מנכ"לי הבנקים הגדולים בהצהרה חריגה: "הנזק לכלכלה הישראלית יכול להיות בלתי הפיך. לעצור את החקיקה ולהגיע להסכמות"

מנכ"ל לאומי חנן פרידמן ומנכ"ל הפועלים דב קוטלר נשאו דברים באוהל המחאה שהוקם אתמול בירושלים • דנה עזריאלי: "אנחנו כולנו, ראשי המשק כולו, קוראים לכם מפה להגיע להסכמה רחבה לשינויים שיהיו מקובלים על רוב העם. אנחנו כאן בשעת חירום שבה חייבים גם שעת רצון, נחישות מצד כל הצדדים לשבת ולדבר בנפש חפצה" • המחאה מתגברת ברחבי הארץ

אוהל המחאה שהוקם בירושלים על-ידי פורום העסקים / צילום: פורום העסקים
אוהל המחאה שהוקם בירושלים על-ידי פורום העסקים / צילום: פורום העסקים

שני מנכ"לי הבנקים הגדולים בישראל, מנכ"ל לאומי חנן פרידמן ומנכ"ל הפועלים דב קוטלר, נאמו באוהל המחאה של פורום העסקים, שהוקם אתמול בירושלים. יו"ר עזריאלי דנה עזריאלי אמרה כי היא כאן על תקן אשת עסקים, "אבל אני כאן גם על תקן אישה יהודייה שחשוב לה מאוד מה שקורה במדינה שלנו". פרידמן הזהיר: "המשקיעים מודאגים מאוד מהמהלכים והקרע בעם, גורמים לעצירת השקעות מצידם ולפגיעה שעלולה להיות הרסנית לכלכלה הישראלית".

● סרבנות? הפסקת התנדבות? מה אומרת לשון החוק על המהלך של הטייסים, ועד כמה הוא יפגע בצה"ל
ישי דוידי וליאורה עופר: "אומרים לממשלת ישראל - עצרו את החקיקה"
הסירוב של יו"ר ההסתדרות, הפגישה עם נתניהו וחילוקי הדעות בצמרת: כך נראית מבפנים המחאה של פורום אנשי העסקים

"החלום להגיע בשלום לארץ ישראל היה תמיד מגדל אושר תקווה עבורי. זה ציטוט בספר גיאוגרפיה של אחי. אני גדלתי בבית ציוני בקנדה לאבא שברח מהנאצים בפולין ושהקמת מדינת ישראל והצלחתה הייתה תמיד המצפון שלנו", פתחה ואמרה עזריאלי. "זה היה המנוע שעמד מאחורי כל שיחה, והכתיב ועדיין מכתיב כל צעד שאני לוקחת בחיי.

"כל שבוע סביב שולחן השבת שלנו היה שיח בין דורי סוער וחיובי עם נקודות השקפת עולם שונות. מה שבמיוחד אפיין את השיח הזה של הוריי, היה שהתעקשו על שיח מכובד קוד אתי ייחודי של דרך ארץ ועל יכולת להמשיך לדעות אחרות שזו אמנות. אני מפחדת שאיבדנו את זה בתהליך כאן לאורך הדרך. דרך ארץ והיכולת להקשיב לדעות אחרות הם מבחינתי חלק אינטגרלי מערכי היהדות, עליהם חונכתי, ועל זה אני מאמינה שבנינו את המדינה.

"אני כאן על תקן אשת עסקים אבל אני כאן גם על תקן אישה יהודייה שחשוב לה מאוד מה שקורה במדינה שלנו", הוסיפה עזריאלי. "כבר בגיל מאוד צעיר ידעתי שאעשה עלייה לישראל, להגשים את החלום להקים בית, משפחה ולעבוד כל יום בבניית הארץ. לאורך השנים שבהם אני עומדת בראש קבוצת עזריאלי נמנעתי משיח ציבורי. אני מבינה שאני מייצגת עובדים שחלקם תומכים וחלקם מתנגדים לרפורמה. אנחנו בקבוצת עזריאלי מכבדים את כל הדעות ושיש לנהל שיח עם דרך ארץ, עם הקשבה לדעות אחרות. כולנו חלק של עם ישראל.

"בחודשים האחרונים פונים אלי חברים, גם מיהדות התפוצות, שואלים אותי האם אנחנו בדרך לאבד את הדמוקרטיה? האם בדרך למדינה שלא מכבדת זכויות אדם? אני מנסה להישאר אופטימית.

דנה עזריאלי, יו''ר עזריאלי, באוהל המחאה של פורום העסקים / צילום: רוני מידה 2000
 דנה עזריאלי, יו''ר עזריאלי, באוהל המחאה של פורום העסקים / צילום: רוני מידה 2000

"המצב שלנו ממשיך להידרדר, אני עומדת פה היום, קצת לפני כניסת שבת, וקוראת למנהיגים שלנו, 'בבקשה תתרוממו לגודל השעה'. איפה אתם? אנחנו כולנו, ראשי המשק כולו, קוראים לכם מפה להגיע להסכמה רחבה לשינויים שיהיו מקובלים על רוב העם.
המדינה שאני עליתי אליה, מדינה דמוקרטית, ששואפת לשוויון בין כל חלקי החברה הישראלית. עכשיו אנחנו כאן בשעת חירום שבה חייבים גם שעת רצון, נחישות מצד כל הצדדים לשבת ולדבר בנפש חפצה.

