מתדמית לאסטרטגיה: האבולוציה של תפקיד מנהל הקיימות

התפקיד שהחל את דרכו בתחום האחריות החברתית, והוביל יוזמות כמו מיחזור והפחתת פסולת, עובר כיום שינוי מהותי שמצריך התאמה ארגונית • ההתפתחויות האלו יעצימו את החברות לשגשוג אחראי ובר־קיימא

האבולוציה של תפקיד מנהל הקיימות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האבולוציה של תפקיד מנהל הקיימות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים

פרופסור רוברט ג' אקלס הוא מרצה מן החוץ באוניברסיטת אוקספורד ושותף־מייסד של המוסד לתקני קיימות (SASB).

אליסון טיילור היא פרופסורית באוניברסיטת ניו יורק ללימודי עסקים, והמנהלת של המערכת האתית, שבה המחקר שלה מתמקד באתיקה ובאחריות עסקית.

תפקידו של מנהל קיימות ראשי עובר שינוי מהיר ודרמטי. בהסתכלות היסטורית, סמנכ"לי קיימות פעלו כמו מנהלי יח"צ חשאיים - המשימה העיקרית שלהם הייתה להעביר סיפור אטרקטיבי על היוזמות התאגידיות הקיימות לבעלי המניות של החברה, והמטרה הלא מוצהרת שלהם בכך הייתה להדוף כל סיכון למוניטין. לא היה לתפקיד קשר לקביעת האסטרטגיה של החברה; האחריות הזאת הייתה בידי המנכ"ל, סמנכ"לית הכספים ומנהלת קשרי משקיעים.

עם זאת, חלק מסמנכ"לי הקיימות הפכו כיום למובילי האינטגרציה של ESG (סביבה, חברה ומשילות תאגידית). אנו טוענים במאמר זה לטובת ארבעה שינויים גדולים לתפקיד סמנכ"ל הקיימות: מנהל הקיימות צריך להיות מעורב באסטרטגיה ובהקצאת ההון; להיות יותר ממוקד וריאלי באינטראקציות עם בעלי מניות; להיות מעורב יותר עם משקיעים; ולקבל תמיכה במשאבי קיימות ומומחיות ברמה המספיקה לכל הארגון.

1האסטרטגיה הנכונה

תפקיד מנהל הקיימות הראשי החל את דרכו בתחום האחריות החברתית בתאגידים, תפקיד המכונה סמנכ"ל אחריות חברתית. באופן טיפוסי, יוזמות בהובלת מנהלי קיימות כללו מיחזור, הפחתת פסולת ותוכניות התנדבות לעובדים. בפועל לא היה שום קשר בין מנהל הקיימות לבין האסטרטגיה של החברה, הקצאת הון או המודל העסקי. לא היה צריך להיות, בגלל שהמחלקה של מנהל הקיימות הייתה קטנה והיו לה משאבים מוגבלים.

כיום, מנהלי קיימות עוזרים לזהות ולהפנות תשומת לב לנושאי ESG שיש להם השפעה משמעותית על הביצועים הפיננסיים ועל פרופיל הסיכון של החברה שלהם. הגישה הזו מתואמת עם פיתוח אסטרטגיה עסקית נרחב יותר באופן כללי, שעוזר לארגונים להתמקד במה שהכי משנה ליצירת ערך בטווח הארוך.

העברת הפוקוס מאחריות חברתית של התאגיד ליצירת ערך של ממש תצריך מנהיגים פרגמטיים שיהיו מוכנים להודות שלא כל צעדי ESG הם Win־Win - טובים גם לכדור הארץ וגם לדוח המאזן.

 

2הדגש הנכון

לחץ שהפעילו בעלי מניות הובילו חברות מסוימות להגיב לכך בהגזמת המחויבויות שלהם בתחום הקיימות, או בהצהרות ציבוריות מצטדקות שלא היו כרוכות בשום פעולה קונקרטית. התופעה הזו תרמה להתפשטות של ציניות ותגובת נגד למה שכונה greenwashing. מנהלי קיימות חייבים להעביר את הפוקוס מפיוס בעלי המניות למעורבות אקטיבית עם המשקיעים, כדי להסביר איך קיימות תורמת ליצירת ערך.

