ליסינג | בלעדי

אותה חריגה, פי 10 קנס: המוקש של רכבי הליסינג החשמליים

מבדיקת גלובס עולה כי חריגה ממכסת הקילומטרז' השנתית שכלולה בחוזה הליסינג לרכבים חשמליים מגיעה עד 2.5 שקלים לקילומטר • העלות החריגה עלולה להגיע לעשרות אלפי שקלים ולקזז את החיסכון בעלויות הדלק לאורך תקופת השימוש

המאבק על עתיד מיסוי שוק הרכב בישראל, בעקיפין או במישרין, עוד לא הסתיים / אילוסטרציה: Shutterstock
המאבק על עתיד מיסוי שוק הרכב בישראל, בעקיפין או במישרין, עוד לא הסתיים / אילוסטרציה: Shutterstock

חברות ליסינג בישראל מטילות קנסות גבוהים מאוד על בעלי רכב ליסינג חשמליים, שחורגים ממכסת הקילומטרים השנתית שכלולה בחוזה הליסינג. כך עולה מבדיקת גלובס.

קאדילק אסקלייד 2023: החלום האמריקאי על סטרואידים | מבחן דרכים
קרסו מוטורס צפויה לייבא את XPENG הסינית, והמותג הספורטיבי של רנו נחת בישראל 

רוב חוזי הליסינג כוללים סעיף תקני המציין את מגבלת הקילומטרז' השנתית, שכלולה בחבילת הבסיס, וגובות בעת החזרת הרכב קנס על כל קילומטרז' חריגה מאותה מכסה. אולם בעוד שהקנס הטיפוסי על חריגה ברכבי בנזין נע בין 20 ל־30 אגורות לקילומטר, ובמקרה של לקוחות גדולים רק כעשר אגורות, הקנס על חריגה ברכב חשמלי מתחיל בסביבות שקל לקילומטר, ומגיע במקרים מסוימים עד כ־2.5 שקלים לקילומטר.

הסיבה: חשש מירידת ערך עתידית

יצוין כי חריגה של אלפי קילומטרים מהמכסה הקבועה היא תופעה רווחת בציי הרכב, ולרוב עלותה "נספגת" על ידי המעביד. אולם במקרה של רכב חשמלי עלות החריגה עלולה להגיע לעשרות אלפי שקלים ולקזז את החיסכון בעלויות הדלק לאורך תקופת השימוש.

מקורות בענף הליסינג אומרים בתגובה כי הקנסות הגבוהים נובעים מחוסר וודאות לגבי שמירת הערך העתידית של מכוניות חשמליות עם קילומטרז' גבוה בעת מכירתן כמשומשות בתום תקופת הליסינג. בענף מציינים כי כבר היום קיים קושי למכור חשמליות משומשות עם קילומטרז' של מעל 100 אלף קילומטר.

יצוין כי אורך החיים של סוללה טיפוסית אמור להיות מעל עשר שנים בשימוש אופטימלי, אולם האחריות על סוללה בישראל נעה בין 120 ל־180 אלף קילומטרים. לפיכך, רכב ליסינג שנוסע כ־35 עד 40 אלף קילומטר בשנה ויותר עלול להתקרב לתום האחריות בתום תקופת ליסינג של שלוש־ארבע שנים. עלות הסוללה נחשבת מרכיב משמעותי בעלות הכוללת של הרכב ויכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים.

בענף אומרים כי "מדובר בסעיפים ברורים וידועים ללקוח בחוזים". בנוסף נטען כי חברות ליסינג לרוב "מזהות מראש" לקוחות עם חריגה משמעותית מהמכסה ומציעות להם להקטין את הנסועה או לרכוש "מכסת קילומטרים מורחבת" במחיר מוזל. בנוסף נטען כי "מבחינת הלקוח ליסינג לרכב חשמלי הוא עדיין הכלי היעיל ביותר לפזר את הסיכונים הנובעים מאי־הוודאות לגבי ערך המכירה בשוק המשומשות העתידי".

בענף אומרים כי "תמחור חריגת הק"מ משתנה בין חברות הליסיניג ובין לקוח ללקוח. זה נכון לרכב חשמלי ולכל רכב אחר. התייקרות עלויות האחזקה והחלפים הם הגורם העיקרי שהוביל להתייקרות בשנה האחרונה". אולם, מבדיקה בקרב מספר ציים עולה כי רבים עדיין לא מודעים למשמעויות הכלכליות של "נסועת יתר ברכב חשמלי". בין היתר בשל העלות השוטפת הנמוכה לחברות ביחס לרכבי בנזין, והתפיסה שהשימוש ברכב זה הוא כלכלי יותר ככל שהנסועה גבוהה.