מחר ולאורך השבוע: שביתה באוניברסיטאות

ההסכם הקיבוצי של הסגל האקדמי באוניברסיטאות הסתיים בשנת 2019, ומאז טרם נחתם הסכם חדש המקובל על שני הצדדים • ועד ראשי האוניברסיטאות: "הופתענו מאוד לקבל את הודעת נציגי הסגל הבכיר על השביתה"

אוניברסיטת תל־אביב / צילום: Shutterstock
אוניברסיטת תל־אביב / צילום: Shutterstock

ועד הסגל הבכיר באוניברסיטאות הכריז כי מחר (ב') תתרחש שביתת אזהרה באוניברסיטאות העברית, באוניברסיטת תל אביב, בן גוריון, חיפה, הטכניון, בר-אילן ומכון ויצמן. בהמשך השבוע ישבתו האוניברסיטאות בנפרד: בשלישי ישבתו אוניברסיטת חיפה והטכניון, ברביעי ישבתו האוניברסיטאות תל אביב, בר-אילן ומכון ויצמן, וביום חמישי ישבתו האוניברסיטה העברית ואוניברסיטת בן גוריון. בימים אלה הסגל האקדמי הבכיר לא יקיים לימודים.

המהפכה המשפטית בהשהיה, אבל הסכנה כבר מחלחלת 
מסתמן: הרפורמה הגדולה בביטוחי הבריאות תידחה ולא תיכנס לתוקף בשבוע הבא | בלעדי
בכירי המשק והחברה מספרים מה הדגל מסמל עבורם 

על פי פרופ' ענת זעירא, יו"ר המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי באוניברסיטאות, "ההסכם הקיבוצי שלנו הסתיים בסוף שנת 2019, ומאז נראה שהאוניברסיטאות ומשרד האוצר לא רוצים לחתום על הסכם חדש. שכר המרצים בסגל האקדמי הבכיר בישראל נשחק בשיעור של 8.75% בתקופה שחלפה מתום ההסכם, ובתקופה הקרובה צפויה שחיקה נוספת. אבל נדמה שאת ור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות, ע"א), המעסיקים שלנו, ואת משרד האוצר זה לא ממש מטריד".

לדבריה, נאמר להם שהם יקבלו הסכם הדומה לזה של עובדי המגזר הציבורי במסגרת ההסתדרות הכללית, אך "ההצעות שהגיעו בשלוש פגישות שהתקיימו בחודש האחרון ולאחר חודשים ארוכים של המתנה וגרירת רגליים, נמוכות משמעותית ממה שקיבלו הארגונים האחרים. מדובר בניהול משא-ומתן בחוסר תום-לב ובדרך בלתי מקובלת באופן שהביא את המשא-ומתן למבוי סתום".

בעיני זעירא, "במשך זמן רב נמנענו מנקיטה בצעדים ארגוניים מתוך רצון טוב להגיע להבנות. גם כאשר הכרזנו על סכסוך עבודה ובהמשך אף נקטנו עיצומים - הם היו מדודים וזהירים מאוד כדי לצמצם ככל האפשר את הפגיעה בסטודנטים ובשגרת הלימודים".

היא מציינת כי "אנחנו לא מבקשים תוספת לבסיס השכר, אלא רק ביקשנו לעדכן את שכרנו בהתאם לשחיקה שספג השכר, שהפכה משמעותית עוד יותר נוכח האינפלציה המתגברת במשק וחוסר הוודאות הכלכלית שמאפיינים את התקופה הנוכחית".

חוזים אישיים ימנעו חופש אקדמי

אחת הדרישות שעלו במשט-ומתן היא החלת חוזים אישיים על חברי הסגל, כפי שמקובל ברוב המשק. כלומר, העובד המועסק בחוזה אישי נושא ונותן על שכרו עם המעסיק (תוך שהוא לא יודע מה מקבלים עמיתיו), והמעסיק יכול לפטר אותו בכל עת.

בעיני זעירא, "המודל הזה אינו מקובל באוניברסיטה - לא בישראל ולא בשום מקום אחר. באקדמיה יש מושג שנקרא קביעות - אותה מקבל המרצה אחרי תקופת ניסיון של מספר שנים. הקביעות הזו היא נשמת אפה של האקדמיה, והיא זו המאפשרות לו לחקור באופן חופשי כל תחום. רוב-רובן של פריצות הדרך הגדולות קורות בניגוד לזרם המקובל בתחום, והן מגלמות אומץ ותעוזה שנקרא להן כאן החופש האקדמי. חופש אקדמי הוא ביטוי לעצמאות המוקנית למרצים, לחוקרים ולמוסדות האקדמיים לחתור להרחבת הידע באשר הוא, ללא התערבות חיצונית לא עניינית, ללא מורא וללא משוא-פנים, כאשר מול עיניהם האמת המדעית".

בתגובה, ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) מסר: "הופתענו מאוד לקבל את הודעת נציגי הסגל הבכיר על השביתה בשבוע הבא, זאת בעיצומו של משא-ומתן אינטנסיבי עם המועצה, בהשתתפות ור"ה, ות"ת והאוצר ולאחר שבשבועות האחרונים הועלו הצעות קונקרטיות שהולמות את הסכמי השכר במשק, מתייחסות להסכם המסגרת שנחתם בין הממשלה להסתדרות לאחרונה ומתייחסות למסגרת התקציבית.

"יצוין כי נציגי ור"ה במשא-ומתן הביעו התנגדות למעבר למתווה של חוזים אישיים, על אף שהנושא נכלל בהסכמים אחרים שנחתמו לאחרונה. לאור זאת, אנו סבורים כי מדובר בשביתה מיותרת שתפגע בסטודנטים, קוראים לסגל להגיע לישיבות המשא-ומתן שכבר נקבעו, ולהימנע ממהלכי סרק חד-צדדיים אשר ודאי לא תורמים לרצון להגיע להסכם משותף לטובת כלל המערכת".