תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

איך מנהלים תזרים מזומנים בעסק - מה חשוב לדעת

ניהול יעיל של תזרים מזומנים חיוני לרווחיות וצמיחה של כל עסק • לעומתו, ניהול תזרים מזומנים לקוי הוא גורם מוביל לכישלון העסק • כך מסבירים בחברת הייעוץ העסקי FRONTIS

צילום: FREEPIK
צילום: FREEPIK

הכתבה מטעם FRONTIS

ניהול תזרים מזומנים הוא היבט קריטי בניהול עסק מצליח. התהליך של מעקב ואופטימיזציה של זרימת הכסף לתוך החברה וממנה - נראה כמו רעיון פשוט, ולכן עסקים רבים מזלזלים במשמעות של ניהול תזרים מזומנים נכון. במאמר זה, נעמיק בסיבות מדוע שליטה בניהול תזרים מזומנים חיונית להצלחה וליציבות ארוכת טווח של כל עסק וכן נשתף אתכם בטיפים חשובים לניהול תזרים מזומנים, כל זאת בעזרתם של אנשי חברת FRONTIS המתמחה בייעוץ עסקי לעסקים, ושל רואי החשבון מחברת OPAL, משרד רואה חשבון וותיק המתמחה בשירותי ראיית חשבון לעסקים:

מהו תזרים מזומנים?

המונח תזרים מזומנים מגיע מתחום של ניהול חשבונאות. הכוונה בתזרים מזומנים היא התנועה של הכסף לתוך קופת העסק ומקופת העסק - החוצה. בדרך כלל מודדים תזרים מזומנים לפי תקופות (לרוב לפי חודשים או שנים).

את דוח תזרים המזומנים יוצר היועץ הפיננסי או רואה חשבון של העסק. הדוח צריך לאפשר למנהלי העסק להבין בכל רגע נתון מה מצבו הכלכלי של העסק שלהם ומה היחס בין הכסף שמגיע מהכנסותיו לבין כסף שישולם עבור הוצאותיו


חשיבות ניהול תקין של תזרים המזומנים

- ראשית, ניהול תקין של התזרים מאפשר לתכנן את העתיד - על ידי ניתוח דפוסי תזרים מזומנים, עסקים יכולים לזכות בתובנות לגבי הבריאות הפיננסית שלהם ולקבל החלטות מושכלות לגבי העתיד. תזרים מזומנים מנוהל היטב מספק תמונה ברורה של מחזורי הכנסות, עתודות מזומנים ופערים פוטנציאליים, ומאפשר לבעלי עסקים לתכנן אירועי חירום, להתאים את האסטרטגיות שלהם ולהגדיר יעדים ריאליים.

- בעזרת דו"ח תזרים מזומנים ניתן לתכנן באופן יעיל את התנועות הכספיות אל העסק וממנו ולנקוט בפעולות מניעה שונות, כגון: צמצום מתן אשראי ללקוחות, גיוס הלוואה או הכנסת כספים לחשבון העסק מבעוד מועד.

- עמידה בהוצאות תפעוליות - תזרים מזומנים מבטיח שעסק יוכל לכסות את ההוצאות התפעוליות היומיומיות שלו, כגון שכר דירה, שירותים, שכר ומלאי. ללא ניהול נכון, חברה עלולה לחדול לשלם את החשבונות שלה בזמן, מה שיוביל ללחץ כספי, עמלות מאוחרות ופגיעה ביחסים עם ספקים או עובדים.

- ניהול תזרים מזומנים ביעילות מאפשר לעסק לנצל הזדמנויות צמיחה ככל שהן מתעוררות. בין אם מדובר בהשקעה בציוד חדש, התרחבות לשווקים חדשים או גיוס צוות נוסף, תזרים מזומנים קבוע מאפשר לבעלי עסקים לקבל החלטות בזמן ולנצל נסיבות חיוביות. ללא ניהול תזרים מזומנים נכון, הזדמנויות צמיחה עלולות לחמוק עקב חוסר בכספים.

- ניהול תנודות עונתיות - עסקים רבים חווים תנודות עונתיות בהכנסות ובהוצאות. לדוגמה, קמעונאים עשויים לראות עלייה במכירות במהלך עונת החגים, בעוד שחברות בנייה עשויות לחוות תקופות איטיות יותר במהלך חודשי החורף. ניהול תזרים מזומנים אפקטיבי מאפשר לעסקים לצפות ולהתכונן לתנודות הללו, ומבטיח שיש להם מספיק כספים כדי לכסות את ההוצאות בזמנים דלים ולנצל את עונות השיא.

- בניית אמון עם מחזיקי עניין - שמירה על תזרים מזומנים בריא משרה אמון על בעלי עניין, וכן על משקיעים, מלווים וספקים. עסק לו ניהול תזרים מזומנים חזק מוכיח את יכולתו לעמוד בהתחייבויות פיננסיות, להחזיר הלוואות ולכבד התחייבויות. הדבר בונה אמון ואמינות, ומקל על הבטחת מימון, מאפשר משא ומתן על תנאים נוחים ומושך לעסק שותפויות אסטרטגיות.

