רשות התחרות פתחה בבדיקה של ריבית הפיקדונות שמציעים הבנקים לציבור

לאחר שהבנקים העלו את הריביות על ההלוואות בשיעור גבוה הרבה יותר מהריבית על הפיקדונות, ברשות התחרות ביקשו נתונים מהבנקים • כשהמגמה נמשכה, הוחלט להרחיב את הבדיקה ולבקש נתונים נוספים

הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: כדיה לוי
הממונה על התחרות, עו''ד מיכל כהן / צילום: כדיה לוי

אחרי שבנק ישראל שב ואמר בשבוע שעבר לבנקים כי אינו מרוצה מקצב גלגול הריבית לפיקדונות, נכנסה גם רשות התחרות לתמונה. הרשות העבירה בימים האחרונים דרישה לבנקים לקבל מהם מידע על גלגול עליית הריבית, שעלתה בשבוע שעבר בפעם העשירית, לפיקדונות. זאת מאחר ש הבנקים העלו את הריביות על ההלוואות בשיעור גבוה הרבה יותר מהריבית על הפיקדונות.

המפקח על הבנקים: "הרווחיות הגבוהה של הבנקים אינה בת קיימא" 
בגלל הריבית והאינפלציה: המרווח הפיננסי של הבנקים זינק אשתקד ב-19% 
נגיד בנק ישראל: "מצפה מהבנקים לצעדים נוספים לעידוד העברת כספים מהעו"ש" | ראיון

זו לא הפעם הראשונה מאז החלה הריבית לעלות בחודש אפריל 2022 שברשות התחרות דורשים מהבנקים מידע בנושא גלגול הריבית המטפסת ללקוחות. ברשות התחרות הסבירו כי על רקע העלאת הריבית פתחה רשות התחרות בבדיקה נרחבת של תחום הפיקדונות, במסגרתה נאספו נתונים מכל הבנקים. בעקבות הממצאים שעלו עד כה מהבדיקה, הוחלט על הרחבתה, ובמסגרת זו נשלח השבוע סבב נוסף של דרישות לכל הבנקים. 

רווחיות הבנקים בשיא

הדרישה הנוספת הגיעה ככל הנראה לאחר דוח בנק ישראל שפורסם בשבוע שעבר. במסגרת הדוח הזכירו בפיקוח על הבנקים כי רווחיותם של הבנקים עלתה והגיעה במהלך שנת 2022 לרמתה הגבוהה ביותר מאז שנת 2006, בין היתר כתוצאה מהגידול המהיר באשראי לציבור השנה ובשנים האחרונות וכתולדה מההתפתחויות בעולם, שהביאו לעליית האינפלציה ולראשונה לאחר שנים רבות לעליית הריבית.

"עליות האינפלציה והריבית תורגמו לעליית המרווחים, בין היתר על רקע פערי עיתוי בין מועד הגלגול של עליית הריבית לאשראי, שהיה מהיר יחסית, לבין מועד גלגול העלייה לפיקדונות. על אף שתמסורת הריבית על הפיקדונות בישראל הינה גבוהה יחסית בהשוואה לנעשה בעולם, סבר הפיקוח על הבנקים כי נכון היה שהריבית תגולגל לפיקדונות מהר יותר, והוא שלח על כן למערכת הבנקאות מכתב בנושא זה", כתבו בפיקוח על הבנקים.

הם הוסיפו כי בנושא זה נקט הפיקוח פעולות נוספות, לרבות פרסום לראשונה של נתוני הריבית על הפיקדונות בבנקים השונים, על-מנת לקדם במסגרת העברת הכוח ללקוח את התחרות בתחום זה ולהאיץ את ההליך של גלגול הריבית לפיקדונות של הציבור. 

כחצי מיליארד שקל בפיקדונות ללא ריבית 

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, התייחס בדבריו בעת הצגת הדוח לסוגיית הפיקדונות שלא נושאים ריבית, בהם עדיין מוחזקים כמעט חצי מיליארד שקל. "אנחנו רואים שהעברת הכוח ללקוח גרמה לכך שיש מעבר די משמעותי של לקוחות מיתרות עו"ש שאינן נושאות ריבית לכאלה שכן, וגם מעבר לפיקדונות קצובים עם ריבית, כך שסך היקף הנכסים שנושאים ריבית במגמת עלייה. הרעש התקשורתי גרם לציבור להבין את החשיבות של ניהול פיננסי. אגב האמירה הזו, אני מנצל את ההזדמנות וקורא לבנקים להביא לידיעתם של הלקוחות, לא רק בעת ייעוץ, את העובדה שיש להם יתרות עו"ש שאינן נושאות ריבית, כשלצד הפיקדונות ישנו גם שימוש אחר במוצרים פיננסיים אחרים".

אחד הכלים שאפשרו ללקוחות להשוות בין הבנקים ולבחור איזה בנק מציע להם תנאים טובים יותר הוא כאמור השוואה המאפשרת צפייה בריבית על ההלוואות ועל הפיקדונות. אבידן ציין כי הפיקוח ירחיב בקרוב את המידע שמונגש לציבור גם לריביות על מסגרות עו"ש, כלומר כמה גובים הבנקים על משיכת יתר, כשהריביות שם נמצאות עמוק בסביבה הדו-ספרתית. עוד יפרסו בקרוב בבנק ישראל את הריביות בתחום כרטיסי האשראי וכן מידע בתחום המשכנתאות.