מתחת לרדאר: אחת הנשים המשפיעות בעמק הסיליקון השקיעה בשתי חברות ביומד ישראליות

אן ווג'ינסקי, מייסדת חברת הריצוף הגנטי 23and me וגרושתו של סרגיי ברין, ממייסדי גוגל, היא בין המשקיעים ב־Wizdo ו–Nest

אן ווג'ינסקי / צילום: Reuters
אן ווג'ינסקי / צילום: Reuters

דוח המשקיעים הפעילים בביומד של חברת Start Up Central, חשף שם בלתי צפוי בין המשקיעים בישראל: אן ווג'יסקי, מייסדת 23andme לריצוף גנטי פרטי וגרושתו של סרגיי ברין, ממייסדי גוגל.

מהדוח עולה שבינואר 2023 ביצעה ווג'יסקי שתי השקעות קטנות בחברות סטארט־אפ ישראליות: היא השתתפה בסבב A בהיקף כולל של 11 מיליון דולר בחברת וויזדו של העיתונאי לשעבר בעז גאון, ובסבב סיד בהיקף של 8.5 מיליון דולר של חברת הדיאגנוסטיקה Nest Genomics. בספטמבר האחרון השתתפה ווג'יסקי גם בסבב הגיוס של חברת הסייבר דיפ אימפקט, בהיקף של 62 מיליון דולר.

חברות הייטק ישראליות שעשויות לעניין את המנכ"ל של OpenAI 
באוסטרליה כבר לא מתלהבים מהייטק ישראלי; מה יעלה בגורל מי שהנפיקו שם? 
מגעים לפגישה בין סם אלטמן לראש הממשלה בנימין נתניהו 

תיק השקעות של 40 חברות ובבובת ברבי שעוצבה בדמותה

הפורטפוליו הנוכחי של ווג'יסקי כולל כ־40 חברות, רובן אמריקאיות.

ווג'יסקי הקימה את 23andme, חברה חלוצה שהציעה למעשה בדיקה גנטית לכל אדם במחיר של כמה עשרות דולרים וכך בנתה מאגר עצום של מידע גנטי. ב־2020 מוזגה החברה ל־SPAC והחלה להיסחר בנאסד"ק. כיום שווייה עומד על כ־900 מיליון דולר, לאחר שאיבדה כ־80% ממחיר המניה. ווג'יסקי מנהלת את החברה מאז הקמתה ועד היום.

ווג'יסקי היא אחותן של סוזן ווג'יסקי, לשעבר מנכ"לית יוטיוב, ושל פרופ' ג'נט ווג'יסקי, אנתרופולוגית ואפידמיולוגית מאוניברסיטת קליפורניה. אמא שלהן, אסתר ווג'יסקי, שהייתה מהגרת יהודייה ענייה מרוסיה לניו יורק והתקבלה ללימודים באוניברסיטת ברקלי, אף כתבה ספר איך לגדל ילדות מוצלחות על ידי מתן עצמאות וכבוד. האב, סטנלי ווג'יסקי, הוא פיזיקאי חלקיקים מאוניברסיטת סטנפורד ובנו של פוליטיקאי פולני. שלוש האחיות הונצחו בבובות ברבי שעוצבו בדמותן.

ווג'יסקי הכירה את סרגיי ברין בימים שבהם הקים אם גוגל במרתף ששכר מאחותה. השניים נישאו ב־2008 והתגרשו ב־2013.

אחרי שסיימה את לימודיה באוניברסיטת ייל, עבדה ווג'יסקי כחוקרת בתחום המיקרוביולוגיה באוניברסיטת קליפורניה, במכון הבריאות הלאומי של ארה"ב ואפילו במשך תקופה במכון ויצמן. בהמשך הדרך היא הצטרפה כאנליסטית לגוף ההשקעות Investor AB של משפחת וולנברג השוודית ולמספר קרנות גידור. בעבר אמרה שבאותה תקופה הוטרדה מאוד מ"'הנתק בין האנשים שמרוויחים כסף מרפואה לבין אלה שצורכים אותה". בשנת 2006 ייסדה את 23andme, במטרה, לדבריה, להחזיר את הבעלות על המידע הרפואי לציבור.

אינטגרציה של שירותים רפואיים בחברה האם

כיום, בפורטפוליו של הקרן המשפחתית, שבה היא שותפה עם אחותה, יש חברות בתחומים מגוונים - ממוצרי תוכנה לניהול מערכות רפואיות ועד שיטות אבחון חדשניות. לאחרונה, השקיעה בחברת טלה־רפואה ייעודית לרפואת נשים, וכן בתחומי תוכנה שאין להם קשר לרפואה.

שתי ההשקעות האחרונות של ווג'יסקי בחברות ישראליות הן Wizdo ו־Nest.

וויזדו פיתחה מערכת לתמיכה בין אישית באירועים רפואיים ואירועים משני חיים אחרים, והחזון המוצהר שלה הוא להתמודד עם בדידות והיעדר מעורבות של מטופלים בבריאותם.

Nest, שהוקמה בניו יורק על ידי מורן שוחט־שניר וגיא שניר, פיתחה מערכת שנועדה לעזור לארגוני בריאות וחברות ביטוח להשיק ולנהל מערכות מידע בתחום הגנומי, ולשלב אותן ברשומות רפואיות קיימות. המערכת כוללת ממשק משתמש למטופל, שעוזר לו להבין את המידע הגנטי. יזמי החברה הקימו גם את Clear Genetics, שפיתחה צ'טבוט לפענוח תוצאות של בדיקות גנטיות ונרכשה על ידי Invitae ב־50 מיליון דולר ב-2019.

לדברי שוחט-שניר, "23andme מדברים הרבה על אינטגרציה בין המוצרים שלהם לחברות שנותנות שירותים רפואיים. המוצר שלנו עוזר לשלב את המידע הגנטי בפרקטיקה הרפואית. אן הכירה את הפעילות הקודמת שלנו בקליר ג'נטיקס והיא מצאה את המוצר מתאים לתזת ההשקעה שלה. בשיחות שלנו היא הייתה מאוד נגישה ונעימה".