הרובוט שילמד פעוטות לדבר אנגלית

חברת Curiosity Robotics, המפתחת רובוטים חברתיים אינטראקטיביים מבוססי AI, משתפת פעולה עם עיריית טירת כרמל ביישום טכנולוגיה ללימוד אנגלית במעונות היום ובגני הילדים • וגם: למה מוש בן ארי הגיע לוועידת הכלכלה והיזמות הראשונה של אשכול מישור החוף? • אירועים ומינויים

רובוט AICO / צילום: יח''צ Curiosity Robotics
רובוט AICO / צילום: יח''צ Curiosity Robotics

רובוטים הם כבר חלק בלתי נפרד מהתעשייה בישראל, וניתן למצוא אותם גם בכמה מסעדות למשל, אך כעת נבחנת הכנסתם גם למערכת החינוך - בגיל צעיר במיוחד. חברת Curiosity Robotics, המפתחת רובוטים חברתיים אינטראקטיביים מבוססי AI, משתפת פעולה עם עיריית טירת כרמל ביישום טכנולוגיה ללימוד אנגלית במעונות היום ובגני הילדים.

לאחר פיתוח שנמשך 18 חודשים, וכלל בין היתר ניסויים מדעיים עם אוניברסיטת תל אביב, בהובלת אחד ממייסדי החברה, פרופ' גורן גורדון, השבוע יחל הפיילוט במעון יום בטירת הכרמל ובגן ילדים בתל אביב. 

פרופ' גורן גורדון / צילום: נעמה וייס
 פרופ' גורן גורדון / צילום: נעמה וייס

החברה הקצתה לגנים רובוטי AICO ("ילדת אהבה" ביפנית) שכל אחד מהם עוצב בחמידות, והוא מסוגל ליצור אינטראקציה עם הפעוט, לעודד את סקרנותו, ולסייע לו לרכוש מיומנויות שפתיות. השיעורים, שכל אחד מהם נמשך 15 דקות, כוללים חשיפה למילים חדשות, שירים, ריקודים, הפעלות ופעילות עם עזרים פיזיים.

באמצעות יכולות ה-AI הרובוט מזהה את התקדמות, מתאים את קצב הלימוד, ומשמיע מילות עידוד ומחוות מתגמלות. פדגוגיית הלימוד מבוססת על שיטת הלן דורון, והתפעול נעשה תמיד בליווי מבוגר אחראי מול קבוצה של עד חמישה פעוטות.

Curiosity Robotics נוסדה על ידי ירון בול, מפקד טייסת F-16 בעברו ומוביל מיזמים טכנולוגיים. המניע להקמה היה התסכול שלו מפיתוח היכולות של נכדיו בגיל הרך, ובעיקר היעדר לימודי אנגלית - כאשר ידוע כי לימוד מוקדם של שפה זרה מפתח אזורים חיוניים במוח הפעוט.

בול רתם להקמת החברה את הלן דורון - מומחית בעלת שם עולמי בלימוד אנגלית (כשפה זרה) החל מגיל 3 חודשים, ובעלת רשת עולמית של יותר מאלף מרכזי לימוד - ואת פרופ' גורן גורדון, מייסד מעבדת הסקרנות באוניברסיטת ת"א וחוקר מוביל של AI, רובוטיקה חברתית וסקרנות. החברה מעסיקה כ-20 עובדים בישראל ובפולין.

לדברי בול, המכהן כיו"ר החברה, "מדובר בטכנולוגיה פורצת דרך המשלבת פדגוגיות מוכחות עם אהבה של מטפלים והורים. המטרה היא למנוע את הקשיים שהם מנת חלקם של תלמידים בישראל וברחבי העולם בבתי הספר".

ביולי תורחב הפעילות לעוד 4-6 גנים ומעונות יום, ובאוגוסט תתבצע הפקת לקחים לטובת שיפורים במערכת. אם הפיילוט יסתיים בהצלחה, החברה תתרחב בשנה הקרובה לשימוש מסחרי ברחבי הארץ, ובהמשך גם באסיה ובאירופה. אחרי לימודי אנגלית, מפת הדרכים של החברה כוללת לימודי מתמטיקה, מוזיקה, קריאה מוקדמת ועוד.

אזור התעשייה: האג'נדה של מוש בן ארי

אורח מפתיע בוועידת הכלכלה והיזמות הראשונה של אשכול מישור החוף, שהתקיימה במרכז מיר"ב. לצד מנכ"ל האשכול תמיר מילרד, וראשי המועצות המקומיות של בנימינה־גבעת עדה, חוף הכרמל, זכרון יעקב, ג'סר א זרקא, פורדיס ואלונה, השתתף באירוע גם הזמר מוש בן ארי.

