גם לאחר הפחתת הענק: בנק לאומי רשם רווח של כמעט מיליארד שקל ברבעון הראשון

הבנק רשם הכנסות מריבית של כמעט 4 מיליארד שקל, אך ירידת הערך של הבנק האמריקאי בו הוא מחזיק ב-14% הפחיתו מהרווח • לאומי עם חלוקת דיבידנד ורכישה עצמית של מניות בשווי כולל של יותר ממיליארד שקל

חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי / צילום: אורן דאי
חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי / צילום: אורן דאי

בנק לאומי  מסכם את הרבעון הראשון של 2023 עם רווח נקי של כ-981 מיליון שקל. זאת לאחר שהבנק רשם הפחתת ערך של 1.1 מיליארד שקל בעקבות ירידת השווי של וואלי נשיונל האמריקאי בו הוא מחזיק ב-14.2%. נזכיר כי לאומי דווח על הפחתה מתוכננת של כמיליארד שקל, כך שבפועל ההפחתה אף הייתה גבוהה יותר. הרווח הנקי היה עומד על כ-2.1 מיליארד שקל, בנטרול ההפחתה החשבונאית החד-פעמית. זאת בהשוואה לכ-1.6 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד .

בלאומי ציינו כי הבנק ממשיך לראות בוואלי השקעה אסטרטגית ארוכת טווח, שהינה נדבך באסטרטגיה הכוללת שלו. עוד הוסיפו בבנק כי להפחתת השווי לא הייתה השפעה משמעותית על הלימות ההון הרגולטורית של הבנק .

התשואה להון ברבעון הראשון של 2023 עמדה על שיעור של כ-7.8% וכ-17% בנטרול ההפחתה החשבונאית החד-פעמית, בהשוואה לשיעור של כ-15.6% ברבעון המקביל אשתקד.

בעקבות התוצאות וההפחתה יחלק לאומי דיבידנד בסך של 294 מיליון שקל, המהווים כ-30% מהרווח הנקי לרבעון הראשון של 2023. זאת במקביל לכך שדירקטוריון לאומי אישר לבצע רכישה עצמית של מניות הבנק בשווי כולל של כ-800 מיליוני שקל .

עיקר הרווח של הבנק מגיע מעליית הריבית, שהתרחשה במקביל לצמיחה שלו בתיק האשראי במגזר העסקי, המסחרי ובמשכנתאות. ברבעון הראשון של 2023 תיק האשראי גדל בשיעור כולל של 4.9%. התיק העסקי גדל בשיעור של כ-% 10.4, התיק המסחרי גדל בשיעור של 3.6% ותיק המשכנתאות גדל ב-2% .

הכנסות הריבית נטו ברבעון הראשון הסתכמו לסך של כ-3.9 מיליארד שקל בהשוואה לסך של כ-2.7 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 44%.

מנגד, לאומי מסכם את הרבעון כבנק עם ההפרשות הגדולות ביותר בסעיף הפסדי האשראי, שמאפשר לבנקים להגן על עצמם למקרה שהלווים לא יחזירו את ההלוואות, חשש שעלה במערכת בשל הריבית הגבוהה, שייקרה בין היתר את המשכנתה הממוצעת בכ-1,200 שקל. לאומי הפריש ברבעון הראשון 406 מיליון שקל, לעומת הכנסות בסעיף זה בסך של 40 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הפועלים לדוגמה הסתפק ברבעון הראשון בהפרשה של 185 מיליון שקל.

לאומי יצליח להחזיר לעצמו חלק מהרווחים שאבדו בינתיים מהמהלך בארה"ב בעקבות מכירת בית מאני ובית לין המשמשים את מטה הבנק בתל אביב. כחלק מההיערכות להשלמת המעבר של מטה הבנק ללוד בשנת 2023, במהלך החודשים אפריל 2022 ומרץ 2023, סיכם הבנק על מכירת שני בנייני המטה שלו בתל אביב. מכירות אלו צפויות להניב לבנק רווח הון לפני מס של כ-800 מיליון שקל בהמשך השנה.