הכנסת מקדמת קנס של 10,000 שקל על הנפת דגל פלסטין. המדינה לא תוכל לעמוד בזה

ועדת החוקה דנה היום בהצעת חוק הקובעת כי הנפת דגל פלסטין תיחשב כעבירה מינהלית, שבצדה קנס חריג של 10,000 שקל • לשם השוואה, את קנסות הקורונה, שהיו כשלעצמם חריגים ביותר, המדינה התקשתה לגבות • האם רשות האכיפה והגבייה ערוכה לאירוע בסדר גודל כזה?

דגל פלסטין / צילום: Shutterstock
דגל פלסטין / צילום: Shutterstock

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת קיימה היום (ב') דיון מוקדם בהצעת חוק פרטית שהגיש ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית), אשר מבקשת לקבוע, בין היתר, עבירה מינהלית בגין הנפה של דגל פלסטין, שבצדה קנס חריג ביותר של 10,000 שקל. 

כוכבי דוח הכופר של רשות המסים: מעלימי הכנסות משכר דירה
"חלום בלהות של שוק ההון": יאיר ביטון יודה בקבלת דבר במרמה 

עבירה מינהלית היא עבירה שעובד ציבור רשאי לקבוע כי התקיימה, ולתת בגינה קנס. בניגוד לעבירות פליליות אחרות, הבירור של העבירה המינהלית אמור להיות פשוט ובהיר, וכך גם יסודותיה. למשל, קנסות תעבורה ניתנים כעבירות מינהליות, וכך גם קנסות הנוגעים לרישוי עסקים ולהפרות בנייה.

הקנס נועד להפוך את הפרת החוק ללא יעילה, ובהתאם לכך נקבע גובהו. כאשר הקנס מופעל כלפי אדם פרטי - להבדיל למשל מאשר על חברה או עסק - השאלה האם הוא יוכל לעמוד בזה, משמעותית גם היא.

הן הייעוץ המשפטי לכנסת והן הייעוץ המשפטי לממשלה הצביעו על קשיים שונים שמעוררת הצעת החוק, אשר עשויים לייצר מניעה חוקתית של ממש להעברתה: בין היתר צוינו בדיון המקרים הרבים שעשויים ליפול בגדרה ללא הצדקה; האפקט המצנן שעשוי להיות לה על חופש הביטוי; אי־ההתאמה שלה לשמש כעבירה מינהלית, שהיא ככלל עבירה שיסודותיה קלים וברורים; הקושי להטיל את הטיפול בה על שוטרים האמונים על השמירה על הסדר הציבורי; והיעדר הצורך בה הן בשים לב לחקיקה הקיימת והן לנוכח הנתונים שעניינם עבירות הסתה.

החלת החוק תחייב מאמצי גבייה עצומים

מבלי להפחית מחשיבותם של אלה, דומה כי להצעת החוק בנוסחה הקיים ישנן השלכות גם במישור הכלכלי. גובהו החריג של הקנס יביא לכך שבמשקי בית רבים כלל לא ניתן יהיה לעמוד בו - מה שיחייב, מטבע הדברים, מאמצי גבייה עצומים. האם רשות האכיפה והגבייה ערוכה לאירוע בסדר גודל כזה?

לשם השוואה, את קנסות הקורונה, שהיו כשלעצמם חריגים ביותר, התקשו במדינה לגבות.

השלכה נוספת נוגעת לאפשרות לבקש להישפט. בהינתן גובהו החריג של הקנס, ובהתחשב בעובדה שיסודותיה של העבירה כלל אינם קלים להוכחה, יבקשו רבים שלא לשלם את הקנס ולהביא את עניינם בפני ערכאה שיפוטית. הדבר עשוי לגרור לבדו עומס נוסף על המערכת העמוסה ממילא, אשר סובלת מתת־תקינת שופטים משמעותית; זאת, כאשר אין כל צפי לכינוסה של הוועדה לבחירת שופטים בפרק הזמן הנראה לעין, כדי למנות שופטים לערכאות השונות.