הפעם עלה בן ארי על הבמה לא כזמר, אלא בכובעו כיזם ואיש עסקים. וליתר דיוק, כשותף ברשת בתי הארחה מנתור הפועלת בשיתוף עם סלינה, וכוללת מספר מקומות אירוח ברחבי הארץ - בין היתר בבית אורן, השייך לחוף כרמל. זאת בנוסף להשקעתו ברצועת החוף הדרומית של אילת ("החוף של מוש") מאז 2015.

בכנס סיפר בן ארי על האתגרים שנאלץ להתמודד עמם, וגם על הרצון לדאוג לדור הצעיר עם מקומות עבודה. "חוף הים הוא המשאב של כולם", ציין, "זה משאב ציבורי, והפיתוח שלו לא צריך להיות בשביל רווח עסקי, אלא כדי לייצר קהילה".

הזמר והיזם מוש בן ארי עם תמיר מילרד, מנכ''ל אשכול מישור החוף / צילום: ענת מחנאי
 הזמר והיזם מוש בן ארי עם תמיר מילרד, מנכ''ל אשכול מישור החוף / צילום: ענת מחנאי

מצנח הזהב

יפית בוכריס מונתה למנכ"לית אדיוסיסטמס, חברת בת של מלם תים.

יפית בוכריס / צילום: שירלי רוזנס
 יפית בוכריס / צילום: שירלי רוזנס

שימי בן ברוך מונה למנכ"ל Top Experts מקבוצת טופ מערכות, המתמחה בשיווק, יישום והטמעה של מערכות ליבה ארגוניות של אורקל.

ארן אראל, 40, ינהל את פעילות F5 בחצי האיברי, בנוסף לניהול בישראל, יוון וקפריסין. החברה מציעה שירותי אפליקציות ואבטחה בסביבות מרובות עננים.

ארן אראל / צילום: גבריאל בהרליה
 ארן אראל / צילום: גבריאל בהרליה

דורון קליין מונה למשנה למנכ"ל חברת הנדל"ן אפי אירופה.

עופר לוינגר, 57, מונה לסמנכ"ל הטכנולוגיות של ישראכרט.

פרופ' אורי סיון ימשיך לכהונה שנייה כנשיא הטכניון, וישמש בתפקיד ארבע שנים נוספות. הכהונה תיפתח בסימן שנת ה-100 לטכניון, ותוקדש להמשך ביסוסו כאוניברסיטת מחקר בינלאומית.

נשיא הטכניון, פרופ' אורי סיון / צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון
 נשיא הטכניון, פרופ' אורי סיון / צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

פרופ’ אורלי אבני תכהן כדיקנית הפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר-אילן.

פרופ' אורלי אבני
 פרופ' אורלי אבני

עו"ד תמר קרונגרד, שעמדה בראש המחלקה הבינלאומית במשרד ארנון תדמור לוי ועבדה במשרד כשני עשורים, הצטרפה לחברת מיקור החוץ המשפטית LawFlex, כראש הפעילות הגלובלית.

תום ליבנה, מייסד ומנכ"ל Verbit, מונה לנשיא דירקטוריון עמותת "נגישות ישראל", העוסקת בהגדלת הנגישות לאנשים עם מוגבלויות בארץ ובעולם.

חדשות טובות

סמסונג פותחת מחזור חדש של התוכנית "Solve For Tomorrow" לקידום מקצועות הטכנולוגיה בכפר הנוער נירים, במטרה להעניק כלים מעשיים להתפתחות אישית והשתלבות בתעשיית ההייטק.

מדובר בתוכנית גלובלית, הפועלת בישראל זה 5 שנים. היא התקיימה עד כה בנתיבות, כפר הנוער קדמה, כפר הנוער מנוף ונירים - אליו היא חוזרת שוב השנה - מסגרת שיקום חינוכית חוץ ביתית, הפועלת לקידום וטיפוח נוער בסיכון. בני הנוער המתגוררים בנירים ילמדו בבקרים את לימודיהם, ואחר הצהריים ישתתפו בתוכנית הייחודית, שתכלול 18 מפגשים וסיורים בנושאי יזמות, חדשנות, שיווק, פיתוח טכנולוגיה ואחריות חברתית.