סמוטריץ' נגד הבנקים: להטיל מס על רווחי היתר שלהם בשיעורים גבוהים

שר האוצר הצהיר בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה על כוונתו למסות את הרווחים של הבנקים בעקבות העלאות הריבית • "אני מוצא היגיון רב במיסוי רווחי היתר הללו בשיעורים גבוהים, בעיקר כדי למנוע מהבנקים את המוטיבציה להשיג אותם", אמר סמוטריץ' • הנגיד אמיר ירון: "מצפה מהמערכת הבנקאית לגלגל לציבור את עליית הריבית - גם דרך עליית הריבית על הפיקדונות ולעשות זאת מהר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: משרד האוצר
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: משרד האוצר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע היום (ג') בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה על כוונתו למסות את הרווחים התופחים של הבנקים בעקבות העלאות הריבית. מדד הבנקים, שהתחיל את המסחר בירידה של כ-1%, צונח כעת בכ-2.4%. 

סמוטריץ' אמר: "אי אפשר שלא לדבר במסגרת המאבק בריכוזיות וביוקר המחיה על רווחי העתק של הבנקים כתוצאה מעליית הריבית. רווחים שהם זוכים בהם מן ההפקר ומפערי ריבית גדולים בין אשראי לפיקדונות, ולא ניתן ליחס אותם לעבודה קשה והתייעלות".

פיץ' במסר לממשלה: ישראל מועמדת להעלאת דירוג אשראי, אבל רק אם תעצרו את הרפורמה
רשות התחרות פתחה בבדיקה של ריבית הפיקדונות שמציעים הבנקים לציבור 
המפקח על הבנקים: "הרווחיות הגבוהה של הבנקים אינה בת קיימא"
בגלל הריבית והאינפלציה: המרווח הפיננסי של הבנקים זינק אשתקד ב-19%

לדברי שר האוצר, "אני מוצא היגיון רב במיסוי רווחי היתר הללו בשיעורים גבוהים, בעיקר כדי למנוע מהבנקים את המוטיבציה להשיג אותם, ובכדי לגרום להם לגלגל אותם בחזרה אל הציבור במגוון הכלים שעומדים לרשותם".

סמוטריץ' סבור כי מיסוי על רווחי יתר הוא "הדרך הטובה ביותר לתקן את העיוות שיוצרים פערי הריבית ולהקל על ציבור נוטלי המשכנתאות, ללא התערבות חקיקתית מזיקה כפי שמשתקף במספר הצעות חוק פרטיות שמונחות על השולחן".

סמוטריץ מדבר על רווחי העתק שרשמו הבנקים בשנתיים וחצי האחרונות. בשנת 2021 שברו חמשת הבנקים הגדולים - לאומי, הפועלים, מזרחי טפחות, דיסקונט והבינלאומי את שיא הרווח, כאשר הרווח המצרפי שלהם עמד על כ-18 מיליארד שקל. זאת, רק כדי ששנה מאוחר יותר יישבר השיא שוב עם רווח מצרפי של 24 מיליארד שקל, בעיקר הודות להעלאות הריבית של בנק ישראל, שגולגלו בעיקר להלוואות (ופחות לפיקדונות). כך דוגמה, משכנתה ממוצעת התייקרה בתוך שנה ביותר מ-1,200 שקל.

בגלל הריבית והאינפלציה: המרווח הפיננסי של הבנקים זינק אשתקד ב-19%
המפקח על הבנקים: "הרווחיות הגבוהה של הבנקים אינה בת קיימא"
דוחות הבנקים גילו: זה המוצר שהציבור בורח ממנו   

גם השנה הנוכחית נפתחה במגמה דומה כאשר חמשת הבנקים הגדולים רשמו רווח מצרפי של 6.25 מיליארד שקל ברבעון הראשון. זאת למרות הפחתת שווי שביצע בנק לאומי בגין ההשקעה שלו בוואלי נשיונל בנק האמריקאי, שקיזזה יותר ממיליארד שקל מהרווח של לאומי.

הנגיד: בתקציב המדינה חסרים מחוללי צמיחה

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, התייחס לביקורת שהשמיעה סמוטריץ' נגד הבנקים ואמר: "אני מצפה מהמערכת הבנקאית לגלגל לציבור את עליית הריבית - גם דרך עליית הריבית על הפיקדונות ולעשות זאת מהר".

הנגיד ציין כי הפיקדונות השקליים בעו"ש הם למעלה מ-500 מיליארד שקל, ופנה אל ראשי הבנקים: "עליכם לנהוג בהוגנות וחשיבה אסטגטית ארוכה טווח, ולהאיר את תשומת לב הלקוחות שהם יכולים להפקיד את הכסף בפיקדונות נושאי ריבית". לדבריו, אם הבנקים לא יעשו את זה, ייעשה שימוש בכלים רגולטוריים כדי לחייב אותם.

מנגד, ירון הזהיר כי "לצד השיח הכואב בעליות הריבית על המשכנתה, אם האינפלציה תמשיך הפגיעה במשכנתאות תהיה קשה עוד יותר".

עוד התייחס הנגיד לתקציב המדינה שאושר בשבוע שעבר: "מסגרת התקציב אינה מרחיבה יתר על המידה, היא מתכתבת עם המטרה של בנק ישראל. עם זאת בהסתכלות על התקציב - חסרים בו מחוללי צמיחה הן להון הפיזי והן להון האנושי ויש בו תרומה שלילית לצמיחה במשק".

מחאה שקט נגד שר האוצר

בכנס השתתפו נציגי ארגוני המחאה שהפגינו תחילה באופן שקט במהלך נאומו של שר האוצר ולאחר מכן התפרצו לדבריו. סמוטריץ' מצידו אמר שהוא מאוהב ב"דמוקרטיה" הישראלית, ודיבר "על מיעוט קטן קולני וקיצוני אפשר לספור אותו על יד אחת, רוצה לפגוע בביטחון, בכלכלה, בלכידות - קומץ קטן ואנרכיסטי שמייצג נזק ענק לחברה הישראלית".

מחאה נגד שר האוצר בכנס אלי הורוביץ / צילום: גלובס
 מחאה נגד שר האוצר בכנס אלי הורוביץ / צילום: גלובס

בסיום דבריו התייחס סמוטרי'ץ לחקיקה שמקדמת הממשלה, והצהיר כי יש "כללי משחק דמוקרטיים מאוד ברורים מבוססים כך זה שיש בחירות, ממשלה נבחרת ומקבלת מדנט לקדם את המדיניות שלה".

עוד אמר כי "אנחנו מושיטים יד לשיח, לא מוכנים לשחקני ווטו. התיקונים הקריטיים במערכת המשפט יבוצעו" - והוסיף כי "הם טובים מאוד לכלכלה". לדבריו הם יקודמו בהסכמה "אם יהיה פרטנר להסכמות בצד השני, אם לא זה יקודם בהתאם למנדט שקיבלנו".