הנשיא כינס ישיבה ראשונה עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה

בצוות של הקואליציה לקחו חלק ראש המחלקה המשפטית של פורום קהלת ד"ר אביעד בקשי ומזכיר הממשלה יוסי פוקס • ליברמן הודיע כי מפלגתו לא תשתתף בהידברות "כל עוד הקואליציה לא מושכת את החוקים" משולחן הכנסת • פרטים רבים עדיין לא ידועים בנוגע להידברות, ונראה כי יש יותר שאלות מתשובות בנושא

פתיחת השיחות בבית הנשיא הערב / צילום: קובי גדעון, לע"מ
פתיחת השיחות בבית הנשיא הערב / צילום: קובי גדעון, לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג זימן את נציגי הליכוד, יש עתיד והמחנה הממלכתי לשיחה ראשונה בבית הנשיא היום (ג') בשעה 19:00, בניסיון להגיע למתווה מוסכם לגבי הרפורמה המשפטית. לאחר כשעה וחצי הסתיימה הפגישה שהתנהלה ברוח טובה, לפי הודעה שהוציא בית הנשיא. מחר (ד') ימשיך הנשיא בסבב הפגישות.

מוקדם יותר היום,נודע כי שהקואליציה הניחה על שולחן הכנסת את הצעת החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים. יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הודיע לנשיא כי מפלגתו לא תגיע לשיחות ההידברות בשל כך.

בזמן פגישת הנשיא עם ראשי הקואליציה והאופוזיציה, מחוץ לבית הנשיא התקיימה הפגנה. על אחד השלטים נכתב: "קודם גונזים ואז מדברים".

מפגינים מחוץ לבית הנשיא, הערב / צילום: תמונה פרטית
 מפגינים מחוץ לבית הנשיא, הערב / צילום: תמונה פרטית

ליברמן כתב שנדהם לגלות כי בניגוד להצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו, הצעות החוק הונחו על שולחן הכנסת. "מדובר בצעד מהותי, מרחיק לכת, שאפשר להשוות אותו למשא-ומתן כאשר צד אחד מניח אקדח טעון על השולחן". ליברמן הוסיף כי "כל עוד הקואליציה לא מושכת את החוקים, אנחנו לא נתייצב למשא-ומתן".

התחזית של וולס פארגו: איך תשפיע הקפאת החקיקה על השקל והבורסה בתל אביב?
החקיקה נגמרה, הסיכון עובר לריבית: איפה כדאי להשקיע ביום שאחרי הרפורמה

יש עתיד והמחנה הממלכתי הבהירו מוקדם יותר: "לא נאפשר התקדמות בחקיקה בזמן הידברות. מקווים שבקואליציה ונתניהו מבינים את האחריות שלהם. אם החוק יעלה על סדר היום של הכנסת, נצא מיד מהחדר".

יותר שאלות מתשובות

בנוסף, פרטים רבים עדיין לא ידועים, וניכר כי יש יותר שאלות מתשובות בשלב הזה: מי יוביל את השיחות - האם הנשיא או הקואליציה? איך יעבדו צוותי ההידברות? האם כל הסיעות ישתתפו? האם ייקבע דד-ליין בהתחשב בכך שב-1 למאי נפתח המושב הבא? והאם מתווה הנשיא הרצוג ויתר המתווים שהיו על הפרק יהוו בסיס להידברות?

נתניהו לא הודיע על שיחות במעורבות הנשיא ולא הזכיר את ניסיונות הנשיא לסייע להגיע לפשרה בנאומו. אך הרצוג מיהר לשוחח עמ, עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד ועם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ זמן קצר אחרי ההודעה על עצירת החקיקה.

הנשיא ביקש כי יוקמו צוותי עבודה מטעם כל צד, והבהיר כי הוא מתכוון להמשיך ולאפשר לנציגי הסיעות השונות בכנסת, לארגוני החברה האזרחית ולגורמים מעוניינים להציג את רעיונותיהם השונים, כפי שנעשה בשבועות שחלפו. לפיד וגנץ פעלו במהירות והודיעו על הקמת צוותי עבודה. 

הצוותים של יש עתיד והמחנה הממלכתי הודיעו על שיתוף-פעולה ובירכו את המהלך: לפיד מינה את חברי הכנסת אורנה ברביבאי וקארין אלהרר, את מנכ"לית משרד ראש הממשלה לשעבר נעמה שולץ ואת עו"ד עודד גזית. האחרון היה מעורב בהסכמים הקואליציוניים בממשלה הקודמת. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ החליט למנות לצוות ההידברות לבית הנשיא את חברי הכנסת גדעון סער, חילי טרופר ואורית פרקש-הכהן ואת עו"ד רונן אביאנ.

צוות המשא-ומתן מטעם הליכוד כולל את מזכיר הממשלה יוסי פוקס, פרופ' טליה איינהורן, ד"ר אביעד בקשי (ראש המחלקה המשפטית של פורום קהלת) והשר רון דרמר.

מפלגת העבודה גם גיבשה צוות משא-ומתן שיצטרף לשיחות בבית הנשיא. נציגי מפלגת העבודה הם ח"כ גלעד קריב, ח"כ אפרת רייטן, שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן וד"ר תמר הוסטובסקי-ברנדס. מהמפלגה נמסר כי "נציגי העבודה יגיעו לשיחות בבית הנשיא כדי לוודא שעמדת המחנה תישמע, ובין היתר ידרשו להסיר מהשולחן את החקיקה הקיימת, לקדם מגילת זכויות, לחזק את מעמד הכנסת ולהבטיח את עצמאות מערכת המשפט".

ארגוני המחאה נגד הרפורמה המשפטית הודיעו כי הם מתנגדים להשתתפות האופוזיציה בשיחות, כי המשא-ומתן מטעמם לא מייצג אותם, וכי המאבק יימשך עד לגניזת החוקים. לעמדתם, השתתפות יש עתיד והמחנה הממלכתי הערב פוגעת במאבק. "העובדה שהצעת החוק לשינוי הוועדה למינוי שופטים כבר הונחה על שולחן הכנסת ומוכנה לחקיקה, מעידה כאלף עדים על כוונותיה האמיתיות של הקואליציה. אנחנו לא ניפול להונאה הזו, והמאבק שלנו יימשך בכל הכוח. ניהול משא-ומתן עם מי שהדיח את שר הביטחון שלו רק כי התריע על סכנות ההפיכה המשטרית לצבא העם, היא הפגנת חולשה, נרפות וניתוק מהציבור שנאבק בהפיכה", מסרו.