מה יקרה כשהיעדים של קבינט הדיור יפגשו שוק בהאטה?

קבינט הדיור התכנס והציג יעדי תכנון ל-2023 הגבוהים פי כמה מיעדי השנה שעברה • היעדים משדרים מסר אופטימי של הממשלה, אבל האם הם ריאליים, בהינתן מצב השוק הנוכחי?

קבינט הדיור, היום (ג') / צילום: קובי גדעון-לע''מ
קבינט הדיור, היום (ג') / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קבינט הדיור התכנס לראשונה מאז הוקמה הממשלה, ואחד ה"תוצרים" המרכזיים בו הוא קביעת יעדי התכנון לשנה הנוכחית - החלטה שהייתה אמורה להתקבל, על פי ההסכמים הקואליציוניים, עד אפריל האחרון והתעכבה. אבל עיון ביעדים שהציג שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, מעלה את השאלה: האם מדובר במטרה ריאלית בהתחשב במצב השוק?

השיטה הכי שחוקה והכי כושלת לטיפול במשבר הדיור חוזרת | דרור מרור, פרשנות
ברקע יעדי השיווק המאתגרים של הממשלה: שלושה מכרזי רמ"י נכשלו

שיווק 90 אלף יח"ד? עד כה פורסמו פחות ממחצית

יעדי התכנון והשיווק לשנת 2023 שהגדיר השר הם: 125 אלף יחידות דיור בתכנון, 90 אלף יחידות דיור לשיווק במכרזים ועוד 61 אלף יחידות דיור במכרזים שישווקו בהצלחה. בהשוואה ליעדי השנה שעברה (שאומנם אינם מהווים אומדן מחייב ונקבעו על ידי הממשלה הקודמת) מדובר במספרים גבוהים פי כמה. המטרות שהציבה לעצמה ממשלת בנט־לפיד לחמש שנים קדימה היו: 125 אלף יח"ד לתכנון בכל שנה, 70 אלף יחידות דיור משווקות ו־45 אלף יחידות דיור ששווקו בהצלחה - וזה בשנת הגאות של שוק הנדל"ן.

האם הנתונים הללו ריאליים, בהינתן מצב השוק הנוכחי? כידוע, הן התחלות הבנייה, הן העסקאות והן המכרזים שהסתיימו בהצלחה במגמת ירידה בחודשים האחרונים, בעיקר בשל סביבת הריבית הגבוהה והאי־ודאות במשק. הצבת יעדים גבוהים יותר מהשנה החולפת, אם כך, עשויה להיות מאתגרת מאוד, בלשון המעטה.

רק לפני כשבועיים דיווחה רשות מקרקעי ישראל כי מתחילת השנה ועד ה־12 ביוני פורסמו לשיווק קרקעות "רק" ל־41,831 יחידות דיור, כדי להדביק את הקצב של הבטחות הממשלה, היא תידרש לפרסם לשיווק עד סוף השנה עוד כ־50 אלף יחידות דיור נוספות. אבל הנתון הבא מטיל בספק את היכולת שלה לעשות זאת: קצת פחות מ־21 אלף יחידות דיור שווקו בהצלחה באותה תקופה, כלומר נמכרו ליזמים. גם כאן קיים פער משמעותי, של כ־40 אלף יחידות דיור, בין היעד הממשלתי למציאות.

לממשלה יש גם סיבות לאופטימיות

אבל יכול להיות שהנתונים דווקא משדרים מסר אופטימי לממשלה. מדובר במספרים גבוהים מאלו שהושגו ב־2021, הן בשיווקים והן בעסקאות. הם גם גבוהים מ־2022 - שנת השיא בענף - בכל הנוגע להיקפי השיווקים. בשנתיים החולפות, עיקר השיווקים והעסקאות התרחש במחצית השנייה של השנה, ונותר לקוות שכך יהיה גם בשנה הנוכחית.