מה צפוי בהודעת הריבית של בנק ישראל היום?

הודעת הריבית הבאה תפורסם היום ב-16:00, והאנליסטים מערכים כי היא תמשיך לעלות לפחות ב-0.25% • המשמעות: הריבית תגיע לרמה שהייתה אמורה להגיע אליה בסוף השנה - עוד לפני סיום המחצית הראשונה של 2023

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

היום (ב') יודיע בנק ישראל על גובה הריבית במשק. הקונצנזוס כרגע בקרב האנליסטים הוא שנראה העלאה נוספת - עשירית ברציפות - בשיעור של 0.25%, או "לפחות 0.25%", לרמה של 4.75%. בהודעת הריבית האחרונה באפריל העריך בנק ישראל כי הריבית תגיע רק בסוף 2023 ל־4.75%, אולם ההנחה היא שבבנק ייאלצו להגיע לרמה הזו כבר השבוע, בעיקר בעקבות הדיווח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשבוע שעבר על קצב אינפלציה שנתי של 5%.

כך תיראה רשת הכבישים של ישראל בעוד 10 שנים | בלעדי
לפרופ' מני מאוטנר ביקורת רבה על העליון. למה הוא מודאג מהרפורמה? | ראיון
"הנכס הכי גדול שרכשתי הוא 52 מ"ר": המעצבת שמאמינה בהשקעה בדירות קטנטנות | כסף בקיר

ויחד עם זאת, בבנק ישראל מדגישים כי למרות הצפי לירידה בהכנסות ממסים בשנה הקרובה, הפחתת תחזיות הצמיחה וחלוקת הכספים הקואליציוניים בשבוע החולף, הם עדיין לא מודאגים מהגירעון הגדל. בחטיבת המחקר מציינים כי מדיניות הממשלה עדיין נחשבת מרוסנת - "יעד הגירעון נקבע בחוק כבר בשנה שעברה ולא נראה שישראל תעבור אותו. זאת, גם אם תהייה ירידה מסוימת בהכנסות, בשל שינויים בפעילות במשק".

מצד שני, בבנק כמובן לא ששים נוכח פיזור הכספים הקואליציוניים, שרבים מהם אינם תורמים לצמיחה. האזהרה שפרסם בשבוע שעבר אגף תקציבים - שחלוקה לא מבוקרת עלולה לפגוע בתוצר העתידי של מדינת ישראל, בעיקר הדהדה דוחות קודמים של הבנק המרכזי, שהדגישו למשל את חשיבות שילוב החברה החרדית בשוק העבודה בשנים הבאות.

התקציב מניח גירעון נמוך במיוחד

תקציב המדינה שיאושר השבוע נבנה על הנחת יסוד של גירעון נמוך מאוד, של 0.8%-0.9% מהתוצר בשנים 2023-2024. לפי התחזית החדשה, הגירעון יגדל ל־1.1% בשנה הנוכחית ויעלה ל־1.35% בסוף השנה הבאה. אבל למרות הגידול, עדיין מדובר בתחזית נמוכה משמעותית לעומת התחזיות האחרונות בשווקים. הקונצנזוס בקרב האנליסטים שיקף עד כה צפי לפריצת הגירעון לרמה גבוהה הרבה יותר, של כ־3%.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי בבנק מזרחי טפחות, מדגיש כי בנק ישראל יצטרך בחודשים הבאים "לעמוד על המשמר" גם בכל הנוגע לגירעון המדינה. לדבריו, "עד סוף החודש אמורה הממשלה לאשר את תקציב המדינה לשנים 2023 ו־2024, ובכך תסתיים תקופת מעבר שהגבילה את הוצאות הממשלה ל־1/12 מהתקציב הנוכחי. ככל שתסתמן חריגה גבוהה יותר מיעד הגירעון, מלאכת הורדת הריבית של הבנק המרכזי תהפוך מסובכת יותר".

בכל מקרה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' משוכנע שהבהלה מיותרת. לדבריו, "התקציב עדיין מאוזן, הוא עומד בתקרת ההוצאות שקבענו לעצמנו, לא פרצנו את מסגרת התקציב ואנו מצליחים לשמור על המסגרת שקבענו. הכספים הקואליציוניים לא חרגו מהשנים הקודמות כך שאנו עומדים באותם סדרי גדול מבחינת סך הכספים הקואלציוניים".