לראשונה מאז 2020 ירידה קלה במחירי הדירות, האינפלציה בחודש מרץ - 5%

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מרץ ב-0.4% - בהתאם לתחזיות • מחירי הדירות בין ינואר לפברואר ירדו ב-0.2% לעומת דצמבר-ינואר

מדד המחירים לצרכן / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מדד המחירים לצרכן / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש מרץ ב-0.4%, כך לפי נתונים שמפרסמת היום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתון עומד בטווח תחזיות הכלכלנים בשוק, שצפו עלייה של בין 0.3% ל-0.6%. בראייה שנתית עלה המדד ב-5.0% - גם לפי הצפי של הכלכלנים. מדובר בשיעור האינפלציה הנמוך ביותר מאז ספטמבר האחרון, כאשר המדד עמד על 4.6%  בהסתכלות שנתית.

מתחת לרדאר: כך זורמים כספי בית המלוכה הסעודי להייטק הישראלי | בדיקת גלובס
לקראת פרסום דירוג האשראי של מודי'ס: השקל נחלש לעומת הדולר והאירו 

עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הלבשה והנעלה שעלה ב-4.1% לעומת ירידה שחלה בחודש שעבר; תרבות ובידור שעלה ב-0.9%, בדיוק כמו בפברואר; ודיור שעלה ב- 0.6% - יותר מאשר חודש שעבר, אז עלה ב-0.4% בלבד.

ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי הפירות הטריים שירד ב-2.8%, נתון, מעניין לאור עלייה בתחום זה ב-3.8% בחודש שעבר; והריהוט וחומרים ומוצרים לתחזוקת משק הבית שירדו ב-1.6%, כל אחד.

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים ינואר ופברואר 2023 לעומת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים דצמבר 2022 עד ינואר 2023, נמצא כי מחירי הדירות ירדו ב-0.2% ובכך השלימו עלייה של 12.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (ינואר-פברואר 2022).

יוני פנינג , אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות מסר בתגובה למדד כי "לראשונה מאז 2014, האינפלציה בישראל שווה לזו של ארה"ב. עם זאת, ראוי לציין כי נקודת המבט השנתית אחראית במידת מה לירידה. ובמובן זה, נראה אותה כלא מייצגת. בפרט, השפעת רכיבי האנרגיה על המדד הינה גדולה יותר בארה"ב. ככל שהשפעת תחילת הלחימה באוקראינה נכנסת למדד הבסיס של האינפלציה השנתית כך המדד הנוכחי מבטא ירידה מהותית במחירי האנרגיה בארה"ב, באופן יחסי.

באופן דומה בין שתי המדינות, סעיף הדיור ממשיך להוות את הגורם העיקרי לאינפלציה הכוללת. מנגד, לאור הגידול המהותי יותר באוכלוסייה המקומית, נצפה בהמשך ללחצים אינפלציוניים משמעותיים יותר מסעיף הדיור המקומי, באופן יחסי".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק הפועלים מוסר לגלובס כי "מדד חודש מרץ היה אמנם נמוך במעט מהציפיות בטווח הגבוה בשוק אך ליבת המדד עדיין גבוהה מאד וכך גם האינפלציה בענפי השירותים - עובדה אשר בשילוב עם המשך התרחבות פעילות המשק ברבעון הראשון (ראו העלייה החדה ברכישות בכרטיסי אשראי בחודש מרץ) תומכת בהעלאת ריבית נוספת של בנק ישראל בחודש מאי ל- 4.75%."

בנוסף, שפריר מדגיש שטרם פרסום המדד ופרסום הסקירה של Moody's, שוק הריביות המקומי גילם הסתברות של כ- 50% בלבד להעלאת ריבית נוספת בחודש מאי - נמוך מההסתברות הגלומה בשוק להעלאת ריבית ה- Fed בפגישה הקרובה (כ- 70%).