ענף המזון | בלעדי

חברות המזון תכננו קמפיין נגד הממשלה, ואז גנזו אותו

כ־15 נציגים של חברות מהגדולות במשק - ובהן שטראוס, תנובה וויסוצקי - נפגשו עם שורה של משרדי ייעוץ לצורך גיבוש קמפיין נגד הממשלה, אך בסופו של דבר הוחלט להקפיא את המהלך

ניר ברקת, שר הכלכלה והתעשייה / צילום: Associated Press, yognesh metha
ניר ברקת, שר הכלכלה והתעשייה / צילום: Associated Press, yognesh metha

בשבועות האחרונים התקיימו פגישות בין יצרניות המזון בישראל, ביוזמת התאחדות התעשיינים ואיגוד המזון, שמטרתן הייתה לצאת בקמפיין משותף שיעצור את מה שהם מכנים כ"הסתה והאשמת היצרניות ביוקר המחיה" מצד הממשלה. לגלובס נודע כי בפגישות נכחו כ־15 נציגים בכירים בהם ראשי החברות מהגדולות במשק הישראלי - בהן שטראוס, תנובה, בן אנד ג'ריס וויסוצקי - כשהמארח היה רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים. 

לישיבה הוזמנו מספר משרדים המתמחים באסטרטגיה וניהול, וכן משרדים שהציגו תוכניות פעולה. המטרה שסומנה הייתה ברורה: הממשלה שאחראית על יוקר המחיה. חלק ממשרדי הפרסום הציעו קמפיין אישי נגד שר הכלכלה ניר ברקת, אולם בהתאחדות התעשיינים שללו הצעות אלו על הסף והדגישו כי מעולם לא שקלו לצאת בקמפיין אישי מול ברקת. 

שר הכלכלה ניר ברקת: "המונופולים מעלים מחירים בלי סיבה, ואנחנו נדרשים לצעדים דרסטיים" 
קוקה-קולה תוקפת את ברקת: "התעמרות שמונעת ממניעים זרים" 
ועדה חמישית בעשור: מאחורי כישלון הממשלות בטיפול ביוקר המחיה | ניתוח

בין התעשיינים התגלעו חילוקי דעות לגבי חלק מהמצגות והמהלכים שהוצגו בפניהם. אחת המצגות סימנה את ברקת כחוליה החלשה וכמי שהולך נגד המדיניות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל הליכוד, והציגו פעולות שונות במטרה לגרום לו לרכך את עמדתו.

גורם אחר שנכח בחדר מספר כי "היו לנו חילוקי דעות עד כמה נכון ללכת על הראש של ברקת ומה הגבול, כי בסופו של דבר אנחנו צריכים גם להמשיך לעבוד איתו. היו כאלה שתמכו בקו התקיף, וכאלה שחשבו שצריך ללכת על קווים אחרים. סגרנו כבר תקציבים לכל המהלך הזה - אבל בינתיים הוחלט לחכות, כי הבנו שאפשר למצוא גם פתרונות אחרים".

התקציבים שהוקצו לקמפיין המשותף נאמדים במיליוני שקלים, אולם כאמור הוא נגנז לעת עתה.

סוגיית המע"מ

"בסופו של יום אנחנו תולים את עיקר האשמה ביוקר המחיה במדינה בממשלת ישראל", אמר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, לגלובס. "התחלנו לראות סנטימנט שבו הממשלה, במקום לתקן, זורקת את האשמה עלינו, מצאה את הקורבן, ואז אמרנו שנעשה קמפיין שמטרתו להסביר לציבור שזה לא אנחנו אלא הם".

תומר מבהיר כי הקמפיין הוקפא ולא בוטל, ובמידת הצורך תהיה הירתמות מחודשת לנושא. "ברגע שהסקרים הראו ש־50% מהציבור מבין שהממשלה אחראית, הבנו שחבל על הכסף. אם יהיה צורך, וימשיכו לעשות צעדים נגדנו, נילחם בממשלה".

"הנקודה הכי כבדה היא המע"מ - אצלנו הוא 17%, ובשאר העולם הוא 8%־0%", מסביר יצרן מזון. "שלא ינסו לזרוק את זה על היצרנים. אם אתם רוצים, תחנכו את הציבור לא לקנות מותגים. אבל להתערב בשוק? כל מקום שהממשלה שמה יד, דשא לא יצמח שם. וההתערבות הזו מטופשת בסוף. החוכמה היא לייצר תחליפים ולדאוג שתהיה תחרות".