המספרים נחשפים: כמה משכורות מספיקות לקניית דירה בכל עיר

בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בדקו את מחירי הדירות הממוצעים במספר ערים נבחרות מול ההכנסה החודשית הממוצעת באותו האיזור • באיזו עיר קניית דירה תיקח יותר מ-25 שנות שכר, היכן נדרשת כמות המשכורות הנמוכה ביותר ומדוע לא ניתן לקבל תמונת מצב כלל ארצית מהבדיקה?

באיזו עיר בארץ נדרש מספר המשכורות הגבוה ביותר לרכישת דירה? / צילום: Shutterstock
באיזו עיר בארץ נדרש מספר המשכורות הגבוה ביותר לרכישת דירה? / צילום: Shutterstock

כמה משכורות נדרש בכדי לקנות דירה בישראל? על השאלה הזו ניסתה ד"ר לריסה פליישמן, ראש תחום מקצועי מדדי הדיור בלשכת המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), לענות במסגרת כנס הנדל"ן השנתי של מגדילים שהתקיים היום (ד') בנתניה במסגרתו נסקר מצב הנדל"ן בערי השרון והערים הגדולות בארץ.

כ-70% מהדירות שהמדינה הבטיחה לבנות עד 2040 - על הנייר בלבד 
תנופת הפיתוח של שדרות: חזקה בבנייה למגורים, פחות בנדל"ן מניב | ניתוח
עסקת מקרקעין הסתיימה בתביעה: כמה סביר לשלם שכר-טרחה לעו"ד?

והתשובה מעלה כי מחיר דירה ממוצע בארץ עמד בשנת 2022 על 1.87 מיליון שקל, בזמן שבערי השרון המחיר הממוצע לדירה הוא 2.71 מיליון שקל. השכר הארצי הממוצע למשרת שכר עמד באותה שנה על 12,100 שקל, בתוך כך עולה כי נדרש בממוצע 12.9 שנות הכנסה בכדי לקנות דירה בארץ.

אולם, בפילוח מוניציפלי עולה כי ירושלים היא שיאנית שנות ההכנסה הנדרשות לקניית דירה (תושבי העיר שרוצים לקנות דירה בירושלים) ומשך הזמן הנדרש עומד על 26.9 שנים בממוצע. וזה נובע כאמור ממוצע השכר הנמוך יחסית לעומת מחירי הדירות הגבוהים.

הבאה בתור היא בני ברק, שלתושביה שרוצים לקנות דירה בעירם נדרש בממוצע 25.4 שנות הכנסה. בתל אביב, שמתברגת במרום הרביעי בטבלה, נדרש 22.2 שנות הכנסה, וכשזה מגיע לפריפריה, מחיר הדירות הנמוך יחסית "מזכה" את התושבים ביותר ימי חופש כנראה. כך למשל בבאר שבע, וחיפה נדרש "רק" 10 ו-10.1 שנים בהתאמה, אשקלון, 13; חדרה ופרדס חנה, 15.3 ו-15.4.

העיר שבה המחיר הממוצע לדירה הוא הגבוה ביותר מבין הערים שנבחנו היא רמת השרון, אולם גם ההכנסה החודשית הממוצעת בעיר היא הגבוהה ביותר ולכן לתושבי העיר נדרשות 19 שנות הכנסה לרכישת דירה.

יודגש כי במסגרת הבדיקה של הלמ"ס, נבדקו המחירים הממוצעים של דירות במספר ערים נבחרות בשנת 2022 אל מול ההכנסה החודשית הממוצעת באותה עיר.

תמונה מצב כלל ארצית? אין

יחד עם זאת, הסקירה של הלמ"ס אינה מתייחסת ליישובים קטנים כולל אלה שבחברה הערבית, בהם לא ניתן לדעת בוודאות מה היקפו של שוק הנדל"ן ומה ממוצע מחיר דירה, מה שלא נותן תמונת מצב כלל ארצית לגבי משך הזמן הנדרש לעבודה בכדי לקנות דירה ביישובים קטנים. יתרה מזאת, באר שבע ממוקמת אמנם בתחתית רשימת הערים הגדולות אולם לא בהכרח "הזולה" בהשוואה ארצית.

עוד נתונים שהוצגו בכנס מראים כי מחיר ממוצע לדירה בראייה כלל ארצית עמד בשנת 2022 על 1.9 מיליון שקל - עלייה של כ-11.3% לעומת 2021, (השוואה בין מחירי העסקאות שנעשו ב- 2022 לעומת 2021), בערי השרון המחיר הממוצע עומד על 2.71 מיליון שקל מחיר המשקף עלייה של 17.2% לעומת 2021.

כמו כן, הלמ"ס מעלה כי משך הזמן הממוצע לבניית דירה עלה בשנת 2022 בעוד 10.8% לעומת שנת 2021 ובניית דירה כיום אורכת בממוצע 33.1 חודשים.