יותר משתמשים, פחות הכנסות: ספוטיפיי מעלה מחירים בישראל

ספוטיפיי, חברת סטרימינג המוזיקה הפופולרית בעולם, הודיעה על העלאת מחירים במספר מדינות, בינהן גם ישראל • ברקע נמצא פרסום דוחות כספיים שחושף הפסדים, פיטורים והשקעה של מיליארדי דולרים ביחידת הפודקאסט

ספוטיפיי / צילום: Shutterstock
ספוטיפיי / צילום: Shutterstock

במקביל לעלייה במספר המנויים של  ספוטיפיי  (Spotify), גם ההפסדים של החברה מעמיקים, ונראה כי חברת סטרימינג המוזיקה הפופולרית בעולם עדיין לא מצאה מודל רווחי.

לאחר שהתריעה על המהלך כבר בחודש אפריל, ביום שני השבוע הודיעה ספוטיפיי על העלאת המחירים של תוכניות הפרימיום שלה בכמה מדינות, ביניהן ארה"ב, בריטניה, צרפת, ספרד, וגם ישראל, כחלק מניסיון להגביר רווחיות החברה.

בעקבות השינויים, מחיר תוכנית הפרימיום ללא פרסומות שלה יתייקר ב-1 דולר וכעת יעלה 10.99 דולר לחודש, תוכנית זוגית תעלה 14.99 דולר, משפחתית 16.99 דולר, ותוכנית הסטודנטים 5.99 דולר.

בישראל המחירים יעלו בצורה פחות חריגה: תוכנית פרימיום תעלה ב-2 שקלים ל-21.90 שקל, מחיר המינוי הזוגי עולה מ-25.90 שקל ל-29.90, מחיר תוכנית המשפחה יקפץ ב-4 שקלים ל-35.90 שקל; ומחיר תוכנית הסטודנטים עולה ל-11.90 שקל.

מנויים קיימים יקבלו תקופת חסד של חודש אחד לפני שהתמחור החדש ייכנס לתוקף, לפי הודעת החברה באתר האינטרנט שלה.

העלאת המחירים מגיעה על רקע מאות פיטורים בחודשים האחרונים, וארגון מחדש של יחידת הפודקאסט, בה השקיעה החברה מיליארדי דולרים. אך התמונה הרחבה יותר מראה כי בתקופה האחרונה שירותי סטרימינג, הן אודיו והן וידאו, נמצאים תחת לחץ גובר של המשקיעים להעלות רווחיות לאחר שנים של עדיפות לצמיחת משתמשים.

גם שירותי הסטרימינג של אפל ואמזון העלו מחירים בשנה האחרונה. ולפני שבוע גם יוטיוב, שלא העלתה מחירים משנת 2018, הצטרפה לרשימה.

דוחות שלילים, מנכ"ל אופטימי

אתמול פרסמה חברת הסטרימינג את דוחות הרבעון השני שלה. לפי הדוחות, החברה רשמה הפסד נקי של 334 מיליון דולר, עלייה משמעותית לעומת ההפסד של 138 מיליון דולר שרשמה ברבעון המקביל אשתקד. 

בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על הפסד של 1.7 דולר למניה, מעל לצפי המוקדם שעמד על 0.73 דולר למניה. להשוואה, בשנה שעברה ההפסד עמד על 0.94 דולר למניה. למול צפי האנליסטים להכנסות של 3.55 מיליארד דולר, החברה הצהירה על הכנסות של 3.5 מיליארד דולר.

לאחר פרסום הדוחות אמש (ג'), אמר פול ווגל, סמנכ"ל הכספים של החברה בכנס המשקיעים כי "הנתונים שלנו מצביעים על כך שלעליות מחירים היסטוריות הייתה השפעה מינימלית על צמיחת [מנויים]", וכינה את המהלך "כלי חדש בארגז הכלים שלנו".

ואכן, מספר המשתמשים הפעילים החודשיים ברבעון הנוכחי התעלו על ההערכות של 530 מיליון והגיעו ל-551 מיליון - שיפור של 27% בהשוואה לאותה תקופה אשתקד. 36 מיליון המשתמשים החדשים שהחברה צברה ברבעון הזה הכו את התחזית שעמדה על 15 מיליון, ומהווים את המספר הגבוה ביותר של משתמשים חדשים שהחברה השיגה אי פעם ברבעון בודד. גם במספר המשתמשים בתשלום עקפה החברה את התחזית עם 220 מיליון מנויים משלמים, לעומת צפי של 217 מיליון. הנתון מהווה עלייה של 17% לעומת שנה שעברה.

אך נראה שלפחות ברבעון הנוכחי, עליית המשתמשים לא משקפת את מצב הרווחים של החברה. 

נתון נוסף שהראו הדוחות הוא שחברה פספסה את הערכות הרווח הגולמי לרבעון השני, שצפו 25.5%. הרווח הגולמי שדווח עמד על כ-24.1% בלבד, ככל הנראה על רקע הפסדים גדולים בעקבות קיצוץ בחטיבת הפודקאסטים שלה, יחד עם עלויות גבוהות יותר של תמלוגים למוזיקה.

החברה דיווחה כי התחזית לרווחיות הגולמית ברבעון השלישי עומדת על 26%. עוד הצהירה כי היא צופה לדווח על הכנסות כוללות של 3.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי שלה, ירידה מ-3.78 מיליארד הדולר שצפו האנליסטים. לטווח הארוך היא צופה שהמדד יגיע בין 30% ל-35%, בעיקר בזכות תוכניות להרחיב את עסקי הפודקאסטים והפרסומות שלה.

לאחר פרסום הדוחות המנייה ירדה ב-14% במסחר המאוחר על וול סטריט. וכעת היא מראה התאוששות עם עלייה של כ-3%.