עובדי רשות המסים יוצאים למאבק: "השכר שלנו אינו ראוי"

עובדי רשות המסים פנו לראשי הוועדים בבקשה להיפגש עמם בהקדם • במכתב שהגיע לידי גלובס הוצגה הדרישה להעלאות את שכר העובדים • רשות המסים בתגובה: "רמות השכר ברשות גבוהות מרמות השכר המקבילות בשירות המדינה"

בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר
בניין רשות המסים / צילום: איל יצהר

עובדי רשות המסים פנו לראשי הוועדים בבקשה להיפגש עמם בהקדם. במכתב ששיגרו לראשי הוועדים של אגפי מס הכנסה, מסמ"ק ומכס ומע"מ, טוענים העובדים כי שכרם אינו ראוי, וכי "הגיעה העת למעשים". 

הרפורמות הגדולות נותרו בחוץ: כך נערך האוצר להעברת התקציב | ניתוח
משבר הדרכונים ייפתר? אלה ארבע הלשכות הגדולות שייפתחו ללא תור

במכתב שהגיע לידי גלובס ומוען לודים אבנשטיין, יו"ר ועד העובדים הארצי של אגפי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, ולרן סופר, יו"ר ועד העובדים הארצי של אגפי המע"מ והמכס, הוצגה הדרישה להעלאות את שכר העובדים.

פרסום המכתב מתרחש כשברקע מתנהל המרוץ למנהל רשות המסים הבא, לאחר שהקדנציה של המנהל הנוכחי, ערן יעקב, הסתיימה בחודש שעבר והוארכה עד כה בשלושה חודשים.

במכתב נכתב כי "מזה שנים ששכרם של עובדי השומה אינו משקף את השכר הראוי לאופי העבודה ולמקצועיות העובדים הנדרשת", זאת למרות חיוניותם הרבה. בנוסף, העובדים מוחים על כך ששכרם נמוך ביחס לעובדים בעלי אופי מקצועי דומה בשירות הציבורי, ובוודאי ביחס לעובדים בשוק הפרטי.

לטענת מנסחי המכתב, הפערים הללו ידועים לכל, אך "היו מי שהעדיפו לטמון את הראש ולהביא את מחלקות השומה למשבר כוח-אדם חריף וחריג ברשות שמתרחש בימים אלה". המצב הנוכחי הוביל לנטישה המונית של מפקחים ורכזים, עד כדי כך שמשרדים מתנהלים "בתת-תפקוד קיצוני הפוגע בקופת המדינה, בשירות לאזרח וכמובן בעובדים הבודדים שנותרו ביחידות אלה".

העובדים מפנים אצבע להנהלת הרשות

כותבי המכתב מפנים אצבע מאשימה להנהלת רשות המסים, וטוענים כי אינה פועלת לשינוי מהותי הנוגע לעובדי השומה, וכי היא מנסה לפתור את הבעיה בגיוס עובדים בלבד, מבלי לתגמל את העובדים הקיימים.

במכתב צוין כי מאות עובדים ברחבי הארץ דורשים שינוי. לצורך כך מבקשים נציגי העובדים החתומים על המכתב - שלומי צברי ממסמ"ק תל אביב, יעקב ניימן מפ"ש עכו ויוסי תחאוחו ממע"מ נוף הגליל - כי תתואם פגישה עם ראשי הוועדים, בה ייבחנו הדרכים בהם תיתכן העלאת שכר בטווח המיידי.

יושבי-ראש הוועדים הארציים ברשות המסים, ודים אבנשטיין ורן סופר, מסרו בתגובה: "בימים אלה נעשים מאמצים ברשות המסים ושיתוף-פעולה בין יו"ר הסתדרות עובדי המדינה וראשי הוועדים לנסות ולשפר את שכרם ואת מעמדם של חטיבת השומה והביקורת". 

רשות המסים: פועלים לשיפור התנאים 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "השכר משולם בהתאם להסכמים הקיבוציים שנחתמו עם ההסתדרות ובהתאם לרמות השכר המאושרות על-ידי הממונה על השכר במשרד האוצר. רמות השכר ברשות המסים גבוהות מרמות השכר המקבילות בשירות המדינה.

"על אף האמור, הנהלת הרשות פועלת ביתר שאת מול הממונה על השכר, שהוא הסמכות הבלעדית בתחום השכר, לשיפור התנאים של מקצועות הליבה, באמצעות מענקי שימור וגיוס לעובדים אלה, על-מנת לנסות ולשפר את רמות השכר ביחס לסקטור הפרטי.

"בימים אלה אף הופעלו מענקי הגיוס בסכום של 15 אלף שקל לשנה (לעובדים חדשים שגויסו לרשות), ובימים הקרובים יופעלו מענקי השימור בסכום של 18 אלף שקל בשנה למשך שנתיים, זאת על-מנת לגייס עובדים חדשים למערכת ולשמר עובדים טובים. ההנהלה פועלת לשפר את חוויית העבודה ברשות, מתוך הכרה בערכם של עובדי הרשות".