלאחר פרסום מדד אוגוסט נחזור לקצב עליית מחירים של כ-4%".

יתרה מכך, מדד המחירים משקף את נתוני חודש יולי, ולכן הוא עדיין אינו משקף את השפעות הפיחות בשער הדולר שהתעצם בימים האחרונים, ואת עליית מחירי הנפט והסחורות בעולם בשבועיים האחרונים. הרצוג אומר כי בעקבות זאת המדד למעשה "אינו מצביע על ירידה של ממש בקצב עליית המחירים בישראל".

במקביל, הרצוג מתייחס לעליה החדה במחירי שכר הדירה לשוכרים חדשים (9%), דבר המצביע על כך שהריבית הגבוהה מתגלגלת לכיסם של הצרכנים ודוחפת את האינפלציה כלפי מעלה.

מוקדם מדי כדי לשמוח: "סביר להניח שהירידה במדד יולי היא זמנית"

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים מוסיף: "קצב האינפלציה השנתי ירד לרמה של 3.3%, אך סביר להניח שזה זמני (חודש יולי בשנה שעברה שהיה גבוה מאוד יצא מהמדידה), ובחודשים הבאים נראה את האינפלציה השנתית עולה מעט".

"מחירי הריהוט וציוד לבית ומחירי ההלבשה וההנעלה ירדו, ומנגד אנו רואים שמחירי שירותים, ובכלל זה מחירי שכר-דירה מוסיפים לעלות בקצב מהיר. מגמות אלו נצפות עתה בכל העולם - אינפלציה שמקורה במחירי שירותים, שהם מושפעים יותר מעליות השכר בעולם, בעוד שמחירי המוצרים התעשייתיים יורדים, בין השאר על רקע התמתנות הפעילות הכלכלית, וכנראה גם שינוי בהעדפות הצרכנים".

"מדד יולי מהווה חדשות טובות מבחינת סביבת האינפלציה"

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות מסכים עם התחזית לאינפלציה גבוהה יותר בעתיד אך מציין ש"אין ספק שמדד יולי מהווה חדשות טובות מבחינת סביבת האינפלציה בישראל". גרינפלד מסביר שבניכוי העונתיות קצב האינפלציה בישראל בשלושת החודשים האחרונים (במונחים שנתיים) קרוב מאוד ליעד בנק ישראל, העומד ברף העליון על 3%.

גרינפלד מסביר שזאת בשל נתוני האינפלציה ללא דיור, שהראו שבשלושת החודשים האחרונים שיעור האינפלציה עמד על 1.5%. גרינפלד צופה בעתיד שמגמות הירידה בשכירות ובדיור (שאינו חלק מהמדד) יתמכו בירידה באינפלציה.

כיצד המדד ישפיע על החלטת הריבית בבנק ישראל? 

החלטת הריבית הקרובה תתרחש בתחילת ספטמבר, הריבית במשק עומדת כעת על 4.75% ולפי תחזית המאקרו כלכלית של בנק ישראל יש מקום לעוד העלאה של 0.25%, לשיעור של 5%. האם המדד הנוכחי מנבא את החלטת הועדה המוניטרית?

הרצוג מסביר שהשילוב בין קצב אינפלציה יחד עם המשך היחלשות השקל והגדלת פרמיית הסיכון של מדינת ישראל, מעצימים את החששות מהעלאה נוספת של הריבית בישראל בחודשים הקרובים: "הצטברות הנתונים הללו", מסכם הרצוג, "של אינפלציה שעודנה מעל ליעד בנק ישראל, עם האטה במשק הישראלי, תחייב את המערכת הכלכלית בישראל להגיב".

גרינפלד מצידו נותר אופטימי: "ההערכה היא שעוד לפני אמצע השנה הבאה האינפלציה תחזור אל היעד של בנק ישראל, ולכן סביבת האינפלציה מבחינת הבנק המרכזי לא מצריכה העלאת ריבית נוספת".

עם זאת, קיים סייג חשוב לאופטימיות זו, שער החליפין: "במידה והפיחות של השקל יימשך, ציפיות האינפלציה יעלו שוב ובנק ישראל עשוי להעלות את הריבית פעם נוספת", מסכם גרינפלד.

גם ויקטור בהר מפועלים מוסיף: "אנו רחוקים מהנקודה בה בנק ישראל יוכל להרגיש בנוח עם האינפלציה. עליית מחירי השירותים השונים מאותתת שסיכון האינפלציה עדיין קיים, והפיחות של החודש האחרון בשער החליפין, עשוי לשנות גם את מגמת הירידה במחירי המוצרים התעשייתיים שאנו רואים בחודשים האחרונים".

"יחד עם זאת, ירידת קצב האינפלציה מפחיתה באופן ניכר את הסיכוי לעליית ריבית בחודשים הקרובים".