המהלכים שהובילו את רשת הסטוק הרביעית בגודלה לקשיים

ספקים של ג'מבו סטוק, רשת הסטוק הרביעית בגודלה בישראל, מספרים על צ'קים שחוזרים, וגורמים בשוק מעריכים את חובותיה ב־10־20 מיליון שקל - כך נחשף באתר גלובס במהלך פסח • מדובר בענף שמגלגל כ־2.4 מיליארד שקל בשנה, אך עליות המחירים ועלויות המימון לא פסחו גם עליו

סניף של ג'מבו סטוק / צילום: ניצן גור
סניף של ג'מבו סטוק / צילום: ניצן גור

יוקר המחיה ועליות המחירים הגדילו בשנה האחרונה את הפופולריות של רשתות הסטוק אף יותר מאשר בימי הקורונה. הגלגול המשופר והמודרני של השווקים וחנויות "הכול בשקל" צבר תאוצה, ושחקנים חזקים זיהו את הפוטנציאל ונכנסו למשחק.

למרות כל זאת, עדויות מהשטח מצביעות כי ייתכן שרשת ג'מבו סטוק נקלעה לקשיים. ספקים של רשת הדיסקאונט מספרים כי ערב פסח הצ'קים שניתנו להם חזרו, ולפי גורמים בענף מדובר בסכומים שמוערכים במיליוני שקלים.

האם רשת ג'מבו סטוק נקלעה לקשיים? ספקים: "הצ'קים חוזרים"

אחד הספקים של הרשת, שהקים רועי ונונו ב־2015, מספר כי בתקופה האחרונה סופקה לרשת סחורה בשווי של ממאות אלפי שקלים ועד 5 מיליון שקל, וכי הצ'ק האחרון שלו ושל ספקים נוספים לא כובד.

ג'מבו סטוק

תחום עיסוק: מוצרים מוזלים לבית.

היסטוריה: נוסדה ב־2015 על ידי רועי ונונו. ב־2022 מכר 15% מהרשת לקרן מינהל לפי שווי של כ־125 מיליון שקל

נתונים: הרשת כוללת 18 סניפים, מתוכם ארבעה נפתחו בשנה החולפת בהשקעה של כ־9 מיליון שקל. הסניף החמישי שתוכנן לא נפתח

"מדובר בהפתעה גמורה", אומר הספק. "ביום שני שעבר גילינו שהצ'ק חזר, ואף אחד שם לא אומר לנו מה קורה". ספק אחר מעריך כי ונונו חייב כ־10 מיליון שקל. גורם בשוק סבור כי מדובר ביותר, והסכום מתקרב לכ־20 מיליון שקל.

ג'מבו סטוק מונה 18 סניפים, ארבעה מהם נפתחו בשנה החולפת בהשקעה של כ־9 מיליון שקל. יש לה גם אתר אונליין, אך מי שנכנס אליו בימים האחרונים נתקל בהודעה "האתר כרגע בשיפוצים, וסגור להזמנות כעת". על פי מקורבים, האתר בשיפוצים כבר בין שבועיים לשלושה שבועות.

אתר ג'מבו סטוק, היום / צילום: צילום מסך
 אתר ג'מבו סטוק, היום / צילום: צילום מסך

במאי האחרון הודיע ונונו - שבתקופה האחרונה מתגורר בחו"ל - כי חתם על הסכם למכירת כ־15% ממניות הקבוצה (שהייתה בבעלותו המלאה) לפי שווי חברה של כ־125 מיליון שקל לקרן מינהל, קרן השתלמות לפקידים עובדי המינהל והשירותים.

גורמים בענף מציינים כי פורים ופסח מהווים עבורם תקופות חזקות, כך שלא מדובר בזמן של ירידות בהכנסות אלא להיפך. עם זאת, רמת הסיכון במשק עלתה בכל התחומים, וכשביום אחד הבנק עוצר אשראי של חברה, ניתן לשער כי קדמו לכך צעדים הקשורים להתנהלותה ולמצבה, לפני שהקשיים באו לידי ביטוי.

 

תחרותיות גבוהה

ענף הסטוקים מאופיין בתחרותיות גבוהה, ומגלגל כ־2.4 מיליארד שקל בשנה לפי נתוני Coface Bdi. השחקנית המובילה מבחינת הכנסות היא מקס סטוק, המחזיקה ב־57 סניפים וחולשת על 44% מהשוק. לפי הדוחות, הכנסותיה ב־2022 צמחו בכ־7% לשיא של כמיליארד שקל, בהשוואה לכ־975 מיליון שקל ב־2021. הרווח הנקי אומנם ירד מ־68 מיליון שקל ל־64 מיליון שקל, אך עדיין ניכר שהענף נמצא בעלייה מתמדת.