- שיפור הרווחיות - ניהול תזרים מזומנים יעיל קשור ישירות לרווחיות הכוללת. על ידי צמצום פערי תזרים מזומנים, מזעור הוצאות ריבית ואופטימיזציה של מחזורי ההכנסות, עסקים יכולים לשפר את השורה התחתונה שלהם. גישה לתזרימי מזומנים בזמן מבטיחה זמינות של הון חוזר ויכולת להשקיע בפעילויות עשויות להניע צמיחה בהכנסות ולהגדיל את הרווחיות.

כיצד עשוי לחול שיפור בתזרים המזומנים בעסקים (כמה טיפים)?

- לדאוג שבעסק מתבצע רישום מסודר ומדויק של כל הכנסה עכשווית או עתידית וכן לרשום את כל ההוצאות שנעשו מתוך העסק וגם את אלו העתידיות. רק בצורה זו ניתן לעקוב בצורה מדויקת ואמינה אחרי כמות הכספים המזומנים שמצויה בעסק בכל יום נתון.

- להקים בעסק הנהלת חשבונות מקצועית ויעילה שתדאג לעקוב אחר כל הפעולות הכספיות המתנהלות בעסק באופן שגרתי, כמו: מהו תזרים המזומנים בכל רגע נתון, מעקב אחר חייבים, אחר הוצאות ותשלומים וגבייה בזמן מהלקוחות את הכספים שהם חייבים לעסק.

- לאפשר ללקוחות צורות שונות של תשלומים, כדי להגדיל את הסיכוי שכל לקוח ימצא את הדרך הנוחה לו לשלם ולא ידחה את התשלום.

- לשמור על רמות מלאי אופטימליות כדי לענות על דרישות, אבל מצד שני למנוע עלויות אחסון מיותרות ועודפים בסחורות שלא נמכרו. כדאי להשתמש בתוכנת ניהול מלאי כדי לעקוב במדויק אחר רמות המלאי וההזמנות.

- ניהול משא ומתן על תנאי תשלום נוחים עם הספקים כדי להבטיח גמישות בניהול תזרים המזומנים של העסק.

- שימוש בטכנולוגיה, כמו חשבוניות אוטומטיות ומערכות תשלום מקוונות, יכול לייעל את תהליך הגבייה ולזרז את הזרמת המזומנים.

- להציע ללקוחות הנחות עבור תשלום העסקאות בכסף מזומן.

- לבקש מקדמה מהלקוח במועד ההזמנה או קבלת השירות.

- הקמת עתודות מזומנים לצורך שימוש בתקופות של תזרים מזומנים נמוך או הוצאות בלתי צפויות. רזרבה זו פועלת כרשת ביטחון ומבטיחה שיש לעסק מספיק נזילות כדי לנווט בזמנים מאתגרים מבלי להזדקק לאפשרויות הלוואה יקרות.

- מעקב ובקרה על חוב - לבדוק בקביעות את ההלוואות ואת שיעורי הריבית של העסק, חפשו הזדמנויות למחזר ולהפחית את עלויות הריבית.

- לגוון מקורות הכנסה - הסתמכות על מקור הכנסה אחד בלבד יכולה להוות סיכון משמעותי לתזרים המזומנים של העסק. יש לשקול לגוון את מקורות ההכנסות של העסק על ידי התרחבות לשווקים חדשים או השקת מוצרים ושירותים חדשים. אסטרטגיה זו יכולה לסייע בהפחתת ההשפעה של תנודות בכל שוק או תעשייה ספציפית.

- ניתן לגייס יועץ עסקי מוסמך או יועץ פיננסי כדי שיספק הדרכה מקצועית בנושא ניהול תזרים מזומנים. יועצים בעלי מומחיות יכולים להציע תובנות חשובות, לזהות סיכונים פוטנציאליים ולעזור לכם לתכנן אסטרטגיות לאופטימיזציה של תזרים המזומנים של העסק ביעילות.

בשורה התחתונה, מסכמים ב-FRONTIS ו-OPAL, שליטה בניהול תזרים מזומנים חיונית לעסקים על מנת לשגשג בנוף התחרותי והגלובלי של היום. על ידי יישום העצות המובילות שניתנו כאן, תוכלו לשפר את שיטות ניהול תזרים המזומנים שלכם, לשמור על מצב פיננסי בריא ולהניח בסיס איתן להצלחה עסקית ארוכת טווח. זכרו, ניהול תזרים מזומנים יעיל אינו מאמץ חד פעמי אלא תהליך מתמשך שדורש תכנון, ניתוח ובקרה צמודה ויסודית לכל אורך הדרך.

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.