"רגע לפני קבלת שבת אני קוראת מכאן לנציגי כל הצדדים לגלות מנהיגות. תשבו ותדברו, עוד לא מאוחר לנסות לרפא את הקרע שנוצר אצלנו בעם ופוגע בחוסן הלאומי שלנו. גם עכשיו, 23 שנים אחרי שעשיתי עליה, אני מתרגשת מחדש כל שבוע לקראת שבת כחלק מהערכים המסורתיים שלנו, כל שנה אני מחכה לעצב שמאחד אותנו בעצב של יום השואה והזיכרון והשמחה של יום העצמאות, לחיי הקהילה הפוריים שלא ראיתי בשום מדינה אחרת בעולם. אין לנו ארץ אחרת ויש לנו מדינה כ"כ מיוחדת, בבקשה, תעצרו ותדברו בשעת החירום הזו".

מנכ"ל לאומי חנן פרידמן: "המשקיעים מודאגים, גורמים לעצירת השקעות מצידם ולפגיעה שעלולה להיות הרסנית לכלכלה הישראלית"

"ערב שבת חזון, שבת שלפני תשעה באב, המועד שבו אנו מזכירים לעצמנו באמצעות צום את התוצאות הנוראיות של שנאת אחים, שנאת חינם", אמר מנכ"ל לאומי חנן פרידמן. "הפורום שכאן מורכב מכל הקשת הפוליטית, לכולנו מכנה משותף: אהבה בלתי מותנית לעם ישראל ולמדינה. מתוך המכנה המשותף אנחנו קוראים להידברות והסכמות על-מנת למנוע נזקים בלתי הפיכים לכלכלה החברה והמדינה.

חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי, באוהל המחאה של פורום העסקים / צילום: רוני מידה 2000
 חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי, באוהל המחאה של פורום העסקים / צילום: רוני מידה 2000

"האמת צריכה להאמר, המשקיעים מודאגים מאוד מהמהלכים והקרע בעם, גורמים לעצירת השקעות מצידם ולפגיעה שעלולה להיות הרסנית לכלכלה הישראלית. אנחנו קוראים יחדיו פה אחד, תגיעו להסכמות, כל מערכת איכותית מכירה בכך שהיא צריכה לעשות מעת לעת שינויים. שינויים עושים בהידברות וקונצנזוס, אחריותכם נציגי הציבור להקשיב לעם. זו אחריותכם. אנו רק דורשים, עצרו והגיעו להסכמות, הסכמות רחבות עדיפות.

"עדיפה הסכמה שאינה עונה על כל המאוויים של הצדדים בוויכוח על פני נזקים בלתי הפיכים. הסכמות שידרשו שינוי בעתיד ניתנות לעדכון בעתיד. הקריאה שלנו אינה נאמרת מתוך פוזיציה פוליטית אלא מדאגה כנה למקום בו אנחנו חיים. אנו קוראים לאחדות, התכנסנו להשמיע את קולנו, כדי להזכיר את מה שקרה בבירת הנצח שלנו.

"שישה ימים לאחר תשעה באב שנחגוג השבוע אנו חוגגים את טו באב, המשנה קובעת על חג זה שלא יהיו ימים יטובים ממנו. ביום זה ביטלו אז את האיסור להתחתן בין השבטים. אנו קוראים למנהיגים תעצרו, דברו ותגיעו להסכמות כדי שנוכל לחגוג את יום האהבה מתוך אחדות של כל שבטי ישראל בדיוק כמו התכלית שלשמה נקבע החג הזה".

מנכ"ל הפועלים דב קוטלר: "כבר חצי שנה עמוק בחוסר וודאות שפוגעת בחברה"

מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר אמר גם הוא כי חברי פורום העסקים התכנסו מתוך תחושת חירום. "זוהי שעה גורלית לכלכלת ישראל. חברי הפורום מגיעים מכל גווני הקשת הפוליטית, עובדים לצידם של עשרות אלפי עובדים מכל הדתות והקשת הפוליטית בלי כל הבדל. אנו קוראים מפה למנהיגי מדינת ישראל - עצרו ודברו ביניכם. אנחנו כבר חצי שנה עמוק בחוסר וודאות שפוגעת בחברה, הדבר החשוב באמת הוא לפגוע את הפילוג בעם ולעצור את הנזק הכלכלי והערכי שעלול להיות גם בלתי הפיך.

