מגרש בנווה צדק הוערך ב-27 מיליון שקל. בכמה הוא נמכר?

באזור היסטורי בתל אביב, לא רחוק מהים, נמכר מגרש שאפשר לבנות עליו בניין של שבע עד תשע דירות • על פי שומת רמ"י, שווי המגרש הקטן הגיע ל־27.05 מיליון שקל, אך הוא נמכר בכ-9 מיליון שקל פחות

המגרש בנווה צדק / צילום: כדיה לוי
המגרש בנווה צדק / צילום: כדיה לוי

העסקה והמכרז: העסקה בוצעה באזור היסטורי בתל אביב, לא רחוק מהים, ובתל אביב כל עסקה מסתכמת בהרבה כסף - גם אם מצב השוק אינו כתמול שלשום. העסקה בוצעה במסגרת מכרז של רמ"י שנסגר בשבוע שעבר, שבמסגרתו הוצע לחכירה מגרש בן 344 מ"ר, שנמצא בפינת הרחובות המרד ואהרון שלוש, מול מגדל טאואר סנטר, בשולי שכונת נווה צדק.

המגרש מיועד, על פי הערכת רמ"י (שעליה נרחיב בהמשך), לבניית שבע דירות. על פי שומת רמ"י, שווי המגרש הקטן הגיע ל־27.05 מיליון שקל (ללא מע"מ), אך ההצעה הזוכה של חברות מ. סעדון בע"מ וגזית נדל"ן בע"מ הגיעה ל־18.02 מיליון שקל (גם כן ללא מע"מ).

בניגוד לתמונה הרגילה במכרזי רמ"י בימים אלה, שמאופיינת במיעוט משתתפים, המכרז הזה זכה ל־28 חברות שהשתתפו בו. 16 מהן הציעו פחות מ־10 מיליון שקל.

המיקום: שכונת נווה שלום הוקמה ב־1890 ע"י זרח ברנט. כיום חלק ניכר מהשכונה כולל מבנים ישנים בני קומה־שתיים במצב פיזי לא טוב. במערב השכונה הוסבו לא מעט מגרשים במהלך השנים למגרשי חניה.

התוכנית: במקום חלה התוכנית תא/3501 מ־2017, שמסמנת את החלקה כאזור מגורים ב', שיאפשר הקמת מבנים של שלוש קומות ועליית גג. חישובי רמ"י מדברים על הקמת שבע דירות בפרויקט - תלוי בשטחן. התוכנית קובעת כי גודל דירה בפרויקטים אמור להיות לפחות 80 מ"ר.

 

ניתוח: שומת רמ"י מגלמת מחיר לקרקע של כ־3.9 מיליון שקל ליחידת דיור; המחיר שנקבע במכרז מגיע לכ־2.6 מיליון שקל ליחידת דיור. שני המחירים הם לפני מע"מ. השמאית תמר אברהם מסבירה כי ניתן לבנות על המגרש מבנה בשטח 722.4 מ"ר, לפי זכויות הבנייה בתוכנית. זה יאפשר ליזמים להקים שבע דירות בשטח ממוצע של 103.2 מ"ר ברוטו, ואולם אם יבחרו לבנות דירות של 80 מ"ר, הם יוכלו להקים תשע דירות.

בחלקה סמוכה, ברחוב מגדל 1, מוקם פרויקט חדש. בנובמבר 2021 נמכרו שבו שתי דירות בשטח 72 מ"ר ב־4.2 מיליון שקל כל אחת; לפני שלושה חודשים נרכשה דירת 76 מ"ר ב־4.8 מיליון שקל. העסקאות מגלמות עליית מחירים של כ־7% בתקופה שבין ביצוע שלוש העסקאות ולפי העסקה האחרונה המחיר למ"ר בנוי מגיע לכ־63 אלף שקל.

"מחירים אלה משקפים שווי של 2.5־2.6 מיליון שקל לקרקע יחידת דיור בשטח ברוטו של 80 מ"ר, מה שתואם בדיוק את מה שהציעו היזמים, בהנחה של שבע דירות", אומרת אברהם. "מחיר השומה של רמ"י מנותק מהשוק, ותואם הנחה של שבע יחידות דיור גדולות יותר של כ־103 מ"ר. יכול להיות שהם לקחו עסקאות מהמגדלים שלאורך רחוב הירקון שזה מגדלים ומחירים אחרים לגמרי. לפיכך, ניתן לסכם ולומר שהיזמים הלכו על מחירי השוק".