לא רק קורות חיים: האמירה האישית שתעניק לכם יתרון בראיון עבודה

רוב האנשים שמנסים להתקבל למקום עבודה, מסתפקים בשליחת קורות חיים או מעבירים מכתב מקדים אפרורי • כלי פחות שכיח הוא שליחת הצהרה אישית כתובה • במה היא שונה, למה צריך לשים לב, וממה חשוב להימנע?

שליחת הצהרה אישית כתובה / צילום: Shutterstock
שליחת הצהרה אישית כתובה / צילום: Shutterstock

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

ד"ר רות גוטיאן היא עוזרת פרופסור לחינוך, לשעבר עוזרת דיקן ובכירה באקדמיה לחונכות Weill Cornell Medicine בניו יורק, ארה"ב. אושמה ס. ניל, היא סגנית נשיא המשרד לחינוך והכשרה מדעית במרכז Memorial Sloan Kettering Cancer Center בניו יורק.

בכמה נקודות בחיים, ככל הנראה תצטרכו לנקוט בפעולות מסוימות כדי לעבור מהמקום שבו אתם נמצאים למקום שבו תרצו להיות. התהליך הזה לוקח זמן רב ונחשב למורכב למדי, אך לא בלתי אפשרי.

קורות חיים מלוטשים הם לרוב השלב הראשון בניסיון להתקבל למקום עבודה חדש. אחד השלבים הבאים הוא כתיבת הצהרה אישית, שיכולה להוסיף צבע ועומק לרשימת ההישגים שלכם; היא הופכת אתכם ממועמדים חד־מימדיים שקשה להבדיל מהאחרים לאנשים עם דרייב, התעניינות וניואנס.

בין אם אתם מגישים קורות חיים להתלמדות בקיץ, הזדמנות להתפתחות מקצועית כמו מלגת פולברייט, תוכנית מאסטר למנהלים או קורס לפיתוח מנהיגות בכירה, הצהרה אישית טווה יחד את כל הרעיונות של קורות החיים שלכם. היא ארוכה יותר והטון והמטרה שלה שונים ממכתב הקדמה (cover letter) רגיל. להלן כמה שינויים בהצהרה האישית שלכם שיכולים לשנות את סיכוייכם בקבלה למקום עבודה חדש.

 

כתבו בדרך בה ירצו לקרוא

רוב הארגונים המציעים תוכניות עמיתים או התלמדות, משתמשים בניסיון שהם נותנים כמסננת. רק לעיתים נדירות הארגונים האלה פועלים כ"ארגוני צדקה", כך שכדאי להתאים את המטרות שלכם למטרות שלהם. לדוגמה, אם אתם מגישים בקשה למלגת פולברייט - שמיועדת לטפח דיאלוג בין־תרבותי - במכתב ההצהרה האישי תצטרכו לציין באופן ספציפי שיש לכם שאיפות בינלאומיות ולא רק רצון להשתלב בתחום הפיננסי המקומי.

לעיתים קרובות, אנו קוראים הצהרות על בניית קריירה בתחום הרפואה מאנשים ששולחים מועמדות לתוכנית קיץ בחסות מגמה לדוקטורט בהנדסה. אותו דבר נכון לגבי ארגוני צדקה: האם הם מחפשים מנהיגים עולמיים? או אנשים שיש להם קשר למחלה שהם מנסים להילחם בה? תמקמו כמועמדים בעלי ערך מוסף, שמחזיק במטרות דומות לארגון אליו אתם מגישים מועמדות.

היו מודעים לבמה שניתנת לכם

היו מודעים לאסטרטגיות כתיבה יצירתיות שאתם יכולים ליישם בהתאם לאורך הטקסט שאתם רוצים לכתוב. קשה לצייר תמונה ולהסביר את המוטיבציה שלכם ב־200 מילה, אבל אם יש לכם שני עמודים, תנו לקוראים סיפור או הגיעו לנקודה באמצעות פסקאות הכנה.

קחו דוגמה מאנליסט חדש בבנק שרוצה להתקבל לתוכנית מאסטר למנהלים - אם יקבל הזדמנות לכתוב טקסט ארוך יותר, פתיחה המתארת איך חוויית התנדבות רבת משמעות עיצבה את תפיסת עולמו, יכולה לתת לקורא תובנות לגבי הפנים הרבות שלו ותחומי העניין השונים.

בטקסט קצר, לעומת זאת, אתם צריכים לגשת מיד לנקודה. אותו אנליסט חדש, שרוצה להגיש מועמדות לסדנת מנהיגות בחסות חברה כלשהי, צריך להתמקד בהצהרה קצרה בפרויקטים בהם בלטה תרומתו, בכישורי ההנהגה שהציג עד עתה ובמידה בה הקורס עשוי לתמוך בהמשך ההתפתחות שלו.

זכרו שהקורא הוא סובייקטיבי

מבדקי כישורים, תמלילים או בחינות, מהווים מדדים אובייקטיביים. ההצהרה האישית, לעומת זאת, היא סובייקטיבית - כלומר, אתם מוערכים גם על פי קריטריונים שאינכם יודעים מה הם.

בזמן שאתם כותבים את ההצהרה האישית שלכם, זכרו שדעות הקורא אולי לא יהיו מבוססות על מה שעשיתם, אלא על האופן בו אתם מציגים את עצמכם. מה עשיתם עם ההזדמנויות והאתגרים שניתנו לכם, או איך יצרתם הזדמנויות? כתבו זאת כך שהקורא ירצה לשמוע ולא יוכל לחכות כדי לפגוש אתכם.

אל תתעלמו מהפיל שבחדר

אולי הציונים שלכם לא היו טובים כל כך בכמה קורסים, או שאולי מעולם לא עבדתם בתחום אליו אתם מגישים מועמדות. במצב כזה, ודאו שאתם מתייחסים לחסרונות האלה במקום לקוות שהקוראים יתעלמו מהם - בגלל שהם לא יתעלמו מהם. כמה משפטים מספיקים - חסרונות לא חייבים להיות אבן הפינה של הגשת המועמדות.

למשל, עדיף לכתוב: "אין לי ספק שתשימו לב לציון הבינוני שלי בכימיה אורגנית, ואולי תתהו למה תוכנית בכימיה תשקול מועמד עם ציון נמוך בנושא כל כך בסיסי. הלוואי שהייתי יכול להסביר את הצורך שלי לאזן בין עבודה במשרה חלקית במפעל מכשירי מעבדה מזכוכית עם הלימודים, והלוואי שהייתי יכול להסביר עד כמה שגיתי בהערכה כמה כימיה אורגנית תהיה קשה, לאחר שלימודי הכימיה בשנה הראשונה היו לי קלים".

לעומת זאת, עדיף להימנע ממשפט כמו: "המורה שלי בתיכון אמר לי שהייתי טוב במדעים והצלחתי מאוד בכימיה שנה א', אז חשבתי שגם בכימיה אורגנית יהיה לי קל. הלימודים היו חסרי השראה ונעשו באודיטוריום גדול. אני לא באמת מעוניין בכיוון הזה בכל מקרה, אבל מאוד הייתי רוצה להתקבל לתוכנית ההתלמדות שלכם כי עד כה הניסיון היחיד שלי במעבדה היה כרוחץ כלים במפעל כלי המעבדה מזכוכית".

דוגמה אחת מבטאת קשיחות ויכולת להחזיק מעמד, בעוד שהשנייה חושפת בן אדם שלא ניתן יהיה לסמוך עליו בצוות.

© Harvard Business School Publishing Corp