העם רוצה דמוקרטיה ליברלית

הקואליציה - שפועלת להרחבת הכפייה הדתית והאפליה, הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים, למתן גושפנקה לאפליה נגד נשים ומיעוטים, להרחבת הדרת הנשים ועוד - עושה בדיוק ההפך ממה שרוצה רוב מכריע בציבור

בני גנץ חותם על עותק של מגילת העצמאות בהפגנה בתל אביב / צילום: גלובס
בני גנץ חותם על עותק של מגילת העצמאות בהפגנה בתל אביב / צילום: גלובס

הכותבת היא דיקנית הפקולטה למשפטים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים

זה שנים מסבירים לנו גורמים שונים, שרובם ככולם יושבים כיום בקואליציה הימנית והדתית ביותר שהייתה אי־פעם בתולדות המדינה, כי אין רוב בציבור הישראלי לעקרונות הדמוקרטיה הליברלית, וכי על ישראל להיות יותר יהודית ופחות דמוקרטית.

עמדה זו היא הבסיס, והתירוץ, לניסיון ההשתלטות של הקואליציה על בית המשפט. הסקר המקיף של גלובס מוכיח כי בניגוד לטענות הקואליציה, העם רוצה דמוקרטיה ליברלית. 

יהודית ודמוקרטית: ערכים שמחזקים זה את זה | דעה
"הסכמה לאומית רחבה" היא פנטזיה | דעה

הזכות לשוויון

כך, לשאלה איזה מבין העקרונות המגדירים דמוקרטיה הכי חשוב לך, רק 24% מהישראלים ענו שכיבוד הכרעת הרוב הוא החשוב ביותר. ל־69% מהישראלים חשובים עקרונות המודגשים על־ידי מתנגדי הרפורמה - שוויון (32%), הפרדת רשויות (16%), עצמאות מערכת המשפט (12%) ושמירה על זכויות נשים ומיעוטים (9%).

 

כיוון ששמירה על זכויות נשים ומיעוטים היא חלק מהזכות לשוויון, 41% מהישראלים סבורים כי שוויון הוא העיקרון החשוב ביותר בדמוקרטיה.

לשאלה מה המשמעות העיקרית של מדינה יהודית בעיניך, רק 4% ענו מדינת הלכה, ו־5% השיבו הקפדה על קיום מצוות התורה במרחב הציבורי. 42% מהישראלים סבורים כי מדינה יהודית היא זו שמכירה בתרבות היהודית ההיסטורית ומכבדת אותה, ו־21% סבורים כי זו מדינה שיהודים גרים בה ושייכת לעם היהודי. כלומר, רוב מוחלט של הציבור דוחה כפייה דתית במדינה היהודית. לא פלא שבשאלת אופי השבת במרחב הציבורי בישראל, רק 11% בעד איסור עבודה לא הכרחית בשבת.

78% מהמשיבים רוצים רק להאט את הקצב בשבת (34%), או להגדיר אזורים בהם כן או לא שומרים שבת (28%), או לראות שבת שהיא כמו כל יום אחר (17%). בנוסף, רק 20% רוצים לאסור תחבורה ציבורית בשבת, לעומת 70% שתומכים בקיומה; ורק 26% רוצים נישואים וגירושים רק ברבנות, בעוד ש־52% תומכים בנישואים וגירושים אזרחיים.

ואילו הקואליציה - שפועלת להרחבת הכפייה הדתית והאפליה, להרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים, למתן גושפנקה לאפליה נגד נשים ומיעוטים, להרחבת הדרת הנשים ועוד - עושה בדיוק ההפך ממה שרוצה רוב מכריע בציבור.

לכן, בנוסף לביטול הרפורמה המשפטית יש ליצור מסגרת חוקתית־דמוקרטית־ליברלית שבה תישמר עצמאות מערכת המשפט והפרדת הרשויות, ותחוזק ההגנה על ערכים ליברליים. הזכות לשוויון לכולם במרחב הציבורי ובמשפט תחוזק, הדרת נשים ואפליית נשים ולהט"בים על בסיס אמונה דתית תיאסרנה כליל, יונהגו נישואים אזרחיים ותחבורה ציבורית בשבת, וכוחם הכופה של בתי הדין הדתיים על כל האזרחים יבוטל.