חשיבה מחדש על תפקיד מנהל הקיימות במעורבות בעלי מניות אינה משמעותה התעלמות מהלחצים: ההיפך. הגיעה העת להכיר בכך שאף חברה לא יכולה לנהל את כל האינטראקציות עם בעלי מניות באותה רמה של אינטנסיביות, ולהבין שאינטרסים של בעלי מניות תמיד יצריכו ויתורים מסוימים מצד החברה. מנהלי קיימות ראשיים צריכים להיות בעלי מומחיות בקשרים בין־אישיים, אבל הם צריכים להפעיל אותה באופן אסטרטגי וממוקד.

3השיחה הנכונה

בעבר, כשהמנכ"ל, סמנכ"ל הכספים ומנהל קשרי משקיעים נפגשו עם אנליסטים בתעשייה ומנהלי תיקים - קיימות הייתה רק לעיתים רחוקות חלק מהשיחה. אולם המשקיעים של היום רוצים משהו אחר: הם מעוניינים בנושאים ספציפיים ורוצים לנהל דיונים מפורטים עם מומחים בנושא.

נוף ההשקעות עובר שינוי גדול. הצעד הבא בהעמקת היחסים בין מנהלי קיימות ומשקיעים יהיה כשאלו יצטרפו לפגישות עם אנליסטים ומנהלי התיקים המחזיקים במניות החברה. שינוי כזה יהווה סימן חזק למשקיעים, וייצור הזדמנויות ללמידה הדדית על תפקיד הקיימות באסטרטגיה של החברה, הקצאת ההון ותוכניותיה בעתיד.

4האנשים הנכונים

כדי שמנהלי קיימות יצליחו, ברוב החברות צריכים להתרחש שלושה שינויים ארגוניים. ראשית, לסמנכ"ל קיימות ראשי צריך להיות מעמד מקביל לזה של מנהלים בכירים אחרים, כמו המנכ"ל או היועץ הכללי. סטנדרטים חדשים לדיווח קיימות מצריכים בקרות פנימיות ומערכות מדידה קפדניות, בדומה למה שקיים לדיווחים פיננסיים.

שנית, על סמנכ"ל הקיימות לעבוד בתיאום הדוק יותר עם פונקציות של משילות, סיכון, אתיקה וציות. שלישית, חיוני לקדם את האינטגרציה בין דירקטוריונים של חברות והפונקציה של מנהל הקיימות, וכן עם כלל מאמצי הקיימות בחברה. להציע לדירקטוריון הכשרת ESG גנרית חד־פעמית, או להחזיק דירקטור אחד שהוא מומחה ESG, כבר אינו מספיק.

הרכב הדירקטוריון והטיפול בקיימות ישתנה מחברה לחברה, אבל כל חברי הדירקטוריון חייבים להבין את היחסים בין קיימות ויצירת ערך, ולשלב את זה בדיוני האסטרטגיה ותוכניות הוצאת ההון.

בסופו של דבר, מנהלי הקיימות של היום חייבים להבין לעומק את תהליך יצירת הערך של החברה, להיות מעורבים באופן אקטיבי בשינוי העסק ולוודא שמשאבים מופצים באופן אפקטיבי ברחבי הארגון. על ידי זה שהם "ישחו בחומר" מבחינת שיחות עם משקיעים, מנהלי הקיימות יעזרו להבטיח שהשוק יעריך נכונה את מאמצי הקיימות של החברה. ההתפתחויות האלה יסללו את הדרך לשינוי ארגוני משמעותי, שיעצים את החברות לשגשוג אחראי ובר־קיימא בנוף גלובלי שמשתנה ללא הרף.