אסור לצדדים לחזור לבית הנשיא ובכך לבזות את הכנסת

אין שום הצדקה לחזור על משגה שלא היה צריך לעשות מלכתחילה, ואת המשך הדיונים על הרפורמה יש לקיים מעתה והלאה בכנסת

בית הנשיא / צילום: תמר מצפי
בית הנשיא / צילום: תמר מצפי

הכותב הוא המשנה לראש הממשלה ושר המשפטים לשעבר

ההליכה לבית הנשיא לפני ארבעה חודשים הייתה טעות חמורה. בית הנשיא הוא מקום לעריכת טקסים, לחלוקת פרסים ולניהול סימפוזיונים, אבל הוא לא הזירה המתאימה לדיונים על רפורמה משטרית. בשביל זה יש פרלמנט. הקריאות שנשמעו בימים האחרונים מצד יאיר לפיד ובני גנץ "לחזור לשיחות בבית הנשיא" הן המשך ביזוי הכנסת וההליך הדמוקרטי התקין.

הדיונים בבית הנשיא היו כישלון ידוע מראש. נציגי הקואליציה והאופוזיציה ישבו וניהלו דיוני סרק, וגם אחרי ארבעה חודשים של משא-ומתן לא הוצג שום נייר הסכמות. הנשיא יצחק הרצוג עצמו סיפר כי לא הושגו הסכמות אפילו בנושא אחד.

אין להם מנדט

למעשה, ללפיד וגנץ לא היה מנדט להגיע לאיזושהי הסכמה בבית הנשיא, מכיוון שהם היו שבויים בידי מי שהתנגדו לכל פשרה - העבודה, ישראל ביתנו, הדגלים השחורים, אחים לנשק ושאר הארגונים הקיצוניים. הם לא התכוונו להגיע להסכמות, הואיל והם חששו שההפגנות בקפלן יעברו להיערך מול בתיהם ברמת אביב ובראש העין.

אחרי בחירתה של קארין אלהרר לוועדה לבחירת שופטים, לפיד וגנץ הודיעו כי כל עוד הוועדה לא תכונס, לא יימשכו השיחות בבית הנשיא. זו הייתה שגיאה קשה, כי השניים היו שמחים אם השיחות בבית הנשיא היו נמשכות עד בוא המשיח. ועתה, אחרי שהבינו את טעותם, הם קוראים לשוב לשיחות הסרק בבית הנשיא, שמטרתן למסמס כל ניסיון לרפורמה.

והנה, חוק צמצום עילת הסבירות עבר בקריאה ראשונה. גם על-פי השקפתי צריך להכניס שינויים ותיקונים בהצעת החוק, אבל המקום לעשות זאת הוא לא בבית הנשיא אלא בוועדת החוקה, חוק ומשפט - כנהוג מקדמת דנא. גנץ ולפיד ושאר חברי האופוזיציה מתארים את הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה, כקץ הדמוקרטיה. לפיכך, זו לא זכותם, כי אם חובתם הדמוקרטית להגיש הצעות לתיקון החוק המוצע במסגרת ההליך הפרלמנטרי.

עם זאת, אני חושש שנציגי האופוזיציה שהקפידו לכל אורך הדרך להימנע מכל הסכמה כתובה ביחס לרפורמה, יחזרו לסורם ולא יציגו שום הצעת פשרה בדיונים בוועדה או מחוצה לה. זאת משום שלפיד וגנץ מופעלים כמריונטות על-ידי הגורמים הכי קיצוניים במחאה, שלא באמת מוחים נגד צמצום עילת הסבירות אלא מתנגדים לתוצאות הבחירות ושואפים לסלק את הממשלה הנבחרת באמצעות מרי אזרחי.

גם אני עצמי לא מרוצה מתוצאות הבחירות, ואני תומך בכל לב במחאות אזרחיות, אבל אני מתנגד בכל תוקף לכוונה להפיל ממשלה נבחרת באמצעות מרי אזרחי נרחב. ממשלה מפילים בקלפי.

האחריות על הקואליציה

אולם גם אם האופוזיציה תמשיך בהתנגדות עיקשת לכל פשרה והסכמה ביחס לצמצום עילת הסבירות, חלה חובה על שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן להקשיב להצעות פשרה ביחס לצמצום עילת הסבירות שהושמעו בשיח הציבורי. פרופ' יואב דותן הגיש מתווה מפורט לתיקון עילת הסבירות, וגם פרופ' יובל אלבשן הציג רעיונות בנושא, ויש לשקול את התיקונים שהציעו בכובד-ראש.

במאמר מוסגר, אציין כי אני תומך בחלק מהתיקונים שהציעו השניים. יש לפנות גם למשפטנים נוספים שטוענים כי הצעת החוק לא תואמת את מתווה סולברג, ולאפשר להם להסביר בוועדה אילו שינויים יש לעשות בחוק כדי שיתאים למתווה.

אין שום הצדקה לחזור על משגה שלא היה צריך לעשות מלכתחילה, ואת המשך הדיונים על הרפורמה יש לקיים מעתה והלאה בכנסת. דיונים על רפורמה משטרית מקיפה לא צריכים להתנהל במחשכים בבית הנשיא אלא אך ורק בביתו של הריבון. די לביזוי הכנסת.