מגבירה את הלחץ: רשות התחרות שוקלת להטיל על נטו קנס של 15 מיליון שקל

הממונה על התחרות מצאה כי חברת נטו מלינדה פעלה להגדלת שטחי המדף אצל קמעונאי גדול במגוון מוצריה, ובכך ביצעה הפרות לכאורה של חוק המזון • העיצום הכספי הוא בכפוף לשימוע • רק לפני כשבועיים הודיעה הממונה על כוונתה להטיל קנס של 111 מיליון שקל על שטראוס בטענה להפרת תנאי התחרות

הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרינו-באר
הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: אביגיל פפרינו-באר

רשות התחרות מגבירה את האכיפה על ספקיות המזון: הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה על כוונתה להטיל על חברת נטו מלינדה סחר  עיצום כספי בסך של כ-15 מיליון שקל, בכפוף לשימוע. זאת לאחר שבדיקת רשות התחרות העלתה כי נטו ביצעה הפרות לכאורה של הוראות חוק קידום התחרות בענף המזון, כשפעלה להגדלת שטחי המדף אצל קמעונאי גדול במגוון מוצריה.

משרד הכלכלה בדק: באיזה סופרמרקט הכי משתלם לקנות, ומה קרה לבשורה של קרפור?
שורת מהלכים שמלמדת: דברים מתחילים לזוז במלחמה בהעלאות המחירים במזון | פרשנות 
מה מסתתר מאחורי אקזיט המזון החלומי של דודי עזרא | ניתוח

בראשית שנת 2022 פתחה הממונה על התחרות בבדיקה רוחבית של כלל ההסכמות הקיימות בין ספקי המזון הגדולים לקמעונאי המזון הגדולים (ספקים וקמעונאים גדולים כפי שמוגדרים ברשימות המפורסמות על-ידי הממונה), וזאת כדי לבחון את עמידת הספקים הגדולים בהוראות החוק. מהלך זה אף הוביל להסכמות עם שבעה ספקי מזון גדולים.

נטו מוגדרת כספק גדול לפי חוק המזון, וככזו חלות עליה חובות והגבלות בהתאם לחוק. במסגרת הבדיקה הרוחבית, נמצא כי נטו פעלה להגדלת שטח המדף של נטו אצל הקמעונאי הגדול "במקררי קפואים, מצוננים ומדפי מוצרים יבשים" (כך לשון ההסכם). כמו כן, נשלחה מנציג נטו הודעת וואטסאפ לנציג של אותו קמעונאי גדול, ובה בקשה להקצאת שטחי מדף למוצרים שתמונותיהם הופיעו בהודעה.

בפעולות אלה, טוענת הממונה, הפרה נטו לכאורה את הוראות חוק המזון האוסרות על התערבות של הספק בסידור מצרכים ובשטחי המכירה המוקצים לו אצל הקמעונאי הגדול. כל אלה הובילו להטלת העיצום הכספי כאמור.

לנטו עומדת הזכות לקיים שימוע בפני הממונה, ובמסגרת זו תינתן לה ההזדמנות להעלות את טענותיה בנושא. 

רשות התחרות לא עוצרת 

נזכיר כי לפני כשבועיים וחצי הודיעה רשות התחרות כי שטראוס גרופ ומשק ויילר ביצעו מיזוג בפועל בניגוד לחוק התחרות הכלכלית, והודיעה כי בכוונתה להטיל על שטראוס עיצום כספי בסך כ-111 מיליון שקל, על משק ויילר עיצום בסך כ-1.5 מיליון שקל, ועל נושאי משרה בכירים בהן עיצומים בסכומים שנעים בין כ-168 אלף שקל לכ-796 אלף שקל.

עוד נזכיר גם כי לפני כחודש הודיעה רשות התחרות על כוונתה להטיל על נטו מלינדה סחר בע"מ עיצום כספי בסך של כ-8 מיליון שקל, בכפוף לשימוע. זאת לאחר שנטו לא מסרה מידע מלא כנדרש ממנה לגבי ההסכמות שאליהן הגיעה עם קמעונאי מזון.