שירה אחיעז, אנליסטית קמעונאות בבית ההשקעות IBI, צופה כי בשנה הקרובה תירשם בחברה המשך מגמת הצמיחה המואצת. היא מעריכה כי מקס סטוק צפויה ליהנות מהסביבה המאקרו־כלכלית שתוביל צרכנים לתור אחר אלטרנטיבות זולות ביחס לחנויות המתמחות, ותתמוך בביקושים למוצרי החברה.

במקום השני נמצאת זול סטוק, שנמצאת בשליטת רשת הסופרמרקטים יוחננוף עם כ־80 סניפים, במקום השלישי הסטוק של עופר ברק עם כ־35 סניפים, ובמקום הרביעי המשותף ג'מבו סטוק ודן דיל (שנרכשה על ידי שופרסל). לאחרונה נפתח באילת סניף ראשון של ג'מבו יוון, שהביא לארץ הראל ויזל, בעלי ומנכ"ל קבוצת פוקס.

חשוב לציין כי התחרות אינה רק בין רשתות הסטוק עצמן, אלא גם מול שחקניות נוספות במשק הפועלות בקטגוריות דומות. בתחום מוצרי הבית, למשל, מדובר בגולף הום, פוקס הום, הום סנטר, אייס ורשתות מזון דוגמת שופרסל ויוחננוף. גם בשוק הצעצועים ישנן לא מעט מתחרות, כמו הפיראט האדום, כפר השעשועים, עידן 2000 וחנויות נוספות.

לא ניתן להתעלם גם מאתרים בינלאומיים כמו עלי אקספרס, אמזון ואיביי, ואתרים ישראלים כמו סטוק אונליין, שמשפרים באופן תדיר את הממשק, זמן ואיכות המשלוח והשירות, מה שתורם לעלייה מתמדת בשיעורי והיקפי הרכישה באמצעותם.

רועי ונונו, בעלים ומנכ''ל ג'מבו סטוק / צילום: איגור אוסדצ'י
 רועי ונונו, בעלים ומנכ''ל ג'מבו סטוק / צילום: איגור אוסדצ'י

"לא ימוטט את הענף"

"ענף הסטוקים התפתח מאוד בשנים האחרונות, גם בהיקף הפעילות וגם במגוון המוצרים. מצד אחד אמורה להיות עלייה בביקושים למוצרים שהם מציעים, על חשבון ירידה בביקושים של מוצרים יוקרתיים יותר", אומרת תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi.

"מצד שני, עליות המחירים לא פסחו על הענף, וגם רמות המחירים במוצרים שמשווקים על ידי החנויות האלו עלו. כוח הקנייה ירד, ועלויות המימון של כל השחקנים בענף שרוכשים סחורה בתשואה ממונפת, באשראי זה או אחר, עלו. זה מצב שתקף לכל ענף במשק הישראלי.

"מהרבעון האחרון של 2022 רמות הסיכון העסקי עלו בכלל המשק באופן גורף. זה נובע משינוי השלטון, אי הוודאות ביחס לתוצאות הפעילות הכלכלית בארץ ובעולם, הירידה בכוח הקנייה ועוד.

"המצב שאנחנו נמצאים בו כרגע, של הפיכה, אי ודאות וחוסר יציבות שגדל משמעותית בחודש האחרון מבחינה מדינית ביטחונית, בשילוב עליות מחירים, עליות הריבית, חשש ממיתון ופיטורים - אינם מבשרי טובות. זה נכון בעיקר בטווח הקצר, ואנו רואים זאת בשיעור הכשלים שגדל.

"באופן כללי, יכול להיות שכשל מסוים נגלה במועד אחד, אבל הוא לא בהכרח תולדה של חודש אחד. חברה יכולה להיכנס לסחרור של תזרים מזומנים שלילי, מינוף מאוד גבוה, עלויות מימון גבוהות, חוסר רווחיות והפסד, ולהצליח להתגלגל עם אשראי לאורך תקופה. בסיכומו של דבר, זה בא לידי ביטוי במועד מסוים שבו לדוגמה קווי אשראי נעצרו או נחתכו.

"הענף מצליח ומאוד גדל בשנים האחרונות, גם במספר השחקנים וגם מבחינת מי שנכנסים לשוק הזה, אבל מצב העסקים במשק כרגע הוא לא במיטבו. צריך לומר שג'מבו סטוק מהווים 6% מכלל השחקנים, גם אם הוא ייסגר הוא לא ימוטט את הענף".

ג'מבו סטוק ורועי ונונו סירבו להגיב לכתבה.