מהו המעדן שכונה "מאכל האלים" ואיך גילינו אותו בטעות?

הוא היה חלק מהתפריט של התרבות האצטקית, הטעין בכוחות מחודשים את החיילים במלחמת העצמאות האמריקאית והיה הנשק הסודי של המאהב הידוע ביותר בהיסטוריה: כך הפך השוקולד לאחד הפינוקים של החיים

קקאו / צילום: Shutterstock
קקאו / צילום: Shutterstock

אודות המדור

הטור הדו־חודשי של ד"ר אמנדה פורמן מתפרסם בוול סטריט ג'ורנל ומתפרסם באופן בלעדי בגלובס. בטור זה, לדבריה, היא "מחפשת בעבר את מקורות העולם של היום"

ד״ר אמנדה פורמן היא ביוגרפית והיסטוריונית אמריקאית־בריטית. היא כתבה חמישה ספרי היסטוריה עטורי פרסים ושימשה כשופטת בוועדת פרס בוקר ופרס הספר הלאומי של ארה"ב

שילוב של בצורת, אלימות, מחלות וזיהום גרם למחירי הקקאו לעלות ב־40% בין 2012 ל־2016, מבלי שתהיה לכך השפעה, אפילו קטנה, על הביקוש ברחבי עולם.

על הניסיונות המפרכים של האנושות להמציא מחשבון
הדרך לניקיון הגוף היתה ארוכה ומלוכלכת: ההיסטוריה של ההיגיינה האנושית
מתי גברים החלו לגלח את שיער הפנים שלהם ומדוע הזקן עושה כל כמה שנים קאמבק?

בשבועות שלפני חג הפסחא, שיחול השנה ב־9 באפריל, אמריקאים - זללני ממתקים ידועים - קונים, על פי הערכות, כ־31 מיליון קילו שוקולד. פולי הקקאו - כמו פולי קפה, ענבי יין ועלי תה - הפכו לאחד הפינוקים החיוניים של החיים; מיותרים מבחינה בריאותית אבל הכרחיים, לדעתם של רבים, לחיים מאושרים.

טריוויה

1

מה אורך חייו של עץ קקאו?

2

איזו מדינה מובילה את צריכת השוקולד בעולם?

3

מה ייחודי בעץ הקקאו?

לתשובות גללו לסוף הכתבה

האצטקים מציעים לכובש הספרדי פולי קקאו

האצטקים הביאו פולי קקאו כמתנה למגלה הארצות הנודע כריסטופר קולומבוס ב־1502, בזמן המסע הרביעי והאחרון שלו לעולם החדש. הוא קיבל משקה על בסיס קקאו בשם "שוקולאטל", מילה שבשפת נאוואטל, שפת האצטקים, משמעותה "מים מרים". למרות הפופולריות של המשקה ומקורו העתיק בדרום אמריקה - השרידים הארכיאולוגיים הראשונים המעידים על שימוש בקקאו מתוארכים ל־1400 לפנה"ס - קולומבוס לא חשב שהמשקה המתובל והחריף מעט יתפוס תאוצה בספרד.

השגיאה של קולומבוס הייתה הרווח של הרנאן קורטס. ב־1519 השליט האצטקי מוקטסומה השני הציע לקורטס פולי קקאו בגלל שהאמין שהכובש הספרדי הוא האל האצטקי קֶצַלְקוֹּאַטְל בדמות אדם. גם קורטס לא השתגע מהטעם, אבל הוא הבין את הפוטנציאל הגדול של המשקה לשימוש צבאי. "ספל אחד מחזיק חייל רענן במשך יום שלם", הוא ציין.

הוא גילה גם שערבוב הקקאו עם סוכר גובר על המרירות והפך את המשקה למעדן שהחך האירופאי לא היה מסוגל לעמוד בפניו. הבוטנאי השוודי בן המאה ה-18 קארולוס ליניאוס ביטא את דעת הציבור כשנתן לעץ הקקאו את השם המדעי תאוברומה, מילה יוונית עתיקה שמשמעותה "מאכל האלים".

החיילים מקבלים מנות קקאו

אחרי קורטס, צבאות שונים אגרו מלאים של קקאו עבור החיילים שלהם. ב־1755, בתחילת מלחמת הצרפתים והאינדיאנים, בנג'מין פרנקלין, אז גנרל בקולוניות, הצליח להשיג 2 קילו קקאו לכל אחד מהקצינים ששירתו תחת פיקודו של הגנרל אדוורד בראדוק, שנהרג בהמשך אותה השנה בעמק נהר אוהיו.

בזמן מלחמת העצמאות האמריקאית, הקונגרס סבר שהשוקולד כל כך חשוב למורל החיילים, שהוא קבע מחירים לקקאו על מנת לוודא שהם יקבלו את מנת חלקם.

עד סוף המאה ה־18, שיפורים בייצור הקקאו הפכו אותו למשקה לא רק של מלכים וצבאות אלא גם של נשיאים ומאהבות. בפרישתו אל אחוזתו במאונט ורנון שבמדינת וירג'יניה, נשיא ארצות הברית לשעבר ג'ורג' וושינגטון אולי הפנה גבו לשררה, אבל עדיין נהנה מארוחת הבוקר החביבה עליו: עוגות מקמח תירס עם קרם שוקולד חם.

הקקאו משפר את האינטליגציה

המאהב הידוע לשמצה ג'קומו קזנובה (1725-1798), על אף הטריקים הרבים שלו, תמיד הסתמך על תרגיל אחד שיביא לו תוצאות. נראה שלא הייתה אישה, כולל הנזירות החסודות, שיכלה לעמוד בפני הפיתוי הכפול של המאהב הטוב בעולם וכוס של קקאו חם.

לשוקולד מייחסים יכולות המשפרות את חיי המין ואת ביצועי הלחימה, אבל הוא גם עושה פלאים לאינטליגנציה. מחקר שפורסם בירחון הרפואי של ניו אינגלנד ב־2012 דיווח על קורלציה בין צריכת השוקולד של מדינות וכמות זוכי פרס נובל שיצאו מהן. קארולוס ליניאוס צדק: חפיסת שוקולד היא אולי הדבר השני הטוב ביותר אחרי חוויה דתית.

תשובות לטריוויה

1. 200 שנה.
2. שוויץ. אזרח שווייצרי צורך כ־9 קילוגרם בשנה.
3. הפרי הבשל גדל מהגזע. לתופעה הזו קוראים ״קאוליפורה״. הפאפיה, הדוריאן והקרמבולה הם דוגמאות לקבוצת הצמחים האלה.