"מחסור חמור במנהיגות": סטארבורד שוב קוראת להחלפת הנהלת לייבפרסון

הקרן האקטיביסטית מחדשת מאבקה בהנהלת חברת הטכנולוגיה המאכזבת, וקוראת להחלפת המנכ"ל: "הדירקטוריון יושב בחיבוק ידיים בעת שביצועי החברה וערכה מידרדרים במהירות"

רוברט לוקאסיו, מנכ''ל לייבפרסון / צילום: יח''צ
רוברט לוקאסיו, מנכ''ל לייבפרסון / צילום: יח''צ

לפני פחות משנה הסתיים מאבק אקטיביסטי קצר שהובילה קרן ההשקעות סטארבורד בחברת התוכנה לייבפרסון, ללא הצלחה מיוחדת. כעת הוא נפתח מחדש, כשהקרן שבה ומביעה את דאגתה ממחיר המניה ואת אכזבתה ממה שהיא מגדירה "מחסור חמור במנהיגות" של המנכ"ל, אותו היא מבקשת להחליף. החברה טרם הגיבה למכתב ששלחה הקרן למשקיעים.

● המניה צנחה ב-94% מהשיא: מה השתבש בחברת התוכנה שהיגרה לתל אביב 

לייבפרסון , שהוקמה ומנוהלת על ידי רוברט לוקאסיו, מספקת פתרונות SaaS לניהול שירות לקוחות עבור ארגונים, והיא נסחרת במקביל בנאסד"ק ובבורסה בתל אביב. קרן סטארבורד, שידועה כמשקיעה בחברות שאותן היא מזהה כנסחרות בחסר רב, ופועלת באופן אקטיבי להצפת ערך בהן, הביעה בשנה שעברה חוסר שביעות רצון מביצועיה הפיננסיים וממחיר המניה של לייבפרסון. היא גם דרשה לשנות את הרכב הדירקטוריון, אך לאחר זמן קצר יחסית הגיעה לפשרה עם החברה, שכללה מינוי דירקטור מטעמה והסכמה שאף צד "לא יבקר, יזלזל או ישמיץ" את הצד השני.

את הסיבוב האקטיביסטי הראשון שלה בלייבפרסון, סטארבורד התחילה כשרכשה החל מדצמבר 2021 מניות של החברה במחירים שנעו בין 18-30 דולר. בסיום המאבק בקיץ האחרון, המניה נסחרה במחיר של 14.5 דולר, ולאחר מכן סטארבורד מכרה חלק קטן מהחזקתה במניות.

סטארבורד מופסדת עשרות אחוזים

בסוף השבוע האחרון נסחרה מניית לייבפרסון במחיר של כ־4 דולרים, אך כשנודע על דרישותיה החדשות של סטארבורד, המניה זינקה ב־15% למחיר של 4.6 דולרים, המשקף ללייבפרסון שווי שוק של 350 מיליון דולר. נזכיר שמניית לייבפרסון צנחה לפני כחודשיים לאחר שהחברה פרסמה דוחות כספיים חלשים ותחזית מאכזבת להמשך.

עם פרסום הדוחות צנחה המניה ביותר מ־50% ביום אחד, ואף שהתאוששה מאז, היא לא חזרה לרמות המחירים שבהן נסחרה לפני הנפילה. נכון להיום, סטארבורד רושמת הפסד של עשרות אחוזים "על הנייר" על השקעתה במניית לייבפרסון. היא מחזיקה במניות ששוויין הנוכחי נמוך מ־11 מיליון דולר, בעוד שברכישתן השקיעה סכומים גבוהים בהרבה.

ב־2022 לייבפרסון רשמה הכנסות של 515 מיליון דולר, צמיחה של 9.6% מ־2021 (אך ברבעון האחרון ההכנסות ירדו ביחס לרבעון המקביל), וההפסד שלה גדל ב־80.6% ל־226 מיליון דולר. התזרים היה שלילי בסך 62.1 מיליון דולר וה־EBITDA היה שלילי בסך 16.2 מיליון דולר. בסוף השנה היו לה בקופה 392 מיליון דולר, לעומת חוב לטווח ארוך של 737 מיליון דולר למחזיקי אג"ח להמרה.

כשהמניה ירדה 67%, תעודת הסל עלתה 327%

סטארבורד שלחה בסוף השבוע מכתב פתוח למשקיעים בלייבפרסון, ובו הציגה את ביצועי החסר של המניה ביחס לתעודת סל של סקטור התוכנה. כך למשל מאז הפשרה אליה הגיעו, המניה ירדה ב־73.6% לעומת ירידה של 1.5% בתעודת הסל, ובתקופה של שלוש שנים מדובר על ירידה של 81.1% לעומת עלייה של 23.8% בתעודת הסל. בבחינה של 10 שנים, הירידה בלייבפרסון היא בשיעור של 67.3%, בהשוואה לעלייה של 327% בתעודת הסל.

מנהל סטארבורד, פיטר פלד, מסביר כי הוא כותב את המכתב משום שרוב הדירקטורים המכהנים "ממשיכים לשבת בחיבוק ידיים בזמן שגם ביצועי החברה וגם הערך שלה מידרדרים במהירות. למרות הניסיון האמיתי שלנו ליצור שינוי, הדירקטוריון, באופן לא מוסבר, נותר נאמן למנכ"ל שהוביל להשמדת ערך עצומה".

פלד מסביר שכבר בדיונים עם החברה בשנה שעברה הקרן דחפה להחלפתו של לוקאסיו, אך בחברה התעקשו שלייבפרסון נמצאת בנקודת שינוי לאחר כמה שנים מאתגרות, וחשוב שהוא יישאר, לכן הקרן ויתרה על דרישתה. "למרבה הצער, רק שבועיים לאחר הפשרה לייבפרסון דיווחה על תוצאות הרבעון השני של 2022, אז הפחיתה משמעותית את התחזית להמשך השנה, והמניה ירדה ביותר מ־20%.

"מאז אותו יום, ביצועי החברה רק החמירו - הצמיחה בהכנסות הואטה דרמטית, ולא היה שיפור ברווחיות. למעשה, לייבפרסון לא ייצרה תזרים חופשי חיובי כבר חמש שנים, והיא צפויה לשרוף מזומנים גם ב־2023".

המסקנה אליה מגיעים בסטארבורד מכך שהדירקטוריון לא פועל למרות התוצאות החלשות, היא שיש צורך בשינוי נוסף כדי להבטיח שרוב הדירקטוריון יורכב מדירקטורים עצמאיים וכשירים, שיוכלו לקבל החלטות טובות יותר לטובת בעלי המניות, כהגדרתם. "אנחנו מאמינים שהביצועים הפיננסיים החלשים וביצועי המניה נובעים מחוסר משמעת תפעולי ודפוס של שינויי אסטרטגיה, כמו גם שינויים תכופים בהנהלה (למרבה הצער, לא של המנכ"ל)", נכתב במכתבם.

יתרה מכך, לדבריהם ישנן "האשמות על התנהגות בלתי הולמת וסביבת עבודה רעילה"; הם אף כותבים כי שמו של לוקאסיו הוזכר ב"ספר השחור" של עבריין המין ג'פרי אפשטיין.

סטארבורד מציינת שהיא מוכנה לקיים דיונים במטרה להבטיח מינוי דירקטורים עצמאיים שיפקחו על החלפת המנכ"ל וידאגו למקסם ערך לבעלי המניות. היא מוסיפה כי בשבועות הקרובים היא תפרט יותר בנוגע למועמדיה לדירקטוריון וחזונה לחברה.