התעלומה הרוסית: מי השתלט על התורים להזמנת דרכון

אין תורים לדרכונים ברוב הלשכות, ורבים נאלצים להמתין חודשים ארוכים • הסיבה: קבוצת האקרים דוברת רוסית חטפה אלפי תורים והציעה אותם למכירה בקבוצת טלגרם עבור מאות דולרים לתור

אזרחים לא מצליחים להזמין תור לדרכון, ולרשות האוכלוסין יש בעיקר תירוצים / צילום: שלומי יוסף
אזרחים לא מצליחים להזמין תור לדרכון, ולרשות האוכלוסין יש בעיקר תירוצים / צילום: שלומי יוסף

לאן נעלמו כל התורים לחידוש דרכון? במערכת Myvisit של רשות האוכלוסין אין תורים כלל במגוון רחב של לשכות ורבים נאלצים להמתין חודשים ארוכים. הסיבה: קבוצת האקרים דוברת רוסית חטפה אלפי תורים והציעה אותם למכירה בקבוצת טלגרם עבור מאות דולרים לתור. החברה שאחראית על התורים, Qnomy, הצליחה למחוק כ-5,000 מהם והוסיפה הגנות סייבר כדי למנוע מקרים נוספים. עם זאת, גם השחרור של אלפי התורים בחזרה לציבור לא צפוי להביא להקלה בעומסים. מתי יהיה פתרון? רק ב-2024.

לקראת מהפכה: החוק שיטלטל את התביעות הייצוגיות
רשת ג'מבו סטוק שנקלעה לקשיים: הסניפים סגורים, הכסף לא עבר לספקים ומה אומרים הבעלים? | בלעדי

"אם תנסו לקבוע תור באתר של משרד הפנים, תראו שאין תורים - מכיוון שכולם נתפסו על ידי חבורה של דוברי רוסית שמוכרים אותם בטלגרם", אמר דין מוריאל בסרטון ויראלי שפורסם בתחילת החודש בטיקטוק. "כשכתבתי לאדמין שאני רוצה לקבוע בבקשה שני תורים, הוא אמר שזה יעלה לי 500 דולר". בדיקה נוספת של מוריאל בהמשך הראתה שזו לא הקבוצה היחידה שמוכרת תורים של רשות האוכלוסין בטלגרם.

משבר הדרכונים נידון בהרחבה כבר במהלך 2022 במשרד הפנים ובוועדת הפנים של הכנסת - אך פתרון בינתיים אין. לאחר התפטרות המנכ"ל הקודם, תומר מוסקוביץ', בין היתר, לאור מחלוקות מקצועיות על משבר הדרכונים, נכנס לפני כחודש לתפקיד מנכ"ל חדש - אייל סיסו. בתחילת השבוע סיסו אמר לגלובס שאכן "ניטרנו לפני החג את המספרים הרלוונטים ונמחקו כ-5000 תורים שהוזמנו בדרך זו". היום, הוסיף כי "קיבלתי טלפון מהחברה שהיא בעלת המערכת, והם עלו על עוד שני מספרים שתפסו 30 תורים".

האם מדובר בבוטים או אנשים שפשוט ישבו על המערכת ותפסו את כל התורים? על פי המנכ"ל סיסו, כל התשובות נכונות: "זה גם וגם. מנהלי תורים פתחו תורים שנתפסו תוך שניות, לא יכול להיות שזה יד אדם. חזרנו למספרים, ולא הייתה תשובה. היו מספרים שהזמינו עשרות תורים, הכי הרבה הזמין 110".

מי הלקוחות של אותה קבוצת האקרים דוברי רוסית, שמוכרת את התורים לדרכונים בטלגרם? לדברי גורם המקורב לנושא "יש עורכי דין שמייצגים 'עולים' מרוסיה שרוצים מאוד דרכון ישראלי. לדעתי הם לא בהכרח מפעילים בוטים אלא פשוט יושבים 24/7 על המערכת ותופסים כל תור שמתפנה. מדובר בזכאי שבות אזרחי רוסיה, שרוצים אזרחות ישראלית ודרכון ישראלי. האזרחות הישראלית מבטיחה להם מעין הגנת מדינה, והדרכון הישראלי חזק בהרבה מהרוסי. הם מגיעים לארץ ומהר מאוד עוזבים אותה עם אזרחות ישראלית ודרכון". ואכן, סיסו מאשר ש"יש לא מעט כאלו לצערי". לדברי סיסו, "הלקוחות הם עולים חדשים וגם ישראלים ותיקים שרצו תור ולא הצליחו, והיו מוכנים לשלם".

זו הפכה להיות בעיה משמעותית בשל תיקון לחוק הדרכונים מ-2017, שאפשר לעולים חדשים לקבל מייד דרכון. לפני כן, היה נהוג לחייב השתקעות של העולה בישראל במשך שנה שלמה לפני שניתן לו דרכון ישראלי איתו הוא יכול להגיע לחו"ל. כעת רשות האוכלוסין מקדמת מהלך, "שמחזיר למעשה את המצב לקדמותו כפי שהיה נהוג משנות ה-60 ובמסגרתו, עולים יוכלו לקבל דרכון קבוע רק לאחר שנה של השתקעות בישראל, כחלק מעלייתם לארץ ורצונם לחיות כאן. שינוי החוק ב-2017 יצר פרצות שאפשרו ניצול החוק לרעה, עבור מי שלא התכוון מלכתחילה להשתקע בישראל וכן לגורמים פליליים".

