אם שטראוס מרוויחה כל-כך הרבה - למה היא מעלה מחירים

שטראוס מציגה רווח רבעוני של 231 מיליון שקל לאחר שנה קשה אשתקד • המנכ"ל שי באב"ד: "עליות המחירים פיצו אותנו באופן חלקי בלבד"

שי באב''ד, מנכ"ל שטראוס / צילום: איל יצהר
שי באב''ד, מנכ"ל שטראוס / צילום: איל יצהר

יצרנית המזון שטראוס מציגה ברבעון הראשון של 2023 שיפור במכירות וברווחיות, לאחר שנה "טראומטית" שבה התגלו בסוף אפריל אשתקד ממצאים של חיידק הסלמונלה במפעל השוקולד בנוף הגליל. אותו אירוע הוביל לריקול ענק, להשבתה ממושכת של המפעל ולפגיעה של 482 מיליון שקל במכירות שטראוס ושל 293 מיליון שקל ברווח הנקי אשתקד, שצנח בכ-90% ל-64 מיליון שקל בלבד. 

מחירי מוצרי החלב המפוקחים עולים שוב. למה זה קורה? 
ועדה חמישית בעשור: מאחורי כישלון הממשלות בטיפול ביוקר המחיה
מהחלב ועד חוזה השכירות: רשימת ההתייקרויות המלאה

מדוחות הרבעון הראשון עולה כי החברה, שבשליטת משפחת שטראוס ובניהולו של שי באב"ד, רשמה הכנסות של 1.7 מיליארד שקל, עלייה של 13.3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. את השיפור בהכנסות מייחסים בשטראוס בין היתר לעלייה במכירות לקראת חג הפסח, לצד התייקרות במחירי התשומות שהובילו להעלאות מחירים, וכן לעלייה במכירות הקפה בעולם.

שיעור הרווח הגולמי ברבעון עמד על 38.5%, למול 30.3% בלבד ברבעון המקביל אשתקד, בהשפעת אירוע הריקול - שחלק מהשלכותיו על הרווח שויכו בחלקן רטרואקטיבית לתוצאות הרבעון הראשון ב-2022.

עם זאת, שיעור הרווח הגולמי עדיין נמוך מזה שנרשם בשנים 2020-2021, אז עמד על מעל ל-41%. הרווח התפעולי זינק ברבעון החולף בשיעור חד ל-316 מיליון שקל, מול 53 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל אשתקד, ובשורה התחתונה קפץ הרווח הנקי מ-14 מיליון שקל ל-231 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה.

מנכ"ל הקבוצה שי באב"ד מסר כי שטראוס "מציגה צמיחה במרבית הפעילויות שלה, עם שיפור בנתחי השוק ועלייה בהכנסות. לצד זאת, ההתמודדות עם מחירי חומרי הגלם והאינפלציה הובילה לשחיקה משמעותית ברווחיות הקבוצה בכלל, ובישראל בפרט, ועליות המחירים שנקטה החברה פיצו על כך באופן חלקי בלבד". שטראוס, נזכיר, הודיעה לאחרונה על העלאת מחירים בשיעור של עד 6% על מוצריה.

עלייה במכירות המקומיות

בפעילות המקומית, ששטראוס מכנה "מסגרת ישראל", נרשמה עלייה 7.6% במכירות (נטו) למעל מיליארד שקל ברבעון שחלף. נזכיר כי בסוף השנה הקודמת ובחלק מהרבעון הראשון השנה נעדרו מוצרי החלב המפוקח של המתחרה תנובה מהמדפים של חלק מרשתות השיווק, כך שייתכן כי צרכנים בחרו ביותר מוצרי חלב של שטראוס, למרות שאינם מפוקחים.

שיעור הרווחיות הגולמית של הפעילות בישראל התאושש ועמד על 35.1% מהמכירות נטו, מול 25.8% אשתקד (על רקע אירועי הריקול). עדיין מדובר בנתון נמוך יחסית בהשוואה לשנתיים שקדמו למשבר הריקול כאמור. בשטראוס תולים זאת בהתייקרויות בחומרי הגלם במשק, כשעליית מחירי החלב הגולמי וחומרי גלם נוספים שחקו את רווחיותה. הרווח התפעולי בפעילות בארץ עמד על 109 מיליון שקל, לעומת הפסד של 15 מיליון שקל ברבעון המקביל.

פעילות הממתקים של שטראוס בישראל ממשיכה במגמת התאוששות לאחר אירוע הריקול שהשבית את המפעל לתקופה של כארבעה חודשים, עד סוף אוגוסט אשתקד. בחברה עדיין לא חזרו לייצור מלא של כל הממתקים, ועם זאת הצליחו להגיע לנתחי שוק של 21.6% ברבעון לעומת 28.7% ב-2022. ההכנסות של מגזר "תענוג והנאה" עמדו על 306 מיליון שקל, עם רווח תפעולי של 24 מיליון שקל.

פעילות הקפה של החברה, שכמו הפעילות בישראל מוצגת כחלק מהדוחות הניהוליים שמפרסמת שטראוס, רשמה צמיחה ברבעון הראשון: הכנסות רבעוניות של כ-1.2 מיליארד שקל, עלייה של 10% בתוך שנה, הודות לתמהיל של שערי מטבע חיוביים לחברה והתייקרות מחירי הקפה. בישראל הסתכמו ההכנסות מפעילות זו ב-238 מיליון שקל, צמיחה של 11% שהושפעה לחיוב גם מעיתוי חג הפסח. עם רווח תפעולי של 39 מיליון שקל.

 

המשקיעים אהבו את הדוחות

פעילות נוספת של שטראוס שהושפעה אשתקד מגילוי של חיידק הסלמונלה היא של חברת סברה, יצרנית החומוס שבה מחזיקה שטראוס ב-50%, כשהיתרה בידי קונצרן פפסיקו. ברבעון הראשון רשמה סברה תהליך התאוששות הדרגתי לאחר יישום תוכנית ההתאמה לפי דרישות רשות המזון והתרופות בארה"ב (FDA) במפעלה בווירג'יניה.

פעילות החברה, שהושבתה באופן משמעותי במהלך השנה שעברה, חזרה ברבעון הראשון לייצר באופן מלא, וכבר הגיעה לנתח שוק של כ-38.8% משוק החומוס בארה"ב. פעילות זו הסבה לשטראוס הפסד תפעולי של מיליון שקל ברבעון הראשון, לפי חלקה בהחזקה.

המשקיעים אימצו בחום את התוצאות. מניית שטראוס  קפצה בכ-4% היום (ג') בבורסה. שווי השוק הנוכחי של החברה חצה את רף 10 מיליארד שקל. מתחילת 2023 המניה עדיין בהפסד של כ-8%, והיא ירדה כ-4% בשנה האחרונה.