האיחוד האירופי הטיל על פייסבוק קנס שיא של 1.3 מיליארד דולר

הסיבה לקנס היא שפייסבוק לא עומדת בסטנדרטי הפרטיות המחמירים שנקבע באירופה על-מנת להגן על נתוני המשתמשים מפני גופי ביטחון אמריקאים • מדובר בקנס הגבוה ביותר שניתן ע"י האיחוד האירופי בענייני פרטיות

מארק צוקרברג, מייסד מנכ''ל מטא (לשעבר פייסבוק) / צילום: Associated Press, Nick Wass
מארק צוקרברג, מייסד מנכ''ל מטא (לשעבר פייסבוק) / צילום: Associated Press, Nick Wass

ענקית הטכנולוגיה מטא , לשעבר פייסבוק, צפויה לקבל קנס מהוועדה להגנת המידע באירלנד, רגולטור הפרטיות באיחוד האירופי, בסך 1.3 מיליארד דולר (1.2 מיליארד אירו) - כך לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל". מדובר בקנס הגבוה ביותר שניתן על-ידי האיחוד האירופי בענייני פרטיות. במקום השני, הרגולטור בלוקסמבורג קנס את אמזון בסכום כולל של כ-800 מיליון דולר. 

מנכ"ל אמת מחשוב, יואב וינברג, פורש אחרי קרוב ל-20 שנה | בלעדי
"ענק טכנולוגי, ציוני, ופילנתרופ": פרידה מזהר זיסאפל 

הסיבה לקנס היא שפייסבוק לא עומדת בסטנדרטי הפרטיות המחמירים שנקבע באירופה על-מנת להגן על נתוני המשתמשים מפני גופי ביטחון אמריקאים. למעשה, באירופה מנסים למנוע מצב שבו אם הנתונים על המשתמשים האירופיים יישמרו בארצות-הברית, גופי הביטחון האמריקאים יוכלו לסקור את המידע כמה שהם רוצים.

הרגולטור האירופי אף סיפק מועד אחרון להפסקת העברת הנתונים לארצות-הברית. לפי הדיווח בבלומברג, לפייסבוק ניתנו חמישה חודשים "להשהות כל העברה עתידית של נתונים אישיים לארצות-הברית" ושישה חודשים לעצור כל עיבוד לא חוקי כולל אחסון בארצות-הברית של נתונים מהסוג הזה. זה יהיה לוחות הזמנים עבור ארצות-הברית להגיע להסכם עם האיחוד האירופי בנושא.

לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", פסק הדין צפוי להתפרסם בשעות הקרובות, מה שמגביר את הלחץ על ממשלת ארצות-הברית לחתום על הסכם עם האיחוד האירופי, שיאפשר את העברת המידע מאירופה לארצות-הברית.

הוועדה תקנוס את פייסבוק על כך שלא נענתה לאזהרות שניתנו עד כה. יתרה מכך, לפי דיווח לפני מספר ימים בבלומברג, הרגולטור אף צפוי להורות לפייסבוק להפסיק להעביר נתונים לארצות-הברית - בדרך שמסתמכת על סעיפים חוזיים לא ברורים.

בשנת 2020 ביטלו באיחוד האירופי החלטה המסדירה את העברת הנתונים בין המדינות בשל החשש שהנתונים של האזרחים לא בטוחים בארצות-הברית. למרות שלא נחתם הסכם אחרת, הספקות הובילו לכך שבאיחוד האירופי קבעו לפיסבוק שהיא לא יכולה להעביר נתונים לארצות-הברית בשיטה החליפית, זו שהובילה כעת לקנס.

בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי פסל את Privacy Shield, מנגנון משפטי מרכזי להעברת נתונים אישיים מהאיחוד האירופי לארצות-הברית. ההחלטה הזו יצרה אי-ודאות רגטולטורית ומשפטית לאלפי ארגונים. אך כדי להמשיך את העברת הנתונים, הושמש מנגנון משפטי חלופי בצורת סעיפים חוזיים סטנדרטיים, הכפוך להבטחות משפטיות שונות. 

פייסבוק: נערער על ההחלטה

פייסבוק הגיבה לדיווחים הללו בפוסט בבלוג שלה. לדבריה, היכולת להעביר נתונים מעבר לגבולות המדינות היא בסיסית לאופן בו פועל האינטרנט הגלובלי. לדבריה, "אלפי עסקים וארגונים אחרים מסתמכים על היכולת לעביר נתונים בין האיחוד האירופי לארצות-הברית כדי לספק שירותים שאנשים משתמשים בהם מדי יום". בתגובתה מציינצת החברה כי אי-יכולת להעביר את המידע בין מדינות יגביל את הכלכלה הגלובלית וישאיר אזרחים במדינות שונות ללא יכולת לגשת לשירותים רבים.

פייסבוק מסרה כי תערער על ההחלטה ותבקש השהיה מיידית בבתי המשפט, כדי שתוכל להשהות את מועדי היישום בזמנים שנקבעו. "נערער על פסק הדין, לרבות על הקנס הבלתי מוצדק והמיותר, ונבקש עיכוב צווים באמצעות בתי משפטי", ציינה החברה.

לדברי פייסבוק, קובעי מדיניות בין שתי המדינות נמצאים בדרך ברורה לפתרון הסכסוך הזה במסגרת חדשה. במרץ 2022 הודיעו נשיא ארצות-הברית ג'ו ביידן ונשיא הוועדה פון דר ליין כי הגיעו להסכמה על העקרונות למסגרת חדשה שתאפשר העברה חופשית של נתונים בין המדינות. קובעי המדיניות התחייבו ליישם את ההסכם במלואו בהקדם האפשרי.