אלו השאלות שאסור לשאול אתכם בריאיון עבודה

הריאיון הוא השער הראשי לקליטה במקום עבודה חדש ומהווה הזדמנות גם עבורכם "לראיין" אותו בחזרה • מה אסור לשאול אתכם ואילו שאלות עלולות להיות טריקיות עבורכם

גם אתם מראיינים את מקום העבודה / צילום: Shutterstock, tsyhun
גם אתם מראיינים את מקום העבודה / צילום: Shutterstock, tsyhun

על "הפסקת הצהריים" של גלובס

בכל יום סביב השעה 13:00 נגיש לכם תכנים שיוכלו להעשיר, לסקרן ולעניין אתכם בזמן הפסקת הצהריים. הכתבות יתמקדו בעיקר בתחומי הנדל"ן, טכנולוגיה וקריירה. מקווים שתהנו

ריאיון עבודה מהווה צעד משמעותי בדרך לעבודה חדשה, אך מועמדים רבים שוכחים שמלבד היותם נבחנים, ריאיון מהווה הזדמנות עבורם "לראיין" בחזרה את מקום העבודה.

כאב הראש של המעסיקים, הרווח של העובדים: דמי ההבראה במגזר הפרטי עולים לראשונה זה שמונה שנים
לא עבדתם תקופה? כך תסבירו את הפערים בקורות החיים למעסיקים | HBR

על פי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, למעביד אסור להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה, עקב מאפיינים שאינם מהווים שיקול הוגן לבחינת ההתאמה לעבודה. שאלות אשר מצביעות על שיקולים מסוג זה, עלולות להיחשב שאלות מפלות. "במהלך ההכנה של מועמדים לראיונות עבודה, אני נתקלת בהרבה מועמדים שמרגישים שהם נשאלים שאלות שחודרים לפרטיות", אומרת רונית קופר, יועצת תעסוקתית ומנטורית דרושים IL מבית יד2. "הנושא של היערכות לראיונות עבודה מאוד חשוב גם למראיין וגם למועמד, בריאיון עבודה לא רק מקום העבודה מראיין אותי, גם אני מראיין את מקום העבודה". הילה אלפר, מנהלת הגיוס הגלובלית בפינטק, ארניקס, מובילה עולמית בפיתוח טכנולוגיות AI לתמחור והתאמה אישית של מוצרים בענפי הביטוח והבנקאות, אומרת כי "בהרבה מקרים שנתקלתי בהם, השאלות נשאלו בתמימות כחלק מהתעניינות או רצון לשבירת קרח ולא מתוך כוונה להכשיל".

עם זאת, חשוב לזכור שהריאיון היה ונשאר הכלי העיקרי של מעסיקים לבדוק התאמה לתפקיד. אלפר מסבירה כי "עם כל היתרונות שבריאיון, הוא רחוק מלהיות סטרילי מהטיות ותפיסות של שני הצדדים שלוקחים בו חלק. היום, כשברור שחברות שמקפידות על גיוס ממגוון אוכלוסיות, אזורי מגורים, מגדרים ודתות זוכים לפרודוקטיביות ויצירתיות גבוהות יותר, יש חשיבות רבה יותר לשמירה על הראיונות עם מינימום הטיות".

כפי שמסבירות קופר ואלפר, אלו הדברים שאסור לשאול בריאיון עבודה על פי החוק בישראל: מקום מגורים, מצב משפחתי (כולל טיפולי פוריות, הריון, ילדים, תכנון הריון), גיל, נטייה מינית, דת/אמונה, שירות צבאי אם לא מוזכר בקורות החיים, ימי מילואים, מוצא והשקפה פוליטית. עם זאת, שאלות מסוימות עשויות להיות מותרות אם יש קשר ישיר ליכולת לבצע את התפקיד.

דוגמאות לשאלות שעלולות להיות טריקיות:

איפה אתה גר? כחלק מהמאמץ לשלב ולהעלות את אחוז העובדים והעובדות מהפריפריה, השאלה על מקום מגורים הפכה לשאלה לא רלוונטית. אם ההגעה למשרד היא קריטית כדאי לעשות תיאום ציפיות.

"היית אתמול בקפלן?", "אתה מאוקראינה או מרוסיה?" עדיף לא להעלות נושא רגיש ונפיץ. אי אפשר לנחש מראש לאיזה כיוון השיחה תלך וזה לא רלוונטי לתפקיד וליכולות של המועמד לתפקיד.

כל נושא שעלול להסיח את הריאיון לכיוונים לא רצויים או להבליט נקודות פחות רלוונטיות - תשאירו מחוץ לריאיון.