בשלושת החודשים האחרונים: יותר מ־120 רישיונות קבלנים נשללו על ידי רשם הקבלנים

למעלה מ-120 רישיונות נשללו במסגרת "פעילות אכיפה מוגברת" שנערכה ממאי האחרון, במשך שלושה חודשים • עד לתחילת הפעילות נשללו השנה 40 רישיונות קבלנים, ובכל השנה שעברה - 210 רישיונות • "מבצע האכיפה מסייע לרוכשי הדירות לבצע רכישה בטוחה ומהימנה"

ממלא מקום רשם הקבלנים, עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון
ממלא מקום רשם הקבלנים, עמית גריידי / צילום: משרד הבינוי והשיכון

אגף רשם הקבלנים מגביר את פעילות האכיפה נגד קבלנים? לאחרונה יצא האגף ב"פעילות אכיפה מוגברת" ושלל בתוך שלושה חודשים 120 רישיונות של קבלנים - יותר ממחצית ממספר הרישיונות שנשללו בכל השנה שעברה.

האם קבלן צריך לשלם את דמי ועד הבית על דירות שעדיין לא מכר? 
פרויקטי הנדל"ן בניו יורק שהבטיחו תשואות מופלגות הסתיימו בקנס ובהערות עסק חי 
הסדר מקל בתיק חניון הברזל: אחד המהנדסים לא ירצה מאסר ולא יורשע | בלעדי

נזכיר כי נכון להיום אין רשם קבלנים במינוי קבע בראש האגף במשרד הבינוי והשיכון, ומי שממלא את מקומו של הרשם הקודם, אילן אליהו, שפרש בסוף השנה שעברה, הוא עמית גריידי, המשמש במקביל גם כממונה חוק המכר. תחת תפקידו של גריידי יצאה פעילות האכיפה המיוחדת לפועל, וממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "פעילות אגף רשם הקבלנים תימשך בתקופה הקרובה באופן אינטנסיבי".

"בעקבות פעילות אכיפה מוגברת של אגף רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון שהחלה בחודש מאי 2023, נשללו יותר מ־120 רישיונות של קבלנים בגין אי עמידה בתנאי חוק רישום קבלנים", נכתב בהודעת המשרד. "הרשם שלל רישיונות בגין אי־עמידה בחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות. במרבית המקרים מקור הפרות אלו הוא במכירת חברות קבלניות בדרך שנוגדת את הוראות החוק, וכן בגין אי־העסקת הגורמים המקצועיים שעל בסיסם ניתנו לקבלנים רישיונות".

חברה שנמכרה לחברה זרה יום לאחר קבלת רישיון

בין היתר נשללו רישיונות של חברות קבלניות שנמכרו מבלי לדווח על כך לרשם בהתאם לחוק. אחת הדוגמאות "הקיצוניות", לדברי אנשי המשרד, היא חברה קבלנית שיום לאחר קבלת הרישיון נמכרה לגורם ממדינה זרה. "בדיקה שנערכה על ידי אגף רשם הקבלנים העלתה כי מטרת החברה בהוצאת הרישיון הייתה לצורך מכירתו לגורם הזר בלבד, ובכך לסייע לו לקבל רישיון קבלן מבלי לעמוד בתנאים הקבועים בחוק".

במקרה אחר, במסגרת בדיקת רישום אנשי המקצוע אשר על בסיסם ניתן לחברות רישיון, התגלה באחת החברות כי שני המהנדסים אשר על בסיס העסקתם ניתן לחברה רישיון כנדרש בחוק רישום קבלנים, כבר לא מועסקים בחברה זמן רב והחברה לא הביאה את הדבר לידיעת רשם הקבלנים ולא נעשו כל פעולות להחליפם.

"הגישה שלי אומרת שצריך לאכוף, זהו נושא חשוב עבורי", אומר גריידי בשיחה עם גלובס. "חלק מפעולות האכיפה של רשם הקבלנים נוגעות בדיוק באירועים אלה. למדתי את הנושא עם כניסתי לתפקיד באגף רשם הקבלנים, ונכנסתי אליו חזק. חשוב לי לציין כי מטרת הפעילות היא לא לשלול כמה שיותר רישיונות, אלא להבהיר לקבלנים שעליהם להסדיר את עניין הרישיון במקרים כאלו, כפי שמורה החוק, בדגש על מכירת חברות קבלניות ושינויים בבסיס הרישום".

בהקשר זה נזכיר את פרשת ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד, קבלן בניין רשום בפנקס הקבלנים, אשר נחשף כי השכיר את רישיון הקבלנים שלו לקבלנים אחרים - אומנם תחום מקביל מבחינת אכיפה, אך כזה שגם אליו נדרש רשם הקבלנים. בעקבות חשיפה זו הוצא צו הפסקת עבודה נגד פרויקט שבו נטען כי מופיע שמו של ואטורי כקבלן המבצע, בעודו חבר כנסת מכהן.

פי שניים יותר שלילות בהשוואה ל־2022?

נראה כי מספר הרישיונות שנשללו בפעילות הנוכחית מבטא קצב גבוה בהשוואה לתקופות קודמות. בשנת 2022 כולה נשללו רק 120 רישיונות קבלנים על ידי רשם הקבלנים, ומתחילת השנה, עד שהחלה הפעילות, נשללו 40 רישיונות. במשרד הבינוי והשיכון מעריכים בזהירות כי לפי קצב זה, עד לסוף השנה יישללו עוד כ־200 רישיונות נוספים. אם אכן כך יהיה, יגיע מספר הרישיונות שיישללו לכ־350 השנה, מספר מהגבוהים בשנים האחרונות. בשנת 2019 נשללו 70 רישיונות, בשנת 2020 נשללו 160 רישיונות, ב־2021 נשללו 190 רישיונות בסך הכול.

מנכ"ל המשרד, יהודה מורגנשטרן: "מבצע האכיפה שהחל בחודש מאי ממשיך ביתר שאת בימים אלו. תוצאות מבצע האכיפה שנעשה משפיעות ישירות על ציבור רוכשי הדירות, ומסייעות להם לבצע רכישה בטוחה ומהימנה. הנחיתי את רשם הקבלנים להמשיך בפעילות חשובה זו, ואני קורא לכלל ציבור הקבלנים לפנות אלינו בכל נושא על מנת שנבחן אם יש דרך לסייע".