נת"ע: הקו האדום של הרכבת הקלה ייפתח ב־13-18 באוגוסט

אם ולא יהיו תקלות של הרגע האחרון, הקו האדום ייכנס לפעילות באמצע אוגוסט • וכשהבחירות המוניציפליות קרבות, טקס הפתיחה צפוי להיות רווי בפוליטיקה

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי והרכבת הקלה / צילום: איל יצהר
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי והרכבת הקלה / צילום: איל יצהר

במשרד התחבורה ובנת"ע נערכים לפתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה בחודש אוגוסט, לאחר שבשבוע שעבר ניתן האישור הבטיחותי. אולם האישור מותנה בשמירה על יציבות נתוני הבטיחות במהלך השבוע. אם הבדיקות יצאו תקינות, ועדת ההיגוי של הפרויקט תתכנס ותקבע מועד פתיחה שמתוכננת לאחד מימי שישי באוגוסט, כשהגופים נערכים לבצעה כבר ב־18 בחודש. במשרד התחבורה דוחים את ההערכות וטוענים כי טרם נקבע תאריך לפתיחת הקו.

היום (ב') אחר־הצהריים הודיעה נת"ע כי הקו האדום של הרכבת הקלה ייפתח ב־13-18 באוגוסט. 

למרות טענת מירי רגב: מחירי הכרטיסים ברכבת הקלה צפויים לעלות 
אחד הרחובות המרכזיים בת"א עומד להיחסם לטובת הרכבת הקלה, והמתח בין העירייה לנת"ע מגיע לשיא 

במסגרת ההערכות, ההכנות לטקס הפתיחה וגזירת הסרט בעיצומן. אירוע בעל משמעות נמוכה לציבור שנאנק תחת עול העבודות ועדיין לא זכה להשתמש במערכת הסעת המונים מודרנית, אבל לא לפוליטיקאים. לאחר עשרות שנים של תכנון וביצוע הפרויקט וכשמאז אישור התכנית ב־2002 כיהנו חמישה ראשי ממשלה ו־9 שרי ושרות תחבורה, יהיו אלו ראש הממשלה בנימין נתניהו (שבתקופת כהונתו גם התחילו העבודות) ושרת התחבורה מירי רגב שיגזרו את הסרט.

ההכנות מתקדמות במרץ ואמורות, נכון לכתיבת שורות אלה, לכלול נסיעה חגיגית מבת ים ועד לפתח תקווה. שם במוסך הרכבות הקלות יתקיימו הנאומים. לצד חברי הכנסת, כשהבחירות המוניציפליות מתקרבות לטקס יש ערך רב גם עבור הפוליטיקאים ברשויות המקומיות.

אחד מאורחי הכבוד בטקס צפוי להיות להיות ראש עיריית בת ים וחבר הליכוד, צביקה ברוט. זאת למרות שדוחות מבקר המדינה הצביעו על כך שבת ים הקשתה על הפרויקט. "פקחי העירייה הטילו קנסות על הקבלנים מטעם נת"ע" נכתב בדוח. "זאת לטענת נת"ע, בשל התנגדות עיריית בת ים לתוואי הקו האדום ולמרות הסיכומים". גם ראש עיריית פתח תקווה, שמזוהה אף הוא עם הליכוד, רמי גרינברג יהנה מקיום הטקס בעירו.

רגב מתעלמת מחולדאי?

ייתכן שקיום האירוע בדיפו פתח תקווה הוא הנוח ביותר מבחינת הפקה ואבטחה, אך יש גם מי שתוהים האם מטרת הדבר היא להתעלם מראש עיריית תל אביב רון חולדאי שחלק ניכר מהתוואי עובר בה. חולדאי נודע כמתנגד לממשלה ונחשב ליריב פוליטי של מירי רגב. בניגוד למתנגדים בגוש דן, חולדאי "הימר" על הרכבת הקלה וביצע שינויים משמעותיים בתחבורה בשנים האחרונות - וספג על כך ביקורת נוקבת. בועידת הנדל"ן של גלובס, שהתקיימה במרץ בשנה שעברה, אמר מנכ"ל נת"ע חיים גליק כי "אם ישאלו בעתיד למה הפרויקט יצא לדרך, יבינו שזה קרה בזכות עיריית תל אביב וראש העיר, לעומת ערים אחרות שמעכבות את הפרויקט".

לפי התכנון, ראש הממשלה לא צפוי להשתתף בטקס, אלא יבצע נסיעה נפרדת עם שרת התחבורה. ייתכן שהדבר נוגע להסדרי אבטחה, אך ניתן להעריך שהשתתפות נתניהו בתקופה הנוכחית וסביב המהפכה המשפטית היו גוררות מחאות נרחבות.

השבוע אמורה נת"ע לקבל את אישור הבטיחות הסופי להפעלת הקו האדום. בכך תגיע לסופה סאגה בת שנים בדבר דחיית מועד פתיחת הקו האדום, מאז החלו העבודות ב־2015. בתחילה הרכבת תפתח עם לא מעט חבלי לידה הכוללים תדירות מדוללת, תקלות וצפיפות. אך בהמשך הקו צפוי לשרת כ־250 אלף איש ביום ויהווה שדרוג משמעותי לחייהם של המתגוררים והעובדים במטרופולין.