סיסו מדגיש שלא כדאי להסתכן ולשלם על התורים - גם כי זה שירות שאמור להיות בחינם ונלקח מאזרח אחר, וגם כי התורים עלולים פשוט להימחק. "החברה שאחראית על המערכת מנטרת על בסיס יומי, והיא מוסיפה הגנות סייבר על המערכת שלה. מ-15 תורים ומעלה מבטלים מיידית", אמר לגלובס. לגבי טיפול משטרתי, סיסו ציין ש"ככל הנראה אין היבט פלילי בפעולה. זה עדיין בבדיקה".

הפתרונות: תוספת לכוח אדם ופתרונות טכנולוגיים

בחודש פברואר, מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ פירט את תוכנית משרדו לפתרון משבר הדרכונים. הוא ציין כמה צעדים שמתבצעים: הגדלת יכולת הייצור במפעל הדרכונים, הכפלת מספר המשמרות בלשכות האוכלוסין שיעבדו עד השעה חצות, והקמת מרכזים נוספים שיטפלו אך ורק בהפקת הדרכונים. עם זאת, הגדלת תפוקה דרשה תוספת שכר משמעותית לעובדים, וההתקדמות הייתה חלקית בלבד. לדברי סיסו, "קיבלנו 142 תקנים זמניים, מתוכם איישנו כ-100. יש רק כ-600 עובדים במנהל האוכלוסין, שיש להם עוד הרבה משימות: אשרות, תיעוד לאזרחים, עליות, גיוסים ועוד. לגבי השכר, חלק קיבלו מענה וחלק לא קיבלו מענה, וצריכים לקבל מענה. בכל מקרה, הוספנו משמרות אחה"צ ולילה, ומקבלים על זה תוספת שכר". לדבריו, העובדים מגויסים לתהליך ועובדים קשה.

כמענה משלים לבעיות כוח האדם, ברשות האוכלוסין פועלים להביא פתרונות טכנולוגיים. בראש ובראשונה - מכונות להנפקה עצמית של דרכונים. התכנית הוכרזה כבר במאי 2022, והיום "יש פיילוט בלשכה בקריות מסוף ינואר, ולפני החג הצליחו להתגבר על תקלה משמעותית. יש 4 מכונות לא מחוברות בתל אביב. אני מקווה מאוד שבשבוע הבא הן יחוברו ויעבדו. אם הכל יעבוד כמו שצריך, נתחיל בפריסה מסודרת. נתחיל מהלשכות הגדולות, אם הכל יהיה בסדר, נפרוס בכל הארץ עד סוף השנה". בנוסף, סיסו רומז ולא מרחיב כי "יש תוכנית לשיפורים טכנולוגיים גם מעבר להנפקה עצמית של הדרכונים".

בינתיים ניתן עדיין להשיג דרכונים זמניים (לא ביומטריים) ללא תור בחלק מלשכות רשות האוכלוסין. עם זאת, הדרכון הזמני הוא פתרון זמני - שכן הביקוש לדרכונים זמניים מוסיף עומס גם על הדרכונים הקבועים, מה שמקשה על פתרון מלא. 

בינתיים, דין מוריאל מהטיקטוק כבר הקים צוות עצמאי שכולל 3 מתכנתים, במטרה להחליף את מערכת Myvisit . על כך, אמר לגלובס מנכ"ל רשות האוכלוסין כי "אני אקשר בינו לבין אנשי המחשוב שלנו. אבל על פי מנכ"ל החברה שעוסקת בזימון התורים, הבעיה נפתרה ככל הנראה".

עם זאת, לא כולם אופטימיים לגבי מידת שיתוף הפעולה האפשרי עם רשות האוכלוסין. שילה מגן, שפיתח ב-2022 תוכנה שקובעת תורים בקלות וללא תשלום והצליח לקבוע 4000 תורים לאזרחי ישראל עד שנחסם מהמערכת, שיתף אמש את הסרטון של מוריאל וכתב: "בהתחלה עשיתי ריטוויט ואיחלתי בהצלחה ואז התחרטתי. דין, אתה גיבור. הייתי בסרט הזה בדיוק לפני חצי שנה. [...] נפגשתי ושוחחתי עם כל החברים שאתה אמור להיפגש בקרוב. מקווה שלא יבזבזו לך את הזמן כמו שבזבזו לי".

השאלה הגדולה שמרחפת מעל כל המשבר שנמשך למעלה משנה היא למה למרות כל המאמצים - עוד לא הצליחו לפתור את הבעיה. לדברי סיסו "השנה הנפקנו יותר דרכונים מאשר ב-2021 (יש לציין שבחלק הראשון של 2021 עדיין היו הגבלות קורונה בישראל, ע"א). הביקוש עלה, אבל הנפקנו יותר. אנחנו מכינים תוכנית שאני מקווה שתהווה בשורה: כוח אדם, פתיחת לשכות וטכנולוגיה. למה עד עכשיו זה לא הסתדר? יש 600 עובדים שצריכים לתת שירות ל-10 מיליון אזרחים. בלי להכניס טכנולוגיה, אי אפשר להתגבר על זה. גם מערכת הייצור שלנו מכילה רק 22 מכונות ואנחנו בדרך לרכוש עוד. הוספנו משמרות אחה"צ 4 פעמים בשבוע ופעם בשבוע משמרת לילה. בשבוע שלפני החג הצלחנו להגיע ל-10,500 דרכונים ביום".

מתי נראה פתרון? סיסו אומר ש"אני רוצה להיות ריאלי, ונראה תפוקות אמיתיות לקראת סוף 2023 - כשתיכנס הטכנולוגיה. ברבעון הראשון של 2024 אני מקווה לשינוי עוד יותר משמעותי".