אחרי חודשים של צניחה בהיקף המשכנתאות החדשות, בלאומי מעריכים: המגמה השתנתה

בחודש אפריל הציבור לקח הלוואות לדיור בהיקף של 4.6 מיליארד שקל בלבד, כשליש מהיקף הביצועים שנרשמו במרץ 2022 • הירידה בביצועים, לנוכח הזינוק בריבית הפריים מ־1.6% ל־6%, עדיין מורגשת

בנק לאומי / צילום: איל יצהר
בנק לאומי / צילום: איל יצהר

בחודש אפריל נלקחו משכנתאות חדשות בהיקף הנמוך ביותר מזה שנתיים וחצי. הציבור לקח הלוואות לדיור בהיקף של 4.6 מיליארד שקל בלבד, כשליש מהיקף הביצועים שנרשמו במרץ 2022, החודש האחרון לפני תחילת גל העלאות הריבית של בנק ישראל. מספר ימי העבודה באפריל היה נמוך בשל ימי חג, אך הירידה בביצועים, לנוכח הזינוק בריבית הפריים מ־1.6% ל־6%, עדיין מורגשת. עם זאת, בבנק לאומי מזהים שינוי מגמה ועל פי האינדיקציות של הבנק, היקף הביצועים בחודש מאי יהיה גבוה יותר מאשר באפריל, ויתכן שאף יעקוף את מרץ, אז עמד ההיקף על 6.78 מיליארד שקל.

שלמו 2% ממחיר הדירה: המבצעים בשוק הנדל"ן עולים מדרגה, וגם הסיכון | ניתוח
עוד העלאת ריבית בדרך: מתי יגיע הגבול של נוטלי המשכנתאות? | ניתוח

"בכל חודש נראה יותר קונים בשוק"

"האם הריבית הגבוהה מורידה מוטיבציה ללקוחות חדשים לרכוש דירה? התשובה היא כן. עם זאת, אני רואה בכל חודש שעובר תהליך של הכלה פסיכולוגית מצד הציבור", אומר אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות של בנק לאומי. "עם התחלת העלאות הריבית הציבור נמנע מרכישה והחל באוגוסט שעבר ראינו ירידה בקצב העסקאות. למרות זאת, המחירים לא ירדו. אולם בשל ההכלה הזו, בכל חודש שיעבור נראה יותר קונים מצטרפים לשוק, כי אין תוכנית ממשלתית שתאותת להם שכדאי להמתין, כשמצד שני נתוני המאקרו אומרים שהמצב לא ישתנה בקרוב. בנוסף אנחנו במדינה שבה קיימת תרבות של בעלות על דירה ולא של שכירות, מה גם שדמי השכירות עולים בקצב גבוה. התוצאה היא שמתחילים לראות בנתונים שהשוק הולך וגדל לאט לאט, ונראה את הביצועים בחודש מאי גבוהים יותר מאלו שנרשמו באפריל וכנראה גם מאלו של מרץ. אנחנו במגמה של גידול בהיקף".

מה יקרה אם נראה הימשכות של הריבית הגבוהה עמוק לתוך 2024? "המגמה של גידול בביקושים תימשך כל עוד הממשלה לא תצהיר שיש פה מצב חירום אמיתי והיא מתכוונת לטפל בפן הריאלי, בהיצע הדירות, בזוגות צעירים ובמחוסרי דיור, כיעד מרכזי. כל עוד זה לא נעשה, נמשיך לראות אותה התקדמות".