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים, באוהל המחאה של פורום העסקים / צילום: רוני מידה 2000
 דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים, באוהל המחאה של פורום העסקים / צילום: רוני מידה 2000

"בעולם העסקים אנחנו יודעים שעסקה טובה היא עסקה שאין בה מנצח ואין מנוצח. נבחרי הציבור אחראים על מלאכת הפוליטיקה ונדרשים להגיע להסכמות. הם נדרשים לאומץ ומנהיגות לדבר בלב פתוח ובאוזן קשבת, לא בשיח רדוד ומבזה שאינו מכבד אחד את השני. אין מנצחים ואין מנוצחים, יש רק מדברים בלב פתוח ואוזן קשבת. אזרחי ישראל יודעים שהדיון לא יוכרע בנוקאאוט אלא בדיאלוג אמיתי.

"מה שהציבור הפנים הפוליטיקאים טרם הפנימו. לסיום, אני כמנכ"ל מודע היטב שאחריות על כל שנעשה בבנק הינה אחריות שלי, כך גם הציפיה מראש הממשלה, שהוא גם נושא באחריות בסמכות וביכולת להידברות יחד".

הרב בני לאו, ראש מיזם 929, אמר בקבלת השבת במאהל המחאה של פורום העסקים כי ״אני קורא מכאן למנהיגינו: מה בוער לכם לחוקק בכל הכוח? את מי אתם רוצים לנצח? הבית המשותף שלנו בוער, ואת האש תוכל לכבות רק הסכמה רחבה, בשיח. רגע לפני תשעה באב, ובשעת קבלת השבת הזאת- אני קורא למנהיגים מכל הצדדים- עצרו הכל. שבו ותדברו, עד שתימצא הסכמה שתוכל לאחות את הקרע האדיר שנוצר בעם. עצרו את חורבן הבית, עוד היום״.

"הפורום העסקי מנסה בכל דרך חוקית אפשרית לעצור את החקיקה החד-צדדית"

האוהל של פורום העסקים הוקם כאות מחאה לחוק צמצום עילת הסבירות שמקדמת הממשלה. אתמול נשאו דברים מייסד ויו"ר קרן פימי ישי דוידי ובעלת השליטה ויו"ר החברות עופר השקעות ומליסרון, ליאורה עופר. השניים קראו לממשלה "לעצור את החקיקה החד-צדדית".

"זו שעה קשה מאוד למדינת ישראל", אמר אתמול דוידי. "הפורום העסקי, המורכב מאנשי המשק, מנסה בכל דרך חוקית אפשרית לעצור את החקיקה החד-צדדית, להביא להידברות. החקיקה החד-צדדית תביא לנזק עצום למדינה ולהשלכות בטחוניות דרמטיות - ולקרע בלתי הפיך בעם. מכאן אנחנו אומרים לממשלת ישראל - עצרו את החקיקה".

בפורום העסקים חברים מעל 100 מבכירי המשק, ביניהם הבנקים, חברות הביטוח, יצרני המזון, קמעונאים, נדל"ן, תיירות ופיננסים.

לגלובס נודע כי בין אנשי העסקים הדומיננטיים ניתן למנות את הראל ויזל, ליאורה עופר ואורי לוין, יחד עם מנכ"לית מטא ישראל עדי סופר תאני, מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן, מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, מנכ"לית הבנק הבינלאומי סמדר ברבר צדיק ומנכ"ל בנק מזרחי טפחות משה לארי.

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, ביום ראשון יחל הדיון בכנסת בהצבעה בקריאה שנייה ושלישית על הנוסח הסופי לביטול עילת הסבירות שאישרה ועדת החוקה של הכנסת, כאשר ההצבעה עצמה צפויה ביום שני. אם החוק אכן יאושר במתכונת הנוכחית, שופטי בית המשפט לא יוכלו להביע ביקורת שיפוטית בעזרת עילת הסבירות נגד החלטות הממשלה, השרים וראש הממשלה. מדובר בין היתר על החלטות כגון מינויים או אי הפעלת סמכות.

מעל ל-1,000 טייסים ואנשי מילואים: לא נשרת אם החקיקה תעבור

בתוך כך, 1,242 טייסים ואנשי מילואים בחייל האוויר הודיעו שיפסיקו לשרת אם החקיקה לצמצום עילת הסבירות תעבור בכנסת ביום ראשון הקרוב. במכתב שעליו חתומים בשמותיהם, והוגש הבוקר למפקד חיל האוויר, אנשי המילואים קוראים לממשלה ולחברי הכנסת: "גלו מנהיגות, הגיעו להסכמות רחבות, חזקו את האמון של כל חלקי העם במערכת המשפט ושמרו על עצמאותה".

במקביל, מתגברת גם המחאה ברחובות הארץ. אתמול היו מוקדי מחאה רבים בליל ההתנגדות, נרשמו חסימות כבישים, עימותים ופינוי בכוח על-ידי שוטרים, פרשים ומכת"זיות. מחר צפויים 150 מוקדי מחאה ברחבי הארץ, בהם גם בקפלן ובירושלים. לעיר הבירה תגיע מחר הצעדה של מובילי המחאה בראשות שקמה ברסלר. הצעדה, שכוללת אלפי מפגינים, יצאה לדרכה ברגל מקפלן ביום שלישי. הערב היא צפויה להגיע למושב שורש ומחר כאמור לירושלים.