בהשקעה של 15 מיליון שקל: מרכז חדשנות הוקם בכפר קאסם

מרכז חדשנות חדש קם בכפר קאסם בהשקעה של רשות החדשנות ו-Innovation BaseCamp • חברת WINT, המסייעת לחברות לצמצם את בזבוז המים ואת פליטות הפחמן באתרי בנייה, מבני עסקים וסחר ובנייני מגורים, השלימה סבב גיוס C בהיקף של 35 מיליון דולר • אירועים ומינויים

מימין לשמאל: רועי צוובנר, מוחמד אבו נדא, דרור בין ועוזי צוובנר / צילום: עודאי כתאנה - חברת Cactus
מימין לשמאל: רועי צוובנר, מוחמד אבו נדא, דרור בין ועוזי צוובנר / צילום: עודאי כתאנה - חברת Cactus

בימים בהם שר האוצר מדבר על הקפאת תקציבים לחברה הערבית, ואילו ראש הממשלה מתחייב כי הכספים יעברו, מרכז חדשנות שקם בכפר קאסם בהשקעה של רשות החדשנות ו-Innovation BaseCamp של עוזי צוובנר, עשוי להוות מקור לאופטימיות.

המרכז, שנקרא Ibtikar BaseCamp, נועד ללוות יזמים, אנשי רפואה ובני נוער מהחברה הערבית לפיתוח והקמת סטארט-אפים ולהכשיר עובדים למקצועות ההייטק. הפרויקט מתוקצב על ידי הרשות ובייסקאמפ בכ-15 מיליון שקל לחמש שנים. שותפים נוספים הם ארגון צופן, שיבא אימפקט, מדטרוניק, Talenteam ו-MindCET.

המרכז משתרע על פני 350 מ"ר וכולל בין היתר משרדים, שטח עבודה משותף, חדר פגישות ענק ותאי עבודה פרטיים. את המיזם מנהל היזם מוחמד אבו נדא, לשעבר מנכ"ל מרכז החדשנות Trinovation , ובשלב זה נבחנים 28 סטארט-אפים. בסופו של דבר יאושרו 7-10 מיזמים שיהוו את המחזור הראשון.

לפי רשות החדשנות, נכון להיום כ-2.4% בלבד מעובדי ההייטק בישראל מגיעים מהחברה הערבית, ושיעור נמוך מזה נמנים על יזמי הסטארט-אפים המשתתפים בתוכניות עידוד והאצה של הרשות. התפקיד של Ibtikar במרכז הנוכחי יהיה להביא כמה שיותר מיזמים מהחברה הערבית למסלולי התמיכה והמענקים של הרשות.

"אני מאמין שהמרכז יסייע לשינוי כללי המשחק ביחסים בין המדינה לחברה והתרבות הערבית בישראל", אומר צוובנר. "כולם נרתמים לטובת העניין, כי הם מבינים את החשיבות מצד אחד ואת הפוטנציאל האדיר מצד שני. רק כך נוכל לפתח את ענף היזמות והייטק בכפר קאסם ובחברה הערבית בכלל".

לדברי אבו נדא, "האג'נדה המרכזית של Ibtikar Basecampהיא לחבר מחדש את הדנ"א היזמי והמדעי, הנמצא עמוק בתוך התרבות הערבית והאסלאמית במשך שנים. שותפויות ונטוורקינג הם הלחם והחמאה והיסודות החשובים ביותר לשגשוג מרכז חדשנות, ואני שמח שהצלחנו לחבר אלינו כל כך הרבה גורמים איכותיים, שבאים מתוך מטרה יצרנית וערכית".

WINT מגייסת 35 מיליון דולר

חברת WINT, המסייעת לחברות לצמצם את בזבוז המים ואת פליטות הפחמן באתרי בנייה, מבני עסקים וסחר ובנייני מגורים, השלימה סבב גיוס C בהיקף של 35 מיליון דולר. סך הגיוסים של החברה עומד כעת על 60 מיליון דולר.

את הסבב הובילו קרן ההשקעות האירופית אינבן קפיטל (Inven Capital), המתמחה בהשקעות אקלים-טק, וקרן ההון סיכון הישראלית Insight Partners. בנוסף לקחו בו חלק הקרן הגלובלית Taronga Ventures, המשקיעה בטכנולוגיות לעולם הנדל"ן, ומשקיעים נוספים. הגיוס יאפשר לחברה להאיץ את צמיחתה ולהרחיב את הפעילות בישראל, ארה"ב ואירופה.

WINT החלה את פעילותה ב-2018 בניהולם של אלון גבע (מנכ"ל) וירון דיציאן (סמנכ"ל מוצר ואסטרטגיה), על בסיס חברת Aqua-Rimat שייסד משה רביד. המערכת שפיתחה החברה קוראת את נתוני זרימת המים בזמן אמת, ומיישמת אלגוריתמים של AI הלומדים את מאפייני זרימת המים, ומזהים באופן מיידי חריגות ואנומליות. במידת הצורך, המערכת סוגרת את הברז בצורה אוטומטית.

בין לקוחות החברה נמנים מיקרוסופט, HP, פפסיקו, אמפייר סטייט בילדינג, מכון ויצמן, בנק דיסקונט, תדהר, עזריאלי ועוד. החברה מעסיקה 110 עובדים, ומשרדיה ממוקמים בישראל (ראש העין), בארה"ב (בוסטון וניו יורק) ובאנגליה (לונדון).

"אנחנו שמחים להשלים את סבב הגיוס בתקופה שבה המחסור במים ושינויי האקלים הם מהאתגרים הגדולים ביותר העומדים כיום בפני האנושות, כאשר העלויות של נזקי דליפת מים בבניינים מגיעות לרמות שאינן מקובלות על מבטחים, בעלי מבנים, יזמים וקבלנים", אומר גבע. "אנחנו בטוחים כי תמיכת המשקיעים שלנו והיכרותם עם התעשייה יעזרו לנו לפתור את האתגרים שמשפיעים על חברות בכל העולם".

מצנח הזהב

שורת מינויים בבנק דיסקונט: אסף פסטרנק, 52, ימונה לראש חטיבת אסטרטגיה וכספים;

אסף פסטרנק / צילום: ישראל הדרי
 אסף פסטרנק / צילום: ישראל הדרי

אלעד פישר, 43, ימונה לראש חטיבת שווקים פיננסים;

אלעד פישר / צילום: ישראל הדרי
 אלעד פישר / צילום: ישראל הדרי

אפרת קינן, 47, תמונה לראש חטיבת תפעול ונכסים.

אפרת קינן / צילום: ישראל הדרי
 אפרת קינן / צילום: ישראל הדרי

דורון שורר, 70, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, מונה לדירקטור בדלק נכסים. רינת גזית, 54, ודורון לנגה, 63 הצטרפו כדירקטורים חיצוניים.

שי אברהמי, 57, יכהן כמנכ"ל המכללה האקדמית הדסה. בתפקידו האחרון שימש כמנכ"ל מכון וינגייט.

שי אברהמי / צילום: עודד קרני
 שי אברהמי / צילום: עודד קרני

עו"ד יוסי ריזנברג מצטרף כשותף לצוות הנדל"ן בפירמת גורניצקי GNY, לאחר ששימש כשותף וראש מחלקת הנדל"ן במשרד כהן וילצ'ק.

שירי לוי, 38, תעמוד בראש מערך התקשורת והדוברות של קבוצת קשת, ותצטרף להנהלה. גל גורליק, 29, תמונה לסגנית דוברת קשת, ואור דוויק, 32, ימונה למנהל יחסי הציבור של ערוץ 12.

חדשות טובות

בנק לאומי תרם מאות אלפי שקלים פרויקט "שעה טובה" של אתר מדרג, שבמסגרתו מותקנים כעת עשרות מזגנים בבתי קשישים מעוטי יכולת ברחבי הארץ.