שכונה ד' מול רמות: מה ההבדל במחירי הדירות משני צדי הרכבת בבאר שבע

בין שכונה ד' לשכונת רמות בבאר שבע מפרידה רק מסילת רכבת, אך הפערים הסוציו־אקונומיים בין השכונות גדולים • מה מתוכנן בכל אחת מהן בעתיד ובכמה ניתן לקנות בהן דירות 3 ו-4 חדרים?

באר שבע / צילום: Shutterstock
באר שבע / צילום: Shutterstock

השכונות: שכונה ד' היא שכונה ותיקה וגדולה בצפון באר שבע שהוקמה בשנות ה־50 כשיכון לעולים, והמשיכה לקלוט עלייה גם בשנים הבאות. היא מאופיינת במבני שיכון מדגמים שונים לצד קוטג'ים טוריים. השכונה גובלת ממזרח במסילת הרכבת, באוניברסיטת בן גוריון ובבית החולים סורוקה.

התרומה לבועת הנדל"ן, ותשלום המע"מ שאולי לא הכרתם: 10 בעיות מיסוי בישראל
מה קורה כשיש חנות בפרויקט התחדשות עירונית, ואיך מחשבים את התמורה?  

רמות היא שכונה גדולה בצפון מזרח העיר שהוקמה בשנות ה־90 עם גל העלייה הגדול, וכוללת בעיקר קוטג'ים בבנייה צפופה על מגרשים קטנים יחסית. רוב השכונה בנויה, אך ישנה חטיבת קרקע גדולה במערבה שמיועדת להקמת הקמפוס הצפוני של אוניברסיטת בן גוריון. השכונה גובלת ממזרח בכביש 40 וגן לאומי אנדרטת חטיבת הנגב, מדרום בפארק הסייבר ומחנה קריית התקשוב של צה"ל.

 

מוסדות ציבור: מסביב לשכונה ד' הוקמו עם השנים כמה מוסדות ציבור משמעותיים, בהם אוניברסיטת בן גוריון, בית החולים סורוקה וקריית ספורט שכוללת את אצטדיון טרנר ואולם הקונכייה. השכונה מושכת סטודנטים רבים ומקומות בילוי ותרבות, אך דבק בה דימוי שלילי של שכונת פשע ועוני. בלב השכונה נמצא פארק גדול, אבל יש בה מעט גינות במרחק הליכה מהבתים.

ברמות, הקרבה היחסית לאוניברסיטה הפכה אותה ליעד מבוקש של סגל המוסד, וגם עבור חלק מהסטודנטים. בנוסף, לאחרונה הושלמה הקמת כפר הסטודנטים של האוניברסיטה בשכונה.

פיתוח עתידי: בשכונה ד', שדרוג שדרות רגר - שדרת הכניסה הראשית לעיר מכיוון צפון שעוברת בשנים האחרונות מתיחת פנים. פארק המכתש - פרויקט לשיקום מחצבה ישנה בדרום מערב השכונה והפיכתה לפארק ציבורי חדש.

ברמות ייבנה הקמפוס הצפוני של בן גוריון. הקמת הקמפוס צפויה להסתיים לקראת סוף העשור. בשנים הקרובות צפוי להיבנות בתחומה מפעל חדש של התעשייה האווירית ובקריית התקשוב של צה"ל, שמתוכננת לאכלוס ב־2024, צפויים לשרת אלפי חיילי סדיר וקבע. פארק ענק חדש שמוקם מצפון לשכונה יכלול שלושה מתחמים בילוי, תרבות, פנאי וספורט.

תחבורה: רמות נגישה לרשת הכבישים הארצית בזכות הקרבה לכביש 40 ולכביש 60, וכן ליציאה הצפונית מהעיר, אך עם זאת היא אחת השכונות הבודדות בעיר עם עומסי תנועה בבקרים, וזאת בשל מיעוט היציאות ממנה. מנגד, החלק הדרומי של השכונה נמצא במרחק הליכה מתחנת הרכבת באר שבע צפון.

בשורה התחתונה: טל קופל, מנכ"ל מדלן, אומר כי "רמות ושכונה ד' הן מקרה קלאסי של הצד 'הנכון' וה'לא נכון' של מסילת הרכבת. אף ששתי השכונות קרובות לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה, רמות היא שכונת וילות יוקרתית שמועדפת על ידי רופאים, אקדמאים וסגל האוניברסיטה, בעוד ששכונה ד' היא שכונת שיכונים עם תדמית שלילית. הקמת מעונות סטודנטים חדשים ברמות צפויה למשוך גם אליה סטודנטים רבים, כאלה שעד לאחרונה העדיפו את שכונה ד', וכך ד' צפויה לאבד חלק מהאוכלוסייה שהפכה אותה למוקד משיכה למשקיעים".