התוכנית של מנכ"ל האוצר להשבת היזמים לשוק הנדל"ן

מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר חשף צעדים שהוא מקדם להחייאת השוק המדשדש, אשר אמורים להעניק תמריץ ליזמי הנדל"ן שנעלמו • עוד בתוכנית: הפחתה מדורגת במס רכישה במכרזי מחיר מטרה, בהתאם להתקדמות הביצוע

שלומי הייזלר, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: איל יצהר
שלומי הייזלר, מנכ''ל משרד האוצר / צילום: איל יצהר

הצעדים שיחיו את ענף הנדל"ן המדשדש? מנכ"ל משרד האוצר, עו"ד שלומי הייזלר, מכין שורה של צעדים שהוא מתכוון לקדם ולהביא לאישור בקרוב, אשר אמורים להעניק תמריץ ליזמים שנעלמו לאחרונה מהשוק, על רקע עליית הריבית המתמשכת, בעיקר בהתחדשות עירונית אך גם בסקטורים אחרים.

החוב של ארה"ב: האזהרה של כלכלן הנובל, ומה יקרה לדולר 
ברקע המהפכה משפטית: שלוש תובנות מדוח קרן המטבע | טור סופ"ש 
משה ברקת בחוץ: מי המועמד המוביל לתפקיד יו"ר דיסקונט?

הצעד המרכזי שעליו הכריז הייזלר הוא מתן פטור מלא ממס רכישה על הקרקע בפרויקטי התחדשות עירונית בפריפריה, כדי לעודד פרויקטים מסוג זה באזורים שבהם ההתחדשות טרם תפסה תאוצה. לגלובס נודע כי על פי נתוני עבודה מקדימה שביצעו אנשי האוצר בנושא, הטבה כזו שוות ערך ל־2%-3 ברווח היזמי - ובאוצר אומרים כי זהו הפער במרבית פרויקטי ההתחדשות בפרפיריה, אשר מונע מהם להיות כלכליים.

הפחתת מס רכיה והמשך פיילוט סבסוד הקרקע

צעד נוסף שאותו ציין מנכ"ל האוצר הוא הפחתת מס רכישה, במדרגות, במכרזי "מחיר מטרה" ודומיהם, אשר המחיר בהם קבוע. כך, ההטבה תינתן ליזמים, אך לא תנוצל על ידם כדי "לגלגל" עליית מחיר אל הרוכשים. מדרגות ההפחתה במס הרכישה יינתנו, כך על פי התוכנית, בהתאם להתקדמות הפרויקט - כך שככל שהוא יתקדם מהר יותר, כך ההטבה תהיה גדולה יותר. לצד שני הצעדים הללו, בוחנים באוצר אפשרות למתן הטבות נוספות באמצעות חוק עידוד השקעות הון - אם כי בעניין זה טרם התגבשו צעדים או מהלכים קונקרטיים.

עניין נוסף אשר עליו הכריז עו"ד הייזלר הוא המשכו של פיילוט סבסוד הקרקע עבור יזמים בפרויקטי פינוי־בינוי: מדובר בפיילוט אשר הוכרז עוד בסוף שנת 2021, והחל להתממש ב־2022. הפיילוט יימשך גם השנה, ובין היתר תוכנס אליו גם העיר אשקלון. התקציב לכך יילקח מתוכנית המיגון לאשקלון, שהוכרזה עוד במרץ 2022, ומרביתה לא מומשה עדיין.

הכוונה היא לקדם את הצעדים הללו, כולל המהלכים שטרם גובשו באופן סופי, לאחר אישור תקציב המדינה לשנים 2023-2024, קרי בשבועות הקרובים.