המיזם שמנסה ללמד את השוק שגיוון חברתי מתחיל בבחירת הספקים

WeSource הוא מיזם ש"מחנך את השוק" לשילוב של עסקים מגוונים חברתית כספקים • העסקים הקטנים והמקומיים נהנים מההטבות שכרוכות בשיווק לתאגידים הגדולים, אבל גם החברות הגדולות מרוויחות כלכלית ותדמיתית משיתוף הפעולה

גיוון / אילוסטרציה: Unsplash
גיוון / אילוסטרציה: Unsplash

שרשרת אספקה מגוונת היא נורמה בארה"ב ובאירופה, וכעת מתחילה לצבור תאוצה גם בכלכלה המקומית, בה יותר ויותר חברות ותאגידים מאמצים אסטרטגיה למען העשרת מצבת הספקים בעסקים מגוונים. ספקים מגוונים הם עסקים שמעסיקים מ־3 עד 100 עובדים בעלי קריטריון גיוון אחד לפחות, כגון בעלות של מעל 50% מאוכלוסיות הנמצאות בתת־ייצוג במשק הישראלי, מיקום באזורי הפריפריה הגיאוגרפית או החברתית, וכן עסקים אשר מעסיקים אוכלוסיות מודרות כמדיניות.

אקזיט בתוך המשפחה: הדור השלישי במשפחת שטראוס מסדיר את הבעלות בענקית המזון
איבדו כ-700 מיליון שקל בדסק"ש: רגע האמת של צחי נחמיאס והאחים זלקינד מתקרב

גיוון משתלם

לגיוון ספקים תועלות רבות, כפי שעולה ממספר מחקרים שונים בעניין. לפי סקר JAGGER לגיוון ספקים השפעה חיובית על מוניטין החברה, אשר מוביל גם לחדשנות ותחרותיות גבוה יותר בין הספקים. מסקר של חברת הייעוץ מקינזי עולה כי עסקים מגוונים אחראים לחיסכון עלויות של 8.5% לתאגידים, ואף מסייעים יותר מהרגיל בעתות בהן נושאים חברתיים כלכליים משפיעים על צמיחה עסקית. על פי מגזין HBR בסקר שנערך עבור קוקה־קולה נמצא כי 25% מהאנשים שהיו מודעים לתוכנית גיוון הספקים שלה העריכו יותר את המותג, 49% השתמשו יותר במוצרי המותג. מלבד היתרונות העסקיים, יש גם יתרונות חברתיים־כלכליים, ביניהם פיתוח הכלכלה המקומית, הגברת שגשוג וצמיחה, ויצירת מקומות עבודה.

מיזם WeSource ביוזמתה ובניהולה של עמותת יסמין, בשיתוף ציונות 2000 וקבוצת שטראוס, הוא פלטפורמה פעילה שמאפשרת חיבור ישיר בין תאגידים לספקים מגוונים. זאת על ידי בניית תכנית מסוגלות מקיפה לעסקים, הכוללת תהליך הכשרה וליווי, למען הכשרתם והצלחת שיתוף הפעולה. המיזם מעניק גישה למאגר ספקים שקיבלו את "תו העסק המגוון". "אנחנו מחנכים את השוק כל הזמן". מספרת כיראם בלעום, מנכ"לית עמותת יסמין ומייסדת WeSource.

כיראם בלעום, מנכ''לית עמותת יסמין / צילום: יח''צ
 כיראם בלעום, מנכ''לית עמותת יסמין / צילום: יח''צ

בלעום מוסיפה: "הקורונה גרמה לחברות להבין שכדאי להן להשקיע בספקים מקומיים. לא ממקום של רחמנות, אלא ממקום של רווח, הגיוון כיעד שנוכל לדווח עליו וגם ליהנות מההטבות שהוא מביא". עוד מוסיפה לדבריה הלה אופיר, מנהלת עסקים מובילים באחריות, ציונות 2000 "הספקים הקטנים והבינוניים מגלים גמישות גבוהה יותר ומייצרים שירותים באיכות גבוהה, הם בעלי מוטיבציה להתמודד על ההזדמנות לשווק לתאגידים ועסקים גדולים. הם ידועים כזמינים, יצירתיים, וגם אלו שמאמצים אותם לתקופה קצרה הופכים לנאמנים מאוד".

אחד החסמים המרכזיים, כפי שמעידים ב־WeSource, הינו הפצה ופרסום. "העסקים האלה הם לא הראשונים שיקפצו בגוגל ולעיתים זה גורם לכך שהם נשארים בצד. אולי כי לא היו להם משאבים לקידום ברשתות החברתיות. חסם נוסף עלול להיות קושי בפריסה ארצית". אומרת הלה.

"לא להינעל על ספקים"

כפי שמסבירים ב־WeSource, יש מספר דרכים להגדלת הגיוון ברכש, שכל חברה יכולה לסגל לעצמה. "ראשית יש להגדיל את טווח החיפוש ולא להינעל על ספקים מהעבר. שנית, יש להגדיר יעדים ברורים לעבודה עם ספקים מגוונים. מומלץ גם לפשט את תהליך ההתקשרות עם הספק, שכיום לרוב כוללות לא מעט ביורוקרטיה, יש התאמות קטנות שיכולות לעזור לעסקים האלה להשתלב בתוך המערכת. וכמובן, במידת האפשר לאפשר תנאי תשלום טובים יותר". אומרת הלה. "בסופו של דבר המטרה שלנו היא חברתית